Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lägg ner WebForum.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lägg ner WebForum.

    Rubriken är givetvis tillspetsad.
    Men ärligt. Jag tittar numera in här då och då och kan konstatera att det kanske postas 4-5 inlägg varje dag. Som mest.
    Forat är ju döende.
    Visst, inget säger att allt måste finnas för alltid. Saker och ting förändras.
    Men jag saknar någon slags ambition eller avsikt från forumledningen.
    Antingen försöker man skaka liv i liket. Eller så får forat sakta försvinna in i evigheten.
    Skulle vara jäkligt intressant att höra vad administratörer, moderatorer och andra som sköter ruljangsen tycker.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    Håller tyvärr med dig.
    Givetvis är detta något forumledningen också har märkt av och diskussioner har funnits ang. hur detta ska lösas. Men jag håller med, något måste verkligen göras.

    Jag är själv en av dom som inte besöker wF så ofta som jag gjorde förr.
    Hänger mest kvar av nostalgiska själ och för att gillar många av medlemmarna här, gamla som nya.
    Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
    ><((((º>

    Kommentera


    • #3
      Låt det finnas kvar så länge som möjligt.
      /DanneSt

      Kommentera


      • #4
        Jag älskar webForum och har varit här i så många år nu (med annat konto, förvisso). Gillar stämningen och all kunskap som finns här, men det är ju inte samma sak längre. Jag antar att det är andra medier som tagit över nu, såsom Stack Overflow, som tagit över.

        Någon som har några idéer på hur vi rädder wF? Kan vi inte göra något radikalt?
        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

        Kommentera


        • #5
          Lägga ner? Ja, om wF inte är lönsamt längre så ska det ju så klart läggas ner. Men så vitt jag vet så har forumet inte gått minus på väldigt många år...

          Skämt å sido men faktum är ju att forumet inte alls är i närheten av sina fornstora dagar då jag personligen i princip hade stället som startsida och det första jag loggade in på efter mailkontot. Men det finns andra saker som tar tid och plats nu och det ska väl inte bara skyllas på sociala medier (i dess massmediala benämning så som Twitter, Instagram, Facebook osv) för där har väl wF aldrig egentligen haft något att hämta. Det som kan närmast likna är väl Idag har jag-tråden som kan liknas en wF-form av Twitter. Ungefär.

          Men, jag tror ju att wF:s mer utvecklade brist på spetskompetens har gjort att folk sonika har sökt sig till andra ställen. För tio år sedan slängde man frågan här (om allt möjligt) och fick man inget svar eller en lösning inom ett halvt dygn så fanns det inget svar på frågan. Nåja, en aning spetsat kanske men poängen är att allt eftersom kompetent folk (om allt möjligt) har hittat andra ställen så har också nya tillskott i medlemsskaran troligtvis insett att det finns mer nischade forum att få snabba och kompetenta svar i, vilket lett till sämre "sammanhållning" a la wF och givetvis färre skapade trådar.

          En del av detta är det skäl som nämnts så många gånger och som jag pekar på i stycket ovan - "om allt möjligt" eftersom forumet inte direkt har spetsat in sig på något speciellt område utan försökt att täcka det mesta. Om allt möjligt. Webbutvecklardelen, som jag antar (jag var inte med från början 1999 men väl 2002) fick ju allt mindre anspråk ju mer tiden led och det sista man kanske behöver när man jagar svaren är ett svävande ställe om... allt möjligt. Personligen hittade jag hit via Lunarstorm (!) till Foto- och Kolla min hemsida-diskussionerna.

          Det finns dock ett starkt argument till att hålla wF alive and kicking (eller i alla fall alive) och det är ju den enorma kunskapsdatabas som forumet har blivit med åren. Och får jag gissa så kommer de kunskaperna inte att bli inaktuella än på ett tag.

          Så lägga ner? Nej. Låt det vara. Med tanke på antalet gästande besökare så får vi anta att det finns en hel del här att hämta. Trots allt.

          Mvh
          Fd. medlem, moderator, forumledare, moderator och numera medlem och sällanbesökare/postare.
          resebloggen # twitter # instagram

          Kommentera


          • #6
            Det är ju samma utveckling på alla liknande forum tycker jag. Kolla t.ex aspsidan.

            Gissningsvis är det så att nybörjare idag går direkt på WP med ett färdigt tema. det räcker ju i majoriteten för de flesta. De som gör lite mer avancerade saker hittar oftast svaret genom att googla

            Kommentera


            • #7
              Tycker det är synd att det har blivit som det blivit med webforum. Det är trots allt det enda(?) forumet på internet utan reklam. När det skedde en omorganisering bland kategorierna kände jag att det blev svårt att hitta på forumet, eller var man skulle posta. Kanske andra känt samma?

              Det går fortfarande bra för flashback och deras avdelning för utveckling/programmering och svaren håller faktiskt rätt hög kvalité. Resterade svenska forum verkar dock också gå sämre. IDG eforum har också färre och färre inlägg.
              http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

              Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

              Kommentera


              • #8
                rhdf skrev: Visa inlägg
                Det är ju samma utveckling på alla liknande forum tycker jag. Kolla t.ex aspsidan.
                Ett "bra dåligt exempel". Om man kollar på många av de få diskussionerna som förs här på wF, så är mycket just kring "död teknik" som ASP. Vilket gör att värdet i kunskapen är ganska låg, och bara användbart för den som ställer frågan. Vilket i sig är meningslöst för ett forum.

                Nu kan man inte tvinga användare att ställa bättre frågor men för att det ska vara attraktivt så måste det höjas ett par snäpp, tror jag. Och så måste "communityn" vakna till liv igen också. Men kanske är det helt enkelt så att kärnan av aktiva användare helt enkelt har gått vidare?
                Johan Norberg, webbutvecklare.

                @GitHub

                Läs min blogg

                Kommentera


                • #9
                  Kan ju lika gärna få finnas kvar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Givetvis ska wF inte läggas ner, men det vore inte fel om vi kunde få igång det ordentligt igen.
                    Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
                    ><((((º>

                    Kommentera


                    • #11
                      Alltså, jag är bara här för den (mestadels) goa stämningen.
                      Kan erkänna att jag tittar in minst en gång om dagen. Jag kom hit när Bredbandsbolagets forum lades ner, en viss GunnarD (tror jag) tipsade om denna sidan och på den vägen blev det.
                      Tyvärr har jag inga idéer om hur forumet ska blomma upp igen.
                      Mitt företag

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag besöker sidan dagligen men mest för nostalgins skull. Några inlägg blir det i "Idag har jag.." och "Just nu läser jag" trådarna, annars ganska tyst från min sida.

                        Jag känner ingen här personligen men många användarnamn käner jag igen genom åren.

                        Visst skulle det kännas lite tråkigt om stället stängdes.
                        Min blogg | Mina böcker

                        Kommentera

                        Working...
                        X