Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vinterdäcksbytartråden

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • HEJ!

    För er som undrar hur man får av däcken när fälgkors/teleskopstång kombinerat med extra hävstång, slägga och pneumatiskt mutterdragare inte hjälper, kan jag (tyvärr) informera er.

    Jag köpte nya sommardäck i våras, och nya vinterdäck nu. De kunde inte få av de gamla, trots tryckluft, och vågade inte ta i mer för att inte dra isönder något. Då hade en mutterhylsa spruckit för dem.

    Hänvisade mig till firman från i våras med orden att "om vi råkar dra för hårt ibland, får vi lossna dem gratis".

    Körde dit tre gånger; de första två var inte personalen på plats, dock lovade de att hjälpa till, gratis som jag förstod det.

    Tredje gången var de där, och sade att al-fälgar och Opel (och SAAB) innebär problem! (Varför drog de då dem då så hårt i våras, kan man undra?)
    Tryckluften övergav de snabbt. Efter en kraftansträngning lyckades de få loss framfälgarna med hylsa och hävstång + en fälgnyckel där leden gick sönder.

    De plockade fram svetsen, värmde de bakre muttrarna, och då gick det faktiskt med tryckluften!

    Till saken hör att de innan svetsen kom fram förstörde min bakre skärmkant. Jo, rostig och kexig, men dock såg det helt ut. Påpekade detta, och att det var ju inte vad jag tänkt mig, och vill inte betala hela kostnaden för lagningen. De erbjöd sig fixa den andra sidan också, då den är lika dålig.
    Ena fälgen fick lite missfärgning av svetsen också...


    Det tog ca en timme att byta däck, vilket brukar ta en halvtimme, för hand, och kostade inget. De satte kopparpasta på bultarna; provade lossa dem, och det gick lätt.

    Aldrig kört med helt nya dubbdäck, låter en del, även om det är regummerade.


    Bilen är en Opel Kadett -90 som är snygg, om man inte tittar för nära, fungerar ordentligt, men tyvärr kassa skärmkanter, och säkert en del trasigt gömt bakom bakre stötfångaren... Ska bli intressant att se hur de får fast de nya delarna. Hade inte detta hänt hade jag inte lagat det, så det kanske blir lite tur i oturen.
    Johnny

    wF-råd:
    - är ditt inlägg förståeligt?
    - korrekturläs ditt inlägg, redigera stavfel
    - kom ihåg att markera det inlägg som löste problemet

    Kommentera


    • Sådär, i lördag blev det tillslut en sprillans ny uppsättning av Nokians Hakkapeliitta 5 på Black Pearl. Tack Winterlord för det jobbet och allt annat. Guld att lämna bort jobbet till någon annan som kan sakerna bättre och dessutom gör ett jäkla bra jobb!

      http://www.webforum.nu/showthread.ph...30#post1266530
      Last edited by Dryden; 2006-12-25, 16:57.
      resebloggen # twitter # instagram

      Kommentera


      • Min står på sommartofflor ännu, körs dock inte så mycket.

        Slita ner fiina fulda dubbdäck på blöta vägar är inget för mig, har letat fram nå gamla dubbisar som får åka på om de blir kallt.

        Kommentera


        • fick på mina Gislaved SoftFrost två under andra veckan i december breda 16" vinterdäck e inget kul men men, har man stora bromsar så har man

          \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

          Kommentera


          • Då var sommarsulorna på plats igen. Till nästa "vinter" tror jag inte ens att vinterdäcken sätts på för det har inte varit många dagar som de har behövts den här vintern iaf.

            Kommentera


            • Från när är det tilllåtet med sommarsulor på ?

              Kommentera


              • Spook skrev:
                Från när är det tilllåtet med sommarsulor på ?
                Året runt om det inte råder vinterväglag. Mellan 1:a december och 31:a mars skall vinterdäck vara på om vinterväglag råder. Vinterväglag räknas det som om det är snö, is eller frost.

                Källa

                Kommentera


                • Faan vad najs, då har jag att göra idag..... *ler*

                  Kommentera


                  • Funder också på det, men skall uppp till Stockholm i veckan, och det kan bli kallt där va?
                    Livet är kort och Nu!
                    Läs mera!
                    !?

                    Kommentera


                    • Kallt i Sthlm ??

                      Sol, 10 grader.......tror inte det

                      Kommentera


                      • Bytte på Monarken häromdagen http://picasaweb.google.se/germund.a...54241200062962
                        Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

                        Kommentera


                        • Nu har jag satt på sommardäck,

                          så i morgon drar vi sakta längs östkusten upp mot Stockholm

                          Ha det bra, vi navigerar.
                          Livet är kort och Nu!
                          Läs mera!
                          !?

                          Kommentera


                          • gatorna är sopade i växjö nu, imorgon åker sommarsulorna på!
                            Patric

                            www.bejbi.se
                            | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

                            Kommentera


                            • Idag bytte jag till sommardäck.

                              Kommentera


                              • Imorrn åker sommarhjulen på - hoppas jag

                                Kommentera

                                Working...
                                X