Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bilstereo Aux

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilstereo Aux

    Försökte koppla in min mp3-spelare på bilstereon via aux-ingången. Men det går inge vidare, ljudet går liksom förbi förstärkaren och inställningen av Fade (ljudet fördelas jämt mellan fram och bak). Sedan går det inte att ställa volym heller! (får ändra det på mediaspelaren)

    Dessutom, jag har inget Aux-läge på stereon utan ljudet kommer på radioläge! Då får jag sänka radion så mycket det går (1) så det inte blir två ljudkällor samtidigt, konstigt!? Ska det vara så? (i CD-läge hörs ingenting)

    Är inte helt säker på att ingången är Aux heller, det fanns bara ett par RCA där bakom, röd/vit. Omärkta annars. De kan väl inte vara lågnivå ut om det låter när jag kopplar in en spelare där?!

    Helt totalmysko det här. Kan någon bringa klarhet i detta?!


    Info om utrustning:

    Bil: Toyota Avensis -99
    Stereo: Clarion DRB3675R (gammal cd-stereo, -00 kanske)
    Mp3-spelare: Cowon D2 (enda utgång som finns är hörlursutgång)
    dannesholk.se

  • #2
    Efter lite letande hittade jag en PDF-manual här: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1405422.html
    På sista sidan nämns en "Line Output" men inga ingångar. Anledningen till att du ändå kan få in ljud den vägen beror på hur apparaten troligen är designad. Det nämns att utgångsimpedansen är 10 kOhm. Vad det i praktiken betyder är troligen att man har kopplat en 10k-resistor mellan den ledning som går mellan CD-spelaren/radion och slutsteget, och utgången. Det gör att det går att injicera ljud i signalvägen, dock med halvkass kvalitet. De interna volymkontrollen sker innan denna punkt, och det är därför du inte kan justera MP3-spelarens volym.
    Om det hade varit min CD-spelare jag försökt mig på att modda den.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

    Kommentera


    • #3
      mkay, misstänkte att det kunde vara nåt sånt.

      Nice manual du hittade, jag har en riktig PDF men där saknas spec-en (det står inte heller något om AUX eller line-in någonstans).

      Modda den!? Ehhh.... det skulle ju inte vara några problem, om jag bara visste var jag ska löda på sladdarna (för det var väl så du tänkte?). Skulle kunna ringa Clarion (KGK) och fråga om de råkar ha ett elschema till den, isåfall kanske (kanske!!) man kan luska fram nåt där. El är jag bra på, men inte elektronik.

      Men. Om man tänker logiskt. Det borde ju då gå att ansluta sig på samma ljud-"utgång" som cd-delen? Så när jag har CD-läge men inte spelar någon skiva så kommer ljudet från mediaspelaren istället. Tror du isf det skulle gå att se på kretskortet var den punkten skulle kunna tänkas sitta? (jo, om vi antar att jag inte fått nåt elschema)
      dannesholk.se

      Kommentera


      • #4
        finns ju servicemanual här:
        http://www.clarion.owner-manuals.com...l-CLARION.html
        får se om det kan vara ett alternativ
        dannesholk.se

        Kommentera


        • #5
          Danny skrev: Visa inlägg
          Det borde ju då gå att ansluta sig på samma ljud-"utgång" som cd-delen?
          yes.... hittade värsta sidan där det stod:
          For most cassette players, the signal from the read head goes through a pre-amp to bring it up to line level before going into the logic that selects the audio source. Finding this point in the circuit would be the ideal place to attach an auxiliary input. Alternately, one of the other inputs could be repurposed (such as the signal coming from the AM tuner).
          det borde vara typ samma för cd-spelare. Så det verkar ju inte vara skitsvårt, häftigt. Då vet jag vad jag ska göra i helgen då

          /red: Tänkte inte jag skulle söka mer nu men kunde inte låta bli. Hittade en väldigt bra instruktion för en helt vanlig CD-stereo. Det verkar som det i normala fall går en flatkabel mellan CD-del och resten. Där kan man jacka in sig. Det blir då rätt enkelt och bra
          http://www.instructables.com/id/MP3-...or-car-stereo/
          Last edited by Danny; 2010-02-09, 12:30.
          dannesholk.se

          Kommentera


          • #6
            Mission accomplished

            Jepp. Då var det klart. En halvtimmes lätt arbete enligt den andra beskrivningen där (flatkabel). Jag lödde dit de tre trådarna på själva cd-delen. Det funkar dock inte att spela så enkelt som jag hade trott, cd-spelaren måste SPELA för att stereon ska aktivera ljudet. Så... fick ta och bränna en cd med ett tomt ljudspår som måste snurra medans jag spelar mediaspelare. Men... det får man väl stå ut med. Det här var ju en finfin enkel mod på en hyffsat ok stereo som just nu blev mycket mer värd!

            tack till Nitro2k01, hade inte du sagt nåt om modda hade jag nog aldrig gjort detta
            Bifogade filer
            dannesholk.se

            Kommentera


            • #7
              Vänta nu... Var den ursprungliga RCA-utgången monterad med hjälp av en sladd som stack ut? Jag skulle personligen ha återanvänt den ursprungliga utgången, hur du nu än såg ut, och kapat utgångsanslutningen. På så vis kan man byta ut den andra sladden om den skulle slitas ut eller dylikt.
              Nåja, bra att du fick det att funka.
              Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
              Internklippning:
              1) Snaggning av fångar.
              2) Klippning frisörer emellan.

              Kommentera


              • #8
                Kreativt.

                Fast jag hade nog köpt en ny bilstereo istället. Sony-stereon i min förra bil kostade inte mer än en dryg tusenlapp men hade både AUX-ingång och USB. Är ju lite smidigare.
                Break a rule!

                Kommentera


                • #9
                  nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                  Vänta nu... Var den ursprungliga RCA-utgången monterad med hjälp av en sladd som stack ut?
                  ursprunglig utgång!? vi hade ju konstaterat att det inte fanns någon sådan den är en lågnivå (?) som jag ska ha till slutsteget sedan. Det var förberett också för en till sladd där, bara att vika ner en ögla att stripa fast nya sladden i, perfekt! Men tänk att det alltid ska bli skruvar över va?! Jag hade en skruv över när jag var klar...

                  /red: utgång/ingång.... ahh, rörigt blev det. Du menade lågnivå-utgången va, den är kvar som den var.
                  Last edited by Danny; 2010-02-09, 19:47.
                  dannesholk.se

                  Kommentera


                  • #10
                    muskot skrev: Visa inlägg
                    Kreativt. Fast jag hade nog köpt en ny bilstereo istället. Sony-stereon i min förra bil kostade inte mer än en dryg tusenlapp men hade både AUX-ingång och USB. Är ju lite smidigare.
                    Jo, det var frestande att köpa ny när det helt plötsligt dök upp en anledning det är bara tre saker:

                    1) - Jag gillar inte köp och släng-filosofin.

                    2) - Jag gillar däremot den där stereon skarpt, den har väldigt bra knapplayout och sådär också. Sedan har jag läst recensioner om den som säger att den är väldigt bra (bra cd-spelare framförallt, därför blev jag lite besviken när jag i min förra tråd undrade varför den hoppar så mycket, men det är ju nu fixat).

                    3) - Jag ville gärna använda mediaspelaren som spelare. Det skulle ju bli överflödigt om man köpte en stereo med USB-ingång (visst, det går att köra den ändå iofs).

                    (men ok, det var mest att jag gillar stereon som avgjorde)

                    Sedan är det alltid kul att modda saker och ting!
                    dannesholk.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Danny skrev: Visa inlägg
                      Jepp. Då var det klart. En halvtimmes lätt arbete enligt den andra beskrivningen där (flatkabel). Jag lödde dit de tre trådarna på själva cd-delen. Det funkar dock inte att spela så enkelt som jag hade trott, cd-spelaren måste SPELA för att stereon ska aktivera ljudet. Så... fick ta och bränna en cd med ett tomt ljudspår som måste snurra medans jag spelar mediaspelare. Men... det får man väl stå ut med. Det här var ju en finfin enkel mod på en hyffsat ok stereo som just nu blev mycket mer värd!
                      Hur gör man för att skapa en tomt spår eller var hitta du det ??
                      Håller på å gör precis samma sak med min Clarion stereo.

                      Tack för dom fina bilderna.

                      //Jimmy

                      Kommentera


                      • #12
                        Välkommen till webForum! Jag tog mig friheten att fixa din slut-taggen för citatet.

                        Prova att ladda ner Audacity eller någon annan ljudeditor. Välj generera->tystnad (eller vad det blir på svenska). Ange 4200 sekunder, vilket är 70 minuter. (Aningen under vad en normal CD kan lagra.) I just Audacity måste du välja exportera och inte spara för att få ut en wav-fil.
                        Bränn filen till en CD som ljud. (Inte som en fil alltså.) Jag tror Windows/Windows Media Player kan göra det utan tredjepartsmjukvara, men jag är inte säker på exakt hur man gör.
                        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                        Internklippning:
                        1) Snaggning av fångar.
                        2) Klippning frisörer emellan.

                        Kommentera


                        • #13
                          Tack så mycket.

                          Kanon det verkar funka, nu ska det bara lödas oxå å sen testa så allt funkar.

                          //Jimmy

                          Kommentera


                          • #14
                            Får inget ljud i grejerna, har hållt på hela kvällen nu. Fattar inte vad som är fel, skivan snurrar utan ljud, så långt allt ok. Men får inte till det med sladden.

                            Danny ---> På din bild där man ser den sladden som du lödde fast så har du användt punkten som heter AGND till den svarta (jord) å sen punkten ovanför å den punkten snett framför till den röda (dom kallas för L & R på kortet) som tre bildar en triangel med den röda i spetsen, är det så du har gjort ??

                            //Jimmy

                            Kommentera


                            • #15
                              Har fortsatt min felsökning och kommit fram till att det är min ljudlösa skiva som felet ligger. Får inget ljud med den i, men om jag stoppar i en skiva med ljud då får jag dubbelt. Så då e frågan hur jag skapar en skiva utan ljud på ett annat sätt

                              //Jimmy

                              Kommentera

                              Working...
                              X