Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur ska en skattepliktig förmån delas?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska en skattepliktig förmån delas?

    Kort och konkret; flickvännen betalar 354:- för en parkeringsplats som dras från hennes bruttolön som en skattepliktig förmån. Vi ska nu dela på den här kostnaden, 50/50. Vilken summa ska vi dela på för att det ska bli rättvist? 354:- eller något annat? Jag är tämligen värdelös på den här typen av förmåner på lönespecen.
    resebloggen # twitter # instagram

  • #2
    OK, nu har ingen svarat dig på en hel dag så nu ger jag mig på ett försökt! :-)

    Om man tänker sig att denna parkeringen är skattepliktig så kan man leka med tanken att det inte är en annan skatt utan samma skatt som resten av lönen är på.

    Ta då skatten genom hela lönen och räkna ut procenten. För mig blir det 23%.

    354 * 0,23 = 82:-
    354 + 82 = 436:-
    436 / 2 = 218:-

    Din flickvän betalar egentligen 436:- för parkeringen och därför ska du ge henne 218:- för att det ska bli halva summan.

    Jag vet inte om detta stämmer... men sånt brukar märkas på ett forum som detta!! :-)
    - Vad hette La Liga då det begav sig?
    - Då Liga.

    Kommentera


    • #3
      Jag hänger inte med riktigt, varifrån får du de där 23%?
      resebloggen # twitter # instagram

      Kommentera


      • #4
        Nja, de där 354 kr är ju på bruttolönen, dvs. innan skatten är dragen. Rent teoretiskt så ska du ju då betala hälften av 354 kr till henne, med dina "oskattade" pengar. Rent praktiskt så lär det nog bli bökigt, bättre att räkna med skattade pengar.

        Det intressanta är ju hur stor procentuell del av bruttolönen som blir hennes nettolön, och då indirekt, hur mycket hon betalar med skattade pengar för den där parkeringsplatsen. Summan ni ska dela på är alltså lägre än 354 kr.

        Kommentera


        • #5
          Skattesatsen ligger väl runt 32-33%? Så då är det egentligen (354:- x 0,68) /2 ungefär som jag ska betala med mina skattade pengar?
          resebloggen # twitter # instagram

          Kommentera


          • #6
            Det låter ganska rimligt, men det beror ju lite på hur mycket hon tjänar, var hon bor osv eftersom att det påverkar skatten

            Kommentera


            • #7
              Dryden skrev: Visa inlägg
              Jag hänger inte med riktigt, varifrån får du de där 23%?
              Från kontrolluppgifterna för 2012 från arbetsgivaren:
              Avdragen skatt: 70.702:-
              Kontant bruttolön: 297.288:-

              70.702 / 297.288 = 0,2378

              24% är närmare sanningen, ser jag nu!!

              Funkar givetvis med ett vanligt lönebesked på en ensam månad också.
              Så får du plocka in dina egna siffror, eller möjligen din flickväns då!! Som sagts ovan, det beror på hur mycket man tjänar och var man bor hur mycket skatt man betalar.

              Nu är det ju trots allt din flickvän så det kanske inte är så djävulskt petit... (??) Några kronor fel blir det kanske åt något håll, men i alla fall mer rätt än att dela parkeringssumman på 2!!
              - Vad hette La Liga då det begav sig?
              - Då Liga.

              Kommentera


              • #8
                Dryden skrev: Visa inlägg
                Skattesatsen ligger väl runt 32-33%? Så då är det egentligen (354:- x 0,68) /2 ungefär som jag ska betala med mina skattade pengar?
                Haha!! Gör du det!! Det blir 120 spänn och jag är glad att jag inte är din flickvän...!!! Bra deal för dig och j-vligt dålig för henne...!!
                - Vad hette La Liga då det begav sig?
                - Då Liga.

                Kommentera


                • #9
                  Dryden skrev: Visa inlägg
                  Skattesatsen ligger väl runt 32-33%? Så då är det egentligen (354:- x 0,68) /2 ungefär som jag ska betala med mina skattade pengar?
                  354 x 0,33 = 117:-
                  354 + 117 = 471:-
                  470 / 2 = 235:-


                  Hänger du med?
                  - Vad hette La Liga då det begav sig?
                  - Då Liga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nej, för jag får två helt olika svar från er.
                    resebloggen # twitter # instagram

                    Kommentera


                    • #11
                      I princip innebär bruttolöneavdrag att summan dras från lönen innan skattmasen ska ha sin del av kakan. Så om din tjej tjänar 25000 i månaden så innebär avdraget att det blir som om inkomsten före skatt vore 24646:-.

                      På till exempel http://www.hurmycketskatt.se/ kan du räkna ut hur mycket hon får behålla av lönen på 25000 jämfört med 24646. Dela på skillnaden på två. Borde bli ungefär enligt ditt eget förslag.

                      Nu är ju det här lite sanning med modifikation - eftersom bruttolönen också påverkar andra saker - till exempel pensionsinsättningar från arbetsgivare och SGI.

                      Känns rimligt - men jag är verkligen inte ekonom.

                      mvh
                      @aviddevguy

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag håller med Onkelborg. Det är effekten på nettolönen du ska räkna på.
                        "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

                        Kommentera

                        Working...
                        X