Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad är definitionen av att sälja från ett land när man säljer elektroniska tjänster?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är definitionen av att sälja från ett land när man säljer elektroniska tjänster?

    Hej,

    Jag har en fundering när det gäller elektroniska tjänster och Moms/Skatter.

    Vad är det som styr att man säljer något från Sverige till USA? Jag har fått för mig att det är den legala entiteten som fakturan skickas ifrån (var den är registrerad).

    Spelar det någon roll var servrar och teknik är?

    Spelar det någon roll var säljaren befinner sig?
    MVH MATTIAS
    AKA mattiasnordin
    Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
    http://mattiasnordin.net/web08/ |

  • #2
    Hej hopp!
    I ditt inlägg utgår jag från att du redan har ett företag.
    På dina fakturor idag står ju adressen till företaget, företagets säte.
    Du kan ju liksom inte ha en verksamhet i Säffle och utnyttja momsreglerna på ..... (= skön varm ö utan moms.) För att göra en dryg jämförelse.

    Mitt intryck är att om du har en server i USA men avsett för den Svenska marknaden då är det svenska regler som gäller. Google verkar dock ha hittat på ett sätt att komma förbi detta...

    3 + 4 = nej på dom två.

    ***
    Konsultera Skatteverket. Min erfarenhet är att dom är både trevliga och hjälpsamma! :-)

    Kul med dina affärer! Hoppas det går bra för dig!
    - Vad hette La Liga då det begav sig?
    - Då Liga.

    Kommentera


    • #3
      Det enkla svaret är:
      Det beror på!

      Börja läsa här:
      http://www.skatteverket.se/omskattev...800016588.html
      Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
      course, you’re a consultant.

      Kommentera


      • #4
        Varor är ju rätt lätt för där handlar det om vilket land de kommer från och vilket land de ska till.

        Tjänster lite klurigare. Egentligen är det ju bedömningsfråga om var verksamheten bedrivs. Onlinepokerbolagen har ju löst det genom att alltid ha sitt huvudkontor i ett land där deras verksamhet är legal, och sedan riktat det mot respektive land i enlighet med lagen om fri rörlighet inom EU.

        Ytterligare en parameter att tänka på är vem du frågar. Låt sig att du har ett företag på Malta så är det mycket möjligt att svenska myndigheter har en åsikt om det. Men du kommer i huvudsak att gå under maltesisk (?) lag samt EU-direktiv, så svenska skatteverket är bara en av tre stycken som intresse i det. (Och det är här Sverige ofta får vika sig mot EU-lagar.)

        Att Google drivs från Irland tycker jag inte känns konstigt. De flesta man pratar med på telefon/mail sitter där = det är högt sannolikt att verksamheten bedrivs därifrån.

        Just var servrarna står är en liten del i pusslet, det är viktigare var företaget är registrerat / var verksamheten bedrivs rent fysiskt...
        BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

        Kommentera

        Working...
        X