Meddelande

Minska
No announcement yet.

CSN och företag

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • CSN och företag

    Hej alla!

    Mitt första inlägg här, verkar vara ett fint ställe.

    Har en fråga som det vore jättesnällt om någon av er kan svara på. Jag har nu en fast anställning heltid på ett företag som fotograf. I Januari planerar jag att säga upp mig och starta enskild firma, börja frilansa.

    Saken är också att jag samtidigt tänkte läsa lite distanskurser på universitet. Jag gör det, både för att det är kurser som jag är intresserad av och har nytta utav samtidigt som jag behöver studentlånet och studentbidraget.

    Enligt CSN får man tjäna 70 400 kr per halvår om man studerar heltid innan man blir återbetalningsskylldig. Det så kallade fribeloppet.

    Det är här min fråga kommer in, det är ju enkelt att som anställd räkna ut hur mycket man får tjäna. Helt enkelt 70 400 kr innan skatt. Men som egenföretagare blir det ju en annan sak eftersom man har moms, sociala avgifter, skatt, utgifter och kostnader att tänka på.

    Finns de någon här, som enkelt kan förklara för mig. Hur jag ska räkna ut hur mycket man kan fakturera sina kunder innan jag blir återbetalningsskylldig. Jag har inga problem med att betala tillbaka pengar om jag kommer över beloppet, det är bara det att det är bra att veta så man inte köper hattar för pengarna och sedan står där med en fet faktura från CSN =)

    Låt säga att jag fakturerar en kund 10 000 kronor för ett jobb. Hur stort belopp ska jag subtrahera från fribeloppet? Alltså, tänka "nu kan jag fakturera X antal kronor till utan att jag blir återbetalningsskyldig"

    Har också förstått att man kan räkna bort kostnader och utgifter på något sätt, på vilket vis ska jag ta med dem i beräkningen?

    Sorry för att jag skriver ett sånt här jobbigt inlägg, jättetacksam för svar.

    mvh
    Hanna

  • #2
    Det har ingenting med hur mycket du fakturerar eller rättare sagt hur mycket inkomster du har i ditt företag.

    Allt handlar rimligtvis om hur mycket du tjänar - din vinst. Du tar alla din inkomster minus alla dina utgifter. Det är vinsten du ska räkna som inkomst när det gäller ditt företag och csn.

    Kommentera


    • #3
      Det är precis som noshornin skriver. Som enskild firma har du ingen lön, det är din vinst som är intressant.
      Mitt företag

      Kommentera


      • #4
        Tack för era svar noshornin och poteta!

        Okej! När ni säger "alla dina utgifter" Är kostnad och utgift samma sak?

        Kan jag så att säga köpa en dator eller kamera och på så vis dra av det beloppet från det jag rapporterar till CSN? Eller gäller det bara saker som HYRA och sådant?

        Kommentera


        • #5
          Om du köper datorn till företaget så är det en utgift eller kostnad. Du måste då även bokföra det som en utgift och sedan främst använda datorn till ditt företag.

          Vet inte exakta regler men om du köper en dator som du använder mestadels till privatbruk genom företaget så borde det rimligtvis räknas som skattefusk?

          Kommentera


          • #6
            Ja, om man köper datorn via företaget så använder man ju den till företagets verksamhet.

            Tänkte bara om CSN på något sett anser att man borde räkna med priset för fysisk utrustning som man köpt, så det priset ska dras av från fribeloppet. Att de räknar att företagets värde ökar, eftersom datorn eller kameran är en tillgång i företaget.

            Tänkte alltså om det är skillnad på exempelvis kontorshyra och en kamera när det handlar om att räkna ut hur mycket av fribeloppet som "äts upp"

            Tack igen för att du svarar noshornin, har du haft företag samtidigt som du studerar med studiemedel?

            Kommentera


            • #7
              Jo jag studerar, har studiestöd och driver ett företag (vitorm.se). Dock så har jag inte gått med någon vinst än och behöver inte oroa mig för detta.

              För att reda ut skillnaden mellan utgift och kostnad så är kostnad just hyra och sådant. Utgift är exempelvis när du köper en dator. Båda dessa gör samma inverkan på vinsten. jag tror inte att csn bryr sig om företagets tillgångar, enklast är väll att mejla och fråga dem?
              Last edited by noshornin; 2012-11-01, 18:51.

              Kommentera


              • #8
                noshornin skrev: Visa inlägg
                Jo jag studerar, har studiestöd och driver ett företag (vitorm.se). Dock så har jag inte gått med någon vinst än och behöver inte oroa mig för detta.

                För att reda ut skillnaden mellan utgift och kostnad så är kostnad just hyra och sådant. Utgift är exempelvis när du köper en dator. Båda dessa gör samma inverkan på vinsten. jag tror inte att csn bryr sig om företagets tillgångar, enklast är väll att mejla och fråga dem?
                Cool site! Definitivt nått att använda om man ska börja blogga!

                Hittade en kalkylator, och räknade ut en hypotetisk situation.
                Bifogade filen, tycker du att det stämmer? =)

                Och här är kalkylatorn: http://www.verksamt.se/portal/web/gu...a-ut/din-skatt
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #9
                  Tack

                  Nja jag tror det är siffran 70 000 du ska använda dig av. 44 000 är det du får ut i handen efter att alla skatter är betalda. 70 000 är din vinst.

                  Det står här: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...as-som-inkomst

                  "beräkna inkomsten före skatt".

                  Kommentera


                  • #10
                    noshornin skrev: Visa inlägg
                    Tack

                    Nja jag tror det är siffran 70 000 du ska använda dig av. 44 000 är det du får ut i handen efter att alla skatter är betalda. 70 000 är din vinst.

                    Det står här: http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...as-som-inkomst

                    "beräkna inkomsten före skatt".
                    Okej, ja, du har nog rätt i det men det skumma med det är att man då skulle räkna in egenavgifter/sociala avgifter osv till fribeloppet. Det är ju inget man räknar in om man är anställd på ett företag.

                    Återigen, tack för att du tar dig tid.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jo du har rätt i det. Skatterna blir ju högre när det gäller egen näringsverksamhet än när man enbart betalar kommunalskatt vid lön.

                      Lite oklart på csns hemsida vad som just gäller faktiskt. Men tror det är 70 000 som gäller. 44 000 är det i allafall inte. Det skulle kanske kunna vara 59 600 om det är efter egenavgifterna man ska räkna.

                      Känns ibland som csn gör allt för att jävlas och ge så knapphändig information som möjligt. Typ som om deras nöje är att förpesta studenter :@

                      Det bästa är väll att mejla dem och fråga tror jag...

                      Kommentera


                      • #12
                        Japp, 44 000 låter för lite.
                        JA! csn är så luddiga. Mailade dem för ett tag sen och fick ett luddigt svar:

                        Det som blir över från inkomstslagen kapital, tjänst
                        och näring läggs ihop och är den summa som du ska rapportera till csn. Du ska räkna ihop vinsten och subtrahera avdrag och meddela den till csn.

                        Kommentera


                        • #13
                          Haha lol. Man ska formulera sig så kortfattat som möjligt, med så komplicerade termer som bara går. Om du gör detta och samtidigt har en låg sympati och iq nivå - välkommen att jobba på csn.

                          Kommentera

                          Working...
                          X