Meddelande

Minska
No announcement yet.

Turbokonvertering

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbokonvertering

    Howdy!

    Vet inte riktigt om det här är det lämpligaste forumet att ställa just den här frågan på, men jag provar iaf då jag vet att jag kommer få trevliga svar och intressant feedback.

    Investerade nu i höstas i en fyrhjulig räser i form av ett stycke Opel Calibra.
    Nu till våren ska den ut igen och jag har då funderat lite på turbokonvertering av bilen.

    Som det ser ut i dagsläget så sitter det en original C20XE-motor i (2.0l 16 ventiler). Toppen är planad och portad och ska in på renovering så det inte är några fel på den när bygget påbörjas.

    Det jag undrar nu är om någon har någon erfarenhet av detta?

    Jag vet ju vilka pryttlar som behöver köpas/byggas/bytas ut, men är det någon som vet ifall det här är samma motor som den som kommer med turbo - C20LET bara det att LET'n just har turbo? Båda två är 16 ventilers DOHC-motorer på 2 liter.

    Vad bör man tänka på inför detta bygge?

    Mycket tacksam för svar.
    Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi.

    Mina senaste alster:
    DjTsar404.com

  • #2
    Testa att fråga på www.garaget.org det är en stor sida för bilintresserade, finns många som kan hjälpa till med din fråga.

    Kommentera


    • #3
      Ptja, jag är medlem där och har sökt på det forumet, men tyvärr ger de inga konkreta tips utan svarar så gott som alltid "köp en bil där det redan sitter en turbo".

      Grejen är den att den här bilen är unik och jag vill inte ha någon annan. =/
      Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi.

      Mina senaste alster:
      DjTsar404.com

      Kommentera


      • #4
        Oftast skiljer det en del mer bara turboaggregatet.
        En turbomotor har tex generellt lägre komp (planingen i din motor är alltså "i vägen" för en konvertering) och sen torde det vara annat grenrör och insug. Förmodligen en del som skiljer i motorstyrningen (tändning/insprutning) också.

        Så minimum kolvar (för lägre komp), spridare (för mer bränsle) och insug/grenrör är min halvkvalificerade gissning.

        Annars borde det väl finnas färdiga konverteringskit?
        Enem har iaf ett med kompressor.
        spango skrev:
        Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

        Kommentera


        • #5
          Jo, spridare och grenrör visste jag ju att de behövde bytas och att byta till mindre eller förminska befintliga kolvar hade jag nog på känn.

          Ska kolla lite mer på det, men kom gärna med mera tips och så, allt uppskattas.
          Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av sarkasm och ironi.

          Mina senaste alster:
          DjTsar404.com

          Kommentera


          • #6
            Kriko skrev:
            "köp en bil där det redan sitter en turbo".
            Ett toppensvar ju!

            Om du inte har grundläggande koll på vad som måste göras för att få skiten att funka + mer än grundläggande koll på hur du ska få det att funka bättre än utan turbo så bör du nog läsa på ordentligt i ämnet innan du ens tänker tanken på att montera turbo på din "unika" bil.

            Här kommer en snabb lathund, bara för att inte skriva "meningslösa inlägg".

            Sänka kompen (du har planad topp = högre komp)
            Smidda kolvar & helst smidda stakar.
            Annan bränsletank (Alt går den att bygga om, kan inte Opel så bra)
            Annan bränslepump + reducering.
            Annan tändning.
            Annan styrenhet (Databox för den invande Teknikens Värld-läsaren)
            Själva turbon.
            Nytt avgasgrenrör + hela avgassystemet.
            Annan kylare.
            Ombyggt smörjsystem.

            Nåja, det tillkommer betydligt mer delar + huvudbry så:

            -Köp en bil det redan sitter turbo på.
            www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

            Kommentera


            • #7
              Varför bygga om tanken eller byta?
              Det är inte alls säkert att han behöver byta bränslepump. Han bör börja med att mäta den han redan har.
              Om motorn finns som turboversion så borde det finnas uttag för olja till turbon.
              Bygga om kylaren borde inte heller behövas, däremot montera en oljekylare om det inte finns redan.

              Om du verkligen vill ha turbo i just den bilen så skaffa en donatorbil som har turbo och ta delar från den.
              http://tumba25.net

              Kommentera


              • #8
                Kolla in här kan hjälpa
                turbokonvertering C20NE

                eller sök vidare i opelforumet
                eller kolla in calibraforumet
                calibra team sweden
                Last edited by fito; 2008-11-10, 07:54.

                Kommentera

                Working...
                X