Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur gör ni som har mindre webshoppar

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur gör ni som har mindre webshoppar

    Hej hopp,

    Kollar lite på att starta en mindre webshop och håller på at kolla på diverse olika system och bokföringsprogram.

    Jag kan inte speciellt mycket om bokföring och fakturering och sådant i dagsläget så det är definitivt något jag måste lära mig mer om innan jag startar men har lite funderingar på hur ni andra har löst det.

    Då jag inte kommer att ha speciellt många köp/vecka så funderar jag på att använda någon lite enklare webshop som t.ex. OpenCart istället för OsCommerce som så många använder.

    Anledningen är främst för att den är enklare och mer logiskt (och mycket snyggare från grunden) om man inte hållt på med sånt här tidigare. Blir mest förvirrad så fort jag går in i admin på OsC.

    När en beställning sedan läggs så fyller jag manuellt i den i ett program som t.ex. Unicell_BAS eller kanske t.o.m Unicell_BAS Mini för att få fram en faktura eller kvitto för förskottsbetalning. Har testat Unicell nu ett tag och tror mig komma rätt bra överens med dem med tanke på min kunskap om bokföring.

    Blir ju såklart en del jobb att manuellt lägga in varje order, men jag har knappast råd med någon api-lösing från SPCS eller liknande i dagsläget.

    Hur gör ni andra som har mindre shoppar eller hur skulle ni gjort om ni haft det?
    TWIsM
    Get Simpsonized!

  • #2
    När vi startade så körde vi SPCS på en vanlig arbetsstation och vår webshop helt för sig själv (egenprogrammerad iofs).
    Skapade en funktion via vår webb där vi kunde exportera orderdata till en textfil.
    Sedan importerade vi alla ordrar till SPCS som kommit in sedan senaste "körningen".

    Nu vet jag inte hur det är med importmöjligheter i Unicell, men det borde väl finnas.
    "Problemet" är väl då förmodligen att OpenCart inte har någon funktion som exporterar order till det format just Unicell kräver
    Så där behövs väl antagligen att du (om du inte har kunskapen själv) hyr en konsult som fixar det på nån timma.

    Klart att man kan stansa in alla ordrar manuellt till en början, men med det arbetssätt jag förklarat ovan så kan man hantera ganska stora volymer ordrar med enkla medel och till en hyffsat billig peng utan ett API till affärssystemet.

    Lycka till!
    http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

    Kommentera


    • #3
      Har faktiskt funderat på en liknande lösning för att slippa allt det manuella hela tiden, då kan man som sagt komma undan med rätt många ordrar utan att det böir speciellt mycket extra jobb.

      Unicell verkar ha stöd för det men nu när jag testat deras strökundshantering så blev jag lite besviken på hur de hanterar dessa så Det lutar ifrån Unicell just nu faktiskt, ska dock ta ett extra snack med dem innan jag bestämmer mig.

      Men har ni några andra tips på enkla system som hanterar båda bokföring och fakturering så är ni väldigt välkomna med tips
      TWIsM
      Get Simpsonized!

      Kommentera


      • #4
        JAreMANNEN skrev:
        Sedan importerade vi alla ordrar till SPCS som kommit in sedan senaste "körningen".

        Klart att man kan stansa in alla ordrar manuellt till en början, men med det arbetssätt jag förklarat ovan så kan man hantera ganska stora volymer ordrar med enkla medel och till en hyffsat billig peng utan ett API till affärssystemet.
        Import utan API till SPCS? Nu blir jag nyfiken... Kör ni eget direkt mot databasen då eller?
        Kan du berätta mer?

        Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

        Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

        Kommentera


        • #5
          Zaiman skrev:
          Import utan API till SPCS? Nu blir jag nyfiken... Kör ni eget direkt mot databasen då eller?
          Kan du berätta mer?
          Jag kanske förklarade det hela lite luddigt
          Det som gjordes var att vi via ett webbgränsnitt så skapade vi en fil (text-fil) för nedladdning som sedan importerades in i SPCS via deras vanliga GUI.
          Så det var ju ingen direktkoppling mellan webb->SPCS.
          Ledsen om jag gjorde dig onödigt nyfiken
          http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

          Kommentera


          • #6
            JAreMANNEN skrev:
            Jag kanske förklarade det hela lite luddigt
            Det som gjordes var att vi via ett webbgränsnitt så skapade vi en fil (text-fil) för nedladdning som sedan importerades in i SPCS via deras vanliga GUI.
            Så det var ju ingen direktkoppling mellan webb->SPCS.
            Ledsen om jag gjorde dig onödigt nyfiken
            Men var i SPCS finns Import av textfil? Eller är den en SIE (boförings) fil som ni importerar?

            Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

            Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

            Kommentera


            • #7
              Du skulle kunna prova på Joomla! med Virtuemart. Det finns väldans många teman till Joomla! så någto borde du kunna hitta som faller dig i smaken, plus att sen när du utökar så är det en perfekt shop att ha att göra med. Många bra och genomtänkta funktioner (virtuemart baserar sig på phpshop).
              Min alldeles egna directory listing.

              Kommentera


              • #8
                Sitter och letar febrilt efter en lösning för att importera ordrar från en egenbyggd webbutik till Spcs.. Utformning på filen från webbutiken är inga problem att ordna men hur gör du för att importera den och hur ska formatet se ut??

                Mvh
                "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                Kommentera


                • #9
                  evilaid skrev: Visa inlägg
                  Sitter och letar febrilt efter en lösning för att importera ordrar från en egenbyggd webbutik till Spcs.. Utformning på filen från webbutiken är inga problem att ordna men hur gör du för att importera den och hur ska formatet se ut??

                  Mvh
                  Om jag inte minns helt fel så är det väl en SIE-fil du ska exportera från din webbutik och importera i SPCS.

                  (och har jag rätt så fick stackars Zaiman, som undrat i tre år nu, svar på samma fråga!)

                  Kommentera


                  • #10
                    Har tittat på sie filer men vad jag fattar som så kan man inte få med faktura rader där.. HIttar inte mycket genom google men kollade iaf på www.sie.se.. Verkar bara som att man bara kan importera verifikationer och inte fakturaunderlag?
                    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                    Kommentera


                    • #11
                      Siefiler är ren bokföring, precis som ovan säger kan man inte få med fakturarader, utan kontoförteckning, resultaträkning, debit/kredit. Tänk på att det finns flera versioner av SIE (iaf. 4 stycken, lite osäker om det är fler) och de olika bokföringsprogrammen stöder olika typer, så man måste se till att filerna man importerar "ser ut" på rätt sätt.
                      //Micke Andersson
                      Hemsida | Kontakta
                      ----------------------
                      "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

                      Kommentera


                      • #12
                        Så det finns ingen annan lösning om man vill föra in en beställning från webbshoppen i visma spcs..
                        Ok att man kan skapa en verifikation med SIE filer, men känns ändå som att man vill få med fakturaunderlag in i spcs. visst faktura skickas ju elektroniskt till kund..

                        Tänkter jag fel eller ska man inte få med allt underlag i spcs?? någon med erfarenheter från andra shoppar om det går importera i spcs=?
                        "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                        Kommentera


                        • #13
                          Killarna på ebutik.nu är duktiga på hur webbshoppar kopplar ihop sig med affärssystem och bokföringsprogram.

                          Mitt råd är att gå till det bokföringsprogram du bestämt dig för och därifrån få rekommendationer vilken webbshop som bör användas.... allt för att komma igång smidigt och enkelt

                          Kommentera


                          • #14
                            Openthings webshop

                            Hej!


                            Jag har byggt en lösning för detta åt en kund. Kopplingen mellan webshop och SPCS är direkt. Dvs ordrar skapas i spcs då kunden genomför köpet i webshoppen (inga filer). Då kunden genomför betalningen så skapas det en faktura i spcs. Kunderna får alltid aktuellt saldo och då de lägger varor i kundkorgen kontrolleras aktuellt saldo i spcs. Mer info finns på
                            http://www.openthings.se Där finns också en demo på shoppen (dock en annan version än kundens)

                            / Jörgen

                            Kommentera


                            • #15
                              Det finns många duktiga utvecklare idag som erbjuder skräddarsydda lösningar beroende på vad du ska sälja. Frågan är väl egentligen vilken budget man har att röra sig med. Kan man slanta upp 10-30k för en "custom" butik så ja, kanske. Annars finns det färdiga, men kanske inte lika snygga och flexibla, alternativ som kostar från 200 kr/mån och uppåt.
                              Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

                              Kommentera

                              Working...
                              X