Meddelande

Minska
No announcement yet.

Jämförelsetabell för däckbredder/höjder, finns det?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jämförelsetabell för däckbredder/höjder, finns det?

    Däck mäts ju med bredd och sedan höjden i relation till bredden. I måttet 185/65 är alltså 185 däckets bredd och 65 höjden i förhållande till nämnda bredd. Antagligen kom dom på det där (och alla andra sätt att ange t.ex. max belastning, hastighet osv) för att jävlas maximalt med oss konsumenter.

    Låt säga att jag nu har däck 195/60/14 men vill ha lite smalare, t.ex. 185. För att ha ett lika högt däck måste det ju vara högre i relation till bredden. Men HUR mycket? Bör det vara 185/65 eller 185/70?

    Jag har försökt hitta någon slags vettig tabell eller annan jämförelse på detta, men misslyckats.

    Någon?
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    http://dack.tk/

    Kommentera


    • #3
      SirPeter skrev: Visa inlägg
      Tack. Men antingen är jag helt borta när det gäller däck, eller så är applikationen helt stollig. Lägger jag in 195/60/14 som originaldäck och trycker på knappen så får jag tre förslag på respektive 15, 16 och 17 tums innerdiameter. Samtliga torde sitta "ganska löst" på 14-tumsfälgar.....
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Hittade den här som funkar lite bättre (tror jag):
        http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #5
          Danne V skrev: Visa inlägg
          Tack. Men antingen är jag helt borta när det gäller däck, eller så är applikationen helt stollig.
          Om du fyller i vad du har idag och vad du vill byta till på raden under så ser du om det är okej eller hur mycket det skiljer. Det som står längre ner är enbart förslag på vad som kan fungera om du vill byta till bredare däck och byta fälgar.

          Kommentera


          • #6
            www.bythjul.com så skriver du in regplåten och väljer sen "kompletta hjul". Du får då upp rekommenderat däck för den bilen. Sen väljer du vilken tum du vill ha och får upp flera förslag som fungerar.
            Ingen direkt tabell men kan ändå få ut lite info.
            Följ mig på geocaching

            Kommentera


            • #7
              https://www.abswheels.se/blog/belast...x-dack-tabell/

              Kommentera

              Working...
              X