Meddelande

Minska
No announcement yet.

Trådad kortterminal till trådlös router.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trådad kortterminal till trådlös router.

    Hej!

    En bekant till mig ska snart öppna en affär och ska då ha en kortterminal. Kortterminalen kräver dock en ethernetsladd och kan tyvärr bara vara väldigt långt ifrån en router så en sladd mellan de båda enheterna är utesluten.

    Frågan är då hur man gör detta på bästa sätt. I mitt förfogande för tester i nuläget har jag två st likadana "vanliga" routers samt en repeater av typen TP-LINK TL-WA901ND. De routers jag har kan agera som accesspunkt så jag testade det först, att köra den ena som router och den andra som accesspunkt men då krävdes en sladd mellan enheterna. Jag kan själv inte närvara vid installationen av nätverket så det måste vara väldigt enkelt att göra. Läste att man kunde ställa in båda routrarna med samma ssid etc och göra många inställningar men det kändes alldeles för svårt för hon som ska göra detta.

    Så tänkte jag att det borde vara en rätt lätt match att lösa det med en repeater som fungerar som en trådlös accesspunkt: koppla in kortterminalen med sladd till repeatern/accesspunkten som pratar med routern. Men jag får det inte att fungera. När jag ställer in den som accesspunkt så kan jag i repeaterns interface pinga mot t.ex. google men när jag kopplar upp mig mot accesspunkten så får jag ingen internetaccess. Jag läste sedan vidare lite och fick känslan av att man ska ställa in den som "Client" om man vill koppla in trådade enheter till den. Det finns ett enda LAN-uttag på repeatern som jag tänkte använda mig av. Client mode får jag inte heller att fungera...

    Så min fråga är väl egentligen vilken inställning man ska ha på repeatern för att få detta att fungera och om det finns några inställningar i routern exempelvis man måste fippla med för att få det att fungera. Någon som satt upp en sådan här uppsättning av enheter och har några tips på hur man gör?

    Tack på förhand!

  • #2
    Ett alternativ till ditt förslag med router+repeater skulle kunna vara att förlänga nätverket genom elnätet, med typ en sån här manickel:

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1480813

    mvh
    @aviddevguy

    Kommentera


    • #3
      Eller en sån här:
      http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A...r-/Pr384787000

      Den är ju gjort för precis det, att ansluta trådade enheter till trådlöst nät.
      Jag har en gammal skrivare på en sån, det funkar fint (nu kan man ju hoppas för din kompis skull att hans kortterminal kommer att anvdas mer än min skrivare, men )

      Kommentera


      • #4
        Jag kör en sånhär när jag ska ansluta till ett trådlöst nätverk med en enhet som bara klarar trådat.

        http://www.deltaco.se/products/items...2N)/index.aspx
        Deltaco säljs av typ alla, Dustin osv.
        Patric

        www.bejbi.se
        | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

        Kommentera

        Working...
        X