Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad betalar man skatt på i enskild firma?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Mitt råd: skaffa en bokföringsbyrå. Går man plus så finns det otroligt prisvärda byråer numera. Den gamla myten om att de måste kosta minst 30k per år för att vara bra är död.
    Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

    Kommentera


    • #32
      Grenfelft, har du något exempel på dessa?

      Jag har en fråga. Om man har en enskild firma och fakturerar ca 200.000kr/år exkl. moms och betalar all moms till skatteverket och inte tar ut någon vinst, behöver man betala avgifter på de 200.000kr som bara ligger och existerar på företagets bankkonto?

      Exempel:
      Fakturabelopp per år: 200.000kr
      Moms: 50.000kr

      Pengar på kontot: 200.000kr, betalad moms, 50.000kr.

      Behöver man betala någon mer avgift på de pengar som finns på kontot? Eller är det bara momsen som ska betalas in, om man nu inte har några utgiter och inte tar ut någon "lön"?

      Kommentera


      • #33
        grafisk_elit skrev: Visa inlägg
        Grenfelft, har du något exempel på dessa?

        Jag har en fråga. Om man har en enskild firma och fakturerar ca 200.000kr/år exkl. moms och betalar all moms till skatteverket och inte tar ut någon vinst, behöver man betala avgifter på de 200.000kr som bara ligger och existerar på företagets bankkonto?
        Jepp, du ska skatta för varenda krona du gör i vinst, oavsett om du tar ut om eller ej. Så är det med enskild firma. Ungefär hälften av den vinst du gör kommer du att få betala i skatt (det beror på lite olika faktorer). C a 100 KSEK har du alltså kvar i ditt exempel...
        Microsoft Certified Application Developer

        Kommentera


        • #34
          .....
          Last edited by EastonHockey; 2011-10-02, 14:04.

          Kommentera


          • #35
            @grafisk_elit: Själv använder jag Account Factory och är mycket nöjd, har hört mkt gott om Distansbyrån också men inte använt den själv.

            Som svar på din andra fråga hänvisar jag till clarkbones utmärkta svar.
            Last edited by Grenfeldt; 2011-03-16, 11:12. Anledning: Felstavning, pinsamt ju
            Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

            Kommentera


            • #36
              Okej, tack för svaren!

              En till fråga. Hur vet man hur mycket skatt man betalar på vinstsumman om man låter hela beloppet återstå i företaget utan att användas till något speciellt?

              Kommentera


              • #37
                grafisk_elit skrev: Visa inlägg
                Okej, tack för svaren!

                En till fråga. Hur vet man hur mycket skatt man betalar på vinstsumman om man låter hela beloppet återstå i företaget utan att användas till något speciellt?
                clarkbones skrev:
                du ska skatta för varenda krona du gör i vinst, oavsett om du tar ut om eller ej.
                Det spelar alltså ingen roll vad du gör med vinsten, du måste skatta för den även om du väljer att inte ta ut den från företagskontot. Skillnad är ju om du använder pengar till något inom företaget (under samma bokföringsår) fast då blir ju vinsten mindre.
                Mitt företag

                Kommentera


                • #38
                  @Poteta
                  Så man behöver alltså inte skatta om man använder vinsten?

                  Man skattar när man deklarerar, alltså en gång varje halvår, på det man har kvar som vinst just då, right?

                  Kommentera


                  • #39
                    Gör vad du vill med vinsten, du måste ändå skatta för den. Lägg den i elden, sänk den i havet, köp kotletter eller ostbågar. Du måste ändå skatta för vinsten. Köp ingenting, låt den vara, du måste ändå skatta.

                    Jag skattar varje månad enligt en preliminär uträkning. Om det senare visar sig att jag har skattat för mycket får jag tillbaka mina pengar, har jag skatta för lite får jag restskatt. Allt räknas ut när man har deklarerat. Jag vet dock inte om det är ett krav att man ska preliminärskatta varje månad men jag tror det.
                    Mitt företag

                    Kommentera


                    • #40
                      Räknas detta som vinst:

                      Jag tjänar 200 000kr innan skatt, jag köper prylar etc för 100 000kr. Jag har kvar 100k.

                      Räknas vinsten som 200 000kr eller 100 000kr?

                      Kommentera


                      • #41
                        "Köper prylar" vet jag inte om det är avdragsgillt. Men säg att du fakturerar för 200K ex moms, men har utgifter för verksamheten på 100K. I det fallet är vinsten = inkomst - utgift = 100K och det är den summan du ska skatta på.
                        Jag driver en webbyrå med fokus på digital marknadsföring och copywriting - hur kan jag hjälpa dig?

                        Kommentera


                        • #42
                          Jag hittade en kalkylator:
                          https://www.verksamt.se/portal/web/g...a-ut/din-skatt

                          Om jag väljer "enskild firma" och skriver in 500 000 i fältet "Försäljning och utfört arbete" får jag summan 276 000 i fältet "Din vinst (summa * plus **)"

                          Innebär det 276 000 kr i fickan netto? Alltså om man debiterat 500 000.
                          Jag ser inte att momsen hanteras i kalkylatorn..schablon avdrag(?)

                          Kommentera


                          • #43
                            Undrar: När man har deklarerat och skattat för vinsten - hur bokför man det man sedan tar ut från firman?

                            Kommentera


                            • #44
                              Hej.
                              Skulle behöva lite hjälp med att räkna ut hur mycket jag behöver dra in.
                              Tänkte jobba 40% i min nya(blivande) firma, alltså 16 timmar.
                              10 debiterbara timmar i veckan. Jag skulle vilja ha ut 10 000 kr i månaden, skattade och klara.
                              Hur räknar jag ut mitt timpris?

                              Kommentera


                              • #45
                                Ska man vara noga betalar du skatt på 75 % av resultatet (vinsten) eftersom du har ett schablonavdrag för egenavgifter på 25 procent.
                                Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

                                Kommentera

                                Working...
                                X