Meddelande

Minska
No announcement yet.

Underhålla cykel?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    sgtpepper skrev:
    Det skall vara en kedjeolja, köp på Biltema, artikelnr 36-1861, kostar nästan ingenting.
    Good Shit !! Kedjorna går som smort nu

    Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

    Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

    Kommentera


    • #17
      Fler tips...

      ...som gäller just Uppsala. Cykelviktor är kanonbra, om du behöver få något lagat eller köpa reservdelar. De är snabba som attan och gör ibland små saker gratis. De ligger mellan Linnéträdgården och stadsbiblioteket.

      Försök att aldrig lämna cykeln på stationen eller mitt i stan under natten. Uppsala vimlar av cykeltjuvar och marodörer, som dumpar cyklar i ån, punkterar däcken eller sprayar. Se till att du har ett bra lås.

      Kommentera


      • #18
        Tack för tipsen, Fia! Jo, det där med cyklar och ån har man ju hört mycket om. Men att de till och med punkterar däck och sprayar.

        Jag har faktiskt varit hos Cykelviktor redan, efter att ha blivit tipsad om det under mottagningen.

        Kommentera


        • #19
          Det knarrar när jag drar mitt styre uppåt, vad kan problemet vara?

          Kommentera


          • #20
            Svårt att säga, det kan vara att styret inte sitter fast ordentligt. Testa att skruva åt det lite mer. Ibland kan det knarra ett tag för att sen försvinna, kanske är nåt kemiskt som händer inne i styrstammen, värme/kyla som jiddrar med metallerna.

            Det här hände mig idag, lagom lustigt när man förlitar sig på hojen för att ta sig till och från jobbet.
            Bara pang, rakt av. Ingen förvarning. Som tur är var det precis vid start vid ett rödljus, så jag var i princip stillastående. Men det är så jävla drygt att behöva fixa en ny vevarm, inget man gör själv heller (inte utan specialverktyg i alla fall).

            Jag är för stark helt enkelt.
            Bifogade filer
            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

            Kommentera


            • #21
              Okej, ska se om jag kan skruva åt det lite mer.

              Men oj, gick den av bara sådär? Frågan är om det inte kommer hända mig nån gång, med tanke på att min cykel är 6-7 år gammal.

              Kommentera


              • #22
                Som förutsett! Nu har bromsvajrarna till bakbromsen frusit fast, dock inte till den grad att man inte kan bromsa. Problemet är att när jag bromsar så fastnar bromsarna i det läget, som till slut (i nuvarande vädertillstånd) leder till sladd. Frambromsarna är det inga problem med.

                Hur åtgärda?

                Något mindre viktigt är att det tjuter som attan när jag bromsar med frambromsarna, typ som en elefant som brutit näsan eller nåt. Lite jobbigt när folk håller för öronen och ger en blickar vid rödljusen. Tips?

                Kommentera


                • #23
                  Det är besvärligt när vajerhöljena fryser, det du kan prova är att försöka få in någon typ av frostskyddande olja i höljet, antingen när vajern sitter i eller så får du skruva loss den från bromsen (kan dock bli ett helvete att få tillbaka den om änden är uppfransad). Nya höljen och vajrar borde också funka, kolla också så att det verkligen är höljet och inte själva bromsarmen som fryser.

                  Tjutande bromsar kan man ofta avhjälpa genom att vinkla bromsklossarna framåt, så att framänden av klossen tar emot fälgen först. Tänk dig hur klossarna och fälgen ser ut uppifrån, försök vinkla dom nåt sånt här: /|f|\, där 'f' är fälgen och slasharna är bromsklossarna, uppåt är framåt på cykeln. Det här gör du genom att skruva loss skruvarna som håller klossarna på plats och vinkla dom, infästningen är konstruerad så att det går att ändra vinkeln, klossen och bromsarmen sitter ihop i en (relativt stel) kulled. Vinkla bara lite grann. En annan lösning kan vara att köpa nya klossar, dom gamla kanske inte gillar kylan.
                  Last edited by Mr. N.; 2008-11-21, 08:56.
                  Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                  Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                  Kommentera


                  • #24
                    Okej, ska prova nämnda förslag, tack!

                    Smart det där med bromsarna, tror jag förstår principen, men borde det inte vara tvärtom att den delen som pekar fram ska ta i först (med tanke på hur hjulet rullar)?

                    Kommentera


                    • #25
                      Jo, tvärtom ska det vara.
                      Det var ett tag sen jag jiddrade med bromsar nu.
                      Jag redigerar.
                      Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                      Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                      Kommentera

                      Working...
                      X