Meddelande

Minska
No announcement yet.

Filserver

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Filserver

    Jag skulle vilja ha så att jag kommer åt filer från vilken dator som helst när jag är ute och reser och antar att det är en filserver jag då ska sätta upp? Vad behöver jag egentligen på den burken då, det bästa är väl någon linux dist, men behöver jag något annat för att komma åt filerna genom webbläsaren (vilket behövs eftersom jag ibland lånar dator).
    Finns det någon dokumentation hur man sätter upp en filserver?

  • #2
    En webserver räcker väl ganska långt?
    Jonny
    Sajthotellet
    Webbhotellsguide

    Kommentera


    • #3
      Är det en webserver jag behöver istället för filserver? Hur gör jag för att komma åt filerna via webbläsaren egentligen?
      Har du någon länk till nån bra dokumentation så får du gärna posta den.

      Kan tillägga att det är fler i familjen som vill ha filer där så kan man sära på det så att man bara kommer åt sina filer så hade det varit bra.

      Kommentera


      • #4
        säkert och bra är SSH och SFTP, och då behöver du ingen extra mjukvara (ftp/samba/http osv) och skapar du användarkonto till alla i familjen på en linux dator så är filerna privata/skilja från varandra oxå.

        http://gentoo-wiki.com/HOWTO_SFTP_Se..._without_shell)

        \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

        Kommentera


        • #5
          stoffe-2k menade http://gentoo-wiki.com/HOWTO_SFTP_Se...thout_shell%29
          links.guida.nu - Länksamling - samla dina länkar (2008)

          Kommentera


          • #6
            Men då behöver jag väl ha en SFTP-klient installerad på datorn jag jobbar på och det är inte alltid möjligt. Sen tror jag inte att port 22 är öppen på tex jobbet därför vill jag nå filerna genom webbläsaren på port 80.

            Kommentera


            • #7
              Isåfall är en webbserver enklare eftersom den använder sig av port 80.
              links.guida.nu - Länksamling - samla dina länkar (2008)

              Kommentera


              • #8
                Dubbelpost
                links.guida.nu - Länksamling - samla dina länkar (2008)

                Kommentera


                • #9
                  Okej, men då behöver jag väl ha någon sorts script för att komma åt mina filer?

                  Kommentera


                  • #10
                    Nja, eller jag kom på att du inte behöver ha en sftp klient eller liknande. Du kan köra på en FTP-server på din dator och sedan komma åt filerna via IE på jobbet (eller hemma). Det skulle nog funka!

                    Jag använder FTP programmet Cerebrus FTP Server, länk. Det är superenkelt att starta med och det går skitsnabbt att komma åt och ladda ner/upp filer.
                    links.guida.nu - Länksamling - samla dina länkar (2008)

                    Kommentera


                    • #11
                      både ftp och www över port 80 är väldigt osäkert och helt öppet..

                      \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag skulle rekommendera en webserver med WebDAV.
                        Både MacOS och Windows XP kan montera WebDAV enheter som vilken nätverks resurs som helst,
                        vilket gör en sådan lösning väldigt användarvänlig.

                        Sätt upp en Linux maskin med apache och mod_web_dav samt SSL så har du lite säkerhet oxå...
                        Det är av misstagen man lär sig,
                        om inte av andras så av egna..

                        Kommentera


                        • #13
                          Tja
                          Precis som swede säger så är WebDAV med apache på linux en bra lösning .... detta i kombination av att man kan nå filerna över vanligt webinterface gör det ännu bättre. Vi har jobbat på en sådan lösning ett år nu (det är mycket mer jobb än man kan tro )

                          ta en titt på www.mydisk.se så ser du hur det fungerar

                          Kommentera


                          • #14
                            ted skrev:
                            Tja
                            Precis som swede säger så är WebDAV med apache på linux en bra lösning .... detta i kombination av att man kan nå filerna över vanligt webinterface gör det ännu bättre. Vi har jobbat på en sådan lösning ett år nu (det är mycket mer jobb än man kan tro )

                            ta en titt på www.mydisk.se så ser du hur det fungerar
                            Du hittade ingen äldre tråd?

                            Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

                            Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

                            Kommentera


                            • #15
                              haha

                              Nja letade inte så länge men detta va den äldsta jag hittade


                              (Ska ja va helt ärlig så såg jag tråden "Kan jag mounta en WebDAV-folder?" under webforumet o sökte på webdav där jag läste denna utan att kolla datumet)
                              Last edited by ted; 2007-10-24, 22:41.

                              Kommentera

                              Working...
                              X