HEJ!
För er som undrar hur man får av däcken när fälgkors/teleskopstång kombinerat med extra hävstång, slägga och pneumatiskt mutterdragare inte hjälper, kan jag (tyvärr) informera er.
Jag köpte nya sommardäck i våras, och nya vinterdäck nu. De kunde inte få av de gamla, trots tryckluft, och vågade inte ta i mer för att inte dra isönder något. Då hade en mutterhylsa spruckit för dem.
Hänvisade mig till firman från i våras med orden att "om vi råkar dra för hårt ibland, får vi lossna dem gratis".
Körde dit tre gånger; de första två var inte personalen på plats, dock lovade de att hjälpa till, gratis som jag förstod det.
Tredje gången var de där, och sade att al-fälgar och Opel (och SAAB) innebär problem! (Varför drog de då dem då så hårt i våras, kan man undra?)
Tryckluften övergav de snabbt. Efter en kraftansträngning lyckades de få loss framfälgarna med hylsa och hävstång + en fälgnyckel där leden gick sönder.
De plockade fram svetsen, värmde de bakre muttrarna, och då gick det faktiskt med tryckluften!
Till saken hör att de innan svetsen kom fram förstörde min bakre skärmkant. Jo, rostig och kexig, men dock såg det helt ut. Påpekade detta, och att det var ju inte vad jag tänkt mig, och vill inte betala hela kostnaden för lagningen. De erbjöd sig fixa den andra sidan också, då den är lika dålig.
Ena fälgen fick lite missfärgning av svetsen också...
Det tog ca en timme att byta däck, vilket brukar ta en halvtimme, för hand, och kostade inget. De satte kopparpasta på bultarna; provade lossa dem, och det gick lätt.
Aldrig kört med helt nya dubbdäck, låter en del, även om det är regummerade.
Bilen är en Opel Kadett -90 som är snygg, om man inte tittar för nära, fungerar ordentligt, men tyvärr kassa skärmkanter, och säkert en del trasigt gömt bakom bakre stötfångaren... Ska bli intressant att se hur de får fast de nya delarna. Hade inte detta hänt hade jag inte lagat det, så det kanske blir lite tur i oturen.
För er som undrar hur man får av däcken när fälgkors/teleskopstång kombinerat med extra hävstång, slägga och pneumatiskt mutterdragare inte hjälper, kan jag (tyvärr) informera er.
Jag köpte nya sommardäck i våras, och nya vinterdäck nu. De kunde inte få av de gamla, trots tryckluft, och vågade inte ta i mer för att inte dra isönder något. Då hade en mutterhylsa spruckit för dem.
Hänvisade mig till firman från i våras med orden att "om vi råkar dra för hårt ibland, får vi lossna dem gratis".
Körde dit tre gånger; de första två var inte personalen på plats, dock lovade de att hjälpa till, gratis som jag förstod det.
Tredje gången var de där, och sade att al-fälgar och Opel (och SAAB) innebär problem! (Varför drog de då dem då så hårt i våras, kan man undra?)
Tryckluften övergav de snabbt. Efter en kraftansträngning lyckades de få loss framfälgarna med hylsa och hävstång + en fälgnyckel där leden gick sönder.
De plockade fram svetsen, värmde de bakre muttrarna, och då gick det faktiskt med tryckluften!
Till saken hör att de innan svetsen kom fram förstörde min bakre skärmkant. Jo, rostig och kexig, men dock såg det helt ut. Påpekade detta, och att det var ju inte vad jag tänkt mig, och vill inte betala hela kostnaden för lagningen. De erbjöd sig fixa den andra sidan också, då den är lika dålig.
Ena fälgen fick lite missfärgning av svetsen också...
Det tog ca en timme att byta däck, vilket brukar ta en halvtimme, för hand, och kostade inget. De satte kopparpasta på bultarna; provade lossa dem, och det gick lätt.
Aldrig kört med helt nya dubbdäck, låter en del, även om det är regummerade.
Bilen är en Opel Kadett -90 som är snygg, om man inte tittar för nära, fungerar ordentligt, men tyvärr kassa skärmkanter, och säkert en del trasigt gömt bakom bakre stötfångaren... Ska bli intressant att se hur de får fast de nya delarna. Hade inte detta hänt hade jag inte lagat det, så det kanske blir lite tur i oturen.
Kommentera