Meddelande

Minska
No announcement yet.

Problem med ÅÄÖ i Thunderbird efter skickat mail

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med ÅÄÖ i Thunderbird efter skickat mail

    Skickar ett mail via ett script på en sida varpå alla åäö blir � om man öppnar mailet i Thunderbird. Öppnar man det däremot i Outlook så fungerar det med åäö som tänkt.

    Skickar med Persits.MailSender och har försökt att sätta UTF8 på hela sidan som session men då fungerar inte åäö på sidorna längre sedan :/

    Någon som har tips på hur jag kan få ordning på åäö i mailet?

    Stort tack på förhand!

  • #2
    I Thunderbird:

    Preferences -> Display -> Formatting -> Advanced

    Välj t.ex. utf-8 för både outgoing och incoming mail. Kryssa "When possible, use the default character encoding in replies"
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Tack Danne, skall ju dock skicka detta till besökare på min hemsida så det är därför jag vill ha formatet som mailet skickas i kompatibelt.

      Kan liksom inte begära att alla besökare skall ändra det där - känns inte så proffsigt

      Kommentera


      • #4
        comeback_coder skrev: Visa inlägg
        Tack Danne, skall ju dock skicka detta till besökare på min hemsida så det är därför jag vill ha formatet som mailet skickas i kompatibelt.

        Kan liksom inte begära att alla besökare skall ändra det där - känns inte så proffsigt
        Jamen... det är, som jag förstått, inte fel på dina mail. Det är TB som per default är inställt på ISO-8859-1 eller nåt ("Western") och det är därför det blir fel där med rätt i t.ex. Outlook som antingen känner av ditt charset bättre eller har utf-8 inställt.

        Om du faktiskt skickar som utf-8 så kan du ju inte göra det mer "proffsigt" än så.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #5
          Mjo men på något sätt måste det vara fel ändå för jag kan ju få mail till thunderbird genererade via andra sidor där åäö visas korrekt så på något sätt måste det vara något med min teckenuppsättning iaf

          Kommentera


          • #6
            Om du inte kan få rätt på kodningen (för antagligen är det fel teckentabell är du skickar) så kan du lösa det genom att koda bort alla ÅÄÖ. Det förutsätter dock att du skickar det som HTML-brev och då kodar om alla Ä till Ä etc. Då slipper du ifrån många sådana kodningsproblem. Felet kravstår dock i text-läge.

            Bäst hade varit om du kunde hitta det underliggande felet med den felaktiga teckenuppsättningen förståss.
            Hemsida: New Seed IT Solutions AB

            Kommentera

            Working...
            X