Meddelande

Minska
No announcement yet.

Imponerande sändning.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Imponerande sändning.

    Jag har aldrig åkt Vasaloppet, och kommer inte att göra det heller. Men min far åkte det några gånger, men jag sätter klockan och ser på starten när jag kan.
    Så mycket idrott för alla det blir trots att det är en stor elit med.
    Att kolla in det på en stor skärm med digital bild är ju ett stort plus.
    Så jag är vältränad till nästa race. (F1)
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

  • #2
    Visst är det imponerande!
    Jag sitter även och följer en kompis via nätet. Han har precis passerat Smågan. Imponerande även det.
    Recursion - See recursion.
    Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

    Kommentera


    • #3
      Alla idrottsevenemang blir ju en fröjd att följa tack vare SVT.
      /Tor
      Jag och mina bilder.

      Kommentera


      • #4
        Jag har åkt Öppet Spår, Halvvasan och Stafettvasan och cyklat CykelVasan och sprungit VasaStafetten. Tycker det är jävligt trevliga lopp och naturen är fantastisk! Extra kul är det att kolla på tävlingen när man känner igen terrängen.

        Lite insideinformation om resultatdelen av Vasaloppet:

        Just nu görs ca 200 resultatsökningar i sekunden mot resultatdatabasen. Under loppet så körs resultatdelen på 6 stycken IBM-bladeservrar av värsta modell och resten av sajten på 3 stycken.

        66 000 prenumerationer på SMS gånger ca 8 SMS = över en halv miljon SMS för alla lopp, ca 25-30 000 * 8 för Vasaloppet.
        Last edited by sgtpepper; 2010-03-07, 09:34.

        Kommentera


        • #5
          Uppdatering; nu är det 300 sökningar per sekund

          Kommentera


          • #6
            Så underbart att se Jörgen Brink!
            Att placera sig så högt i skidskytte, sprint och Vasaloppet är imponerande.
            /Tor
            Jag och mina bilder.

            Kommentera


            • #7
              sgtpepper: Mycket intressant Mer sådant åt folket!

              Kommentera


              • #8
                sgtpepper skrev: Visa inlägg
                Lite insideinformation om resultatdelen av Vasaloppet:

                Just nu görs ca 200 resultatsökningar i sekunden mot resultatdatabasen. Under loppet så körs resultatdelen på 6 stycken IBM-bladeservrar av värsta modell och resten av sajten på 3 stycken.

                66 000 prenumerationer på SMS gånger ca 8 SMS = över en halv miljon SMS för alla lopp, ca 25-30 000 * 8 för Vasaloppet.
                Åh, sånt här är intressant, tack för det! Skulle vara intressant med mer info om såna här system. Ligger databasen t.ex. på en enda nod, eller distribuerar man den, isåfall hur? Kör man alla skrivningar till en enda master-nod?

                Vasaloppet är en riktigt klassiker. Jag följer det nästan varje år från 07:30 till målgång. Det är ju riktigt välarrangerat och stort. I år var jag bara chaufför till Tjejvasan och kände lite på stämningen. Men jag har åkt Tre Vasalopp för länge sen (finns nog trådar om det) och har sprungit Vasastafetten två gånger, senast i somras. Grymt fin natur längs spåret.

                Kommentera


                • #9
                  Kanonkul att följa Vasaloppet, tyvärr missade jag starten men såg sedan hela loppet.
                  Extra roligt att Jörgen Brinka fick vinna denna rysare.
                  /M@rre

                  [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                  [Begrepps Joel]

                  Och andra användbara Tegsuttryck

                  Kommentera


                  • #10
                    erciz skrev: Visa inlägg
                    Åh, sånt här är intressant, tack för det! Skulle vara intressant med mer info om såna här system. Ligger databasen t.ex. på en enda nod, eller distribuerar man den, isåfall hur? Kör man alla skrivningar till en enda master-nod?
                    Systemet körs som sagt på sex bladeservrar, där varje server kör en DB2-databas.

                    Allt resultatdata som kommer in från transpondrarna på åkarna längs med loppet skickas via MQ-köer från Mora in till var och en av de sex databaserna och skrivs ned, därefter sker ju enbart läsningar. Så varje skrivning görs via köerna mot varje nod.

                    Kommentera


                    • #11
                      sgtpepper skrev: Visa inlägg
                      Systemet körs som sagt på sex bladeservrar, där varje server kör en DB2-databas.

                      Allt resultatdata som kommer in från transpondrarna på åkarna längs med loppet skickas via MQ-köer från Mora in till var och en av de sex databaserna och skrivs ned, därefter sker ju enbart läsningar. Så varje skrivning görs via köerna mot varje nod.
                      Sweet. Ah, blir ju lite enkelriktad information i det här fallet. Men återigen tack för intressant information.

                      Kommentera

                      Working...
                      X