Meddelande

Minska
No announcement yet.

Får inte tillbaka min deposition...

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Får inte tillbaka min deposition...

    Det är en ganska rörig situation... Bodde i några månader som inneboende. Hyrde av en man, vi kan kalla honom A. Han "bodde" där (bara på papperet alltså) och hyrde ut resten av rummen till bl.a. mig. En kvinna, B, hade förstahandskontraktet. Så vi betalade hyra till A, som i sin tur betalade hyran för hela lägenheten till B.

    I alla fall: när jag flyttade in skrevs hyreskontrakt med A, med 1 månads uppsägningstid. Ungefär en månadshyra gavs i deposition och skulle återbetalas vid utflyttning om allt var OK.

    Några månader passerar utan större problem när B plötsligt dyker upp. Det här är i slutet av november. Hon byter lås och slänger ut de grejer som A har lämnat. Anledningen? Visar sig att A har struntat i att betala hyran i flera månader, och att lägenheten är uppsagd. Vi två som bor där tvingas flytta ut inom ca 2 veckor, och vi flyttar mellan den 1 och 3 december.

    Av ren slump hade jag redan fixat nytt boende från början av december (trivdes inte så bra) så jag hade sagt upp rummet bara nån vecka innan B dök upp, dvs i mitten av november. Flytten gick som planerat och utan problem, men nu när jag varit i kontakt med A så vägrar han att ge tillbaka depositionen. Han menar att vårt kontrakt fortfarande gäller (!), trots att jag inte längre har tillgång till rummet eller lägenheten och menar att jag egentligen ska betala hyra för december. Den som hyrde det andra rummet, han har fått tillbaka nästan hela sin deposition! Trots att han hade samma villkor, dvs. var tvungen att flytta ut direkt.

    1) Vad gäller här egentligen? Självklart skulle jag betala hyra om vi har ett avtal med uppsägningstid - men när A "äventyrar" mitt boende och hamnar i konflikt med B så att jag inte längre får tillgång till mitt rum under december månad så kan väl inte vårt avtal gälla... eller? Nu känns det som om jag "tvingas" betala hyra utan att få nånting i gengäld.

    2) Vad kan man göra rent praktiskt? Det är inga jättestora summor det handlar om - det är mera principen. Har försökt prata med A men han är oresonlig och är rent av oförskämd när han försöker skjuta i från sig ansvaret för situationen.
    Johan Norberg, webbutvecklare.

    @GitHub

    Läs min blogg

  • #2
    Snabbt, spontant svar:

    Du har alltså hyrt av A som hyrt av B som hyr av hyresvärden. Tredjehandskontrakt alltså. Jag tvivlar på att ett sådant kontrakt ens har "rättskraft" (=giltighet) eftersom det knappast är sannolikt att andrahandshyresgästen hade rätt att hyra ut i tredje hand vilket man kan tycka att du borde ha förstått. Avtalet är m.a.o. troligen olagligt från början.

    Svensk civilrätt befattar sig inte med uppgörelser som grundar sig olagliga handlingar. Enkelt förklarat betyder det t.ex. att om tjuven Nisse skriver ett kontrakt där han lovar tjuven Pelle 50% av ett byte, men bara ger 25%, så kan Pelle inte gå till domstol. Dom kommer att kasta ut honom.

    casca skrev:
    (...) när han försöker skjuta i från sig ansvaret för situationen.
    Nu vet jag ju inte om han faktiskt hade tillstånd av både hyresvärd och andrahandshyresgästen att hyra ut i sin tur, men jag utgår ifrån att han inte hade det eftersom jag aldrig har hört talas om något liknande.

    Och jag har väldigt svårt att tro att du inte misstänkte (eller t.o.m. visste) att hela upplägget var fel. Därmed tycker jag att du själv får ta ansvar för konsekvenserna.

    Så du kan nog glömma alltsammans och tacka din lyckliga stjärna att du kom undan såpass bra ändå.
    Last edited by Danne V; 2011-12-14, 20:53.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Danne V skrev: Visa inlägg
      Och jag har väldigt svårt att tro att du inte misstänkte (eller t.o.m. visste) att hela upplägget var fel. Därmed tycker jag att du själv får ta ansvar för konsekvenserna.
      Vet inte riktigt vad du menar med "ta ansvar för konsekvenserna". Var i desperat behov av bostad och blev erbjuden detta. Betalade alltid hyran i tid och skötte mina åtaganden.

      Visst fan misstänkte jag att det var nåt skumt, men A bedyrade att det var godkänt. Att ta inneboende i sin lägenhet får man väl göra? Och som sagt, var desperat.

      Hur man än vrider och vänder på det så ser jag inte hur jag eller nån annan som bodde där gjorde fel, mer än att vi var "dumma" och naiva. Men ändå ska vi betala för det...? Jaja...
      Johan Norberg, webbutvecklare.

      @GitHub

      Läs min blogg

      Kommentera


      • #4
        casca skrev: Visa inlägg
        Vet inte riktigt vad du menar med "ta ansvar för konsekvenserna". Var i desperat behov av bostad och blev erbjuden detta. Betalade alltid hyran i tid och skötte mina åtaganden.

        Visst fan misstänkte jag att det var nåt skumt, men A bedyrade att det var godkänt. Att ta inneboende i sin lägenhet får man väl göra? Och som sagt, var desperat.

        Hur man än vrider och vänder på det så ser jag inte hur jag eller nån annan som bodde där gjorde fel, mer än att vi var "dumma" och naiva. Men ändå ska vi betala för det...? Jaja...
        Du skriver ju själv att du misstänkte att det inte stod rätt till. Du chansade ändå och verkar inte ha brytt dig om att kolla upp med vare sig hyresvärd eller ordinarie hyresgäst om snubben talade sanning.

        Men det sket sig. Tråkigt? Visst, snubben du hyrde av är uppenbarligen en gris, men du har ju frivilligt gett dig in i en situation som du från början själv tyckte var skum och spelade på oddsen. Då får man ta konsekvenserna. Det ska väl inte vara så svårt att förstå?

        Lite OT: Jo, man får ha inneboende utan att hyresvärden har med det att göra. Men såvitt jag vet så gäller det bara om man är ordinarie hyresgäst (med förstahandskontrakt alltså).

        Oavsett det, så ska i vart fall den som hyr ut själv "ha sin huvudsakliga dygnsvila" i lägenheten. Vilket den där snubben tydligen inte alls hade. Därmed är ju den frågan ointressant.

        Se detta som en värdefull insättning på erfarenhetsbanken och var glad att det inte blev värre.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera

        Working...
        X