Meddelande

Minska
No announcement yet.

Fel på router?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fel på router?

    Hej!

    Jag har ett 100/10-abonnemang via stadsnätet som jag har lite problem med... Om jag kopplar in mig direkt i jacket så kan jag få ut 100/10. Om jag kopplar in mig till min router ZYXEL NBG419N V2 trådat så får jag också ut 100/10. Däremot, om jag kopplar upp mig trådlöst till routern så får jag endast ut runt 30/10.

    Jag trodde först att problemet låg hos stadsnätet men det verkar som att routern stryper hastigheten av någon aledning. Jag har testat att koppla upp mig med minst tre olika datorer och olika telefoner till den med samma resultat. Har även provat diverse inställningar hos routern såsom att stänga av och på brandväggen och kanalinställningar men samma resultat.

    Jag köpte routern av Dustin för ca en månad sedan och har efter en förklaring för dem precis fått hem en ny. Denna router visar dock precis samma symptom. Bara för att så testade jag att ta med denna router till en kompis som har 100/100 och där får jag ut ungefär 50 Mbit/s nedströms med min router. Så min router fungerar bättre hos min kompis men den ger ändå ut ungefär hälften av vad hans Cisco-router gör.

    Så... Vad är det för fel tror ni? Är det helt enkelt bara en skitrouter som inte alls kan leverera 300 Mbit/s eller gör jag något allvarligt fel?

    Tack!

  • #2
    System Specifications

    Wireless Standard
    IEEE 802.11 b/g/n
    Wireless Transfer Rate
    Transmit: 300 Mbps*
    Receive: 300 Mbps*

    http://www.zyxel.com/se/sv/products_...n_v2.shtml?t=p
    Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
    ><((((º>

    Kommentera


    • #3
      Japp... Vad menar du?

      Kommentera


      • #4
        Googla lite på "throughput NBG419N v2" till exempel så kanske du hittar reella överföringshastigheter i olika scenarios.

        Det påverkar ju också vad du har för trådlöst nätverkskort.

        mvh
        @aviddevguy

        Kommentera


        • #5
          Ok, tack, ska se om jag kan hitta tester. Jag har testat med olika datorer och hade en kille från stadsnätet hemma hos mig också och han fick också bara ut runt 20-25 Mbit när han anslöt till min router. De datorerna jag provat kan med enkelhet strömma i runt 100 Mbit enligt mina tester.

          Kommentera


          • #6
            Om jag läste rätt så har den inte 5 GHz bandet utan alltså bara 2,4GHz.
            Och om du bor i ett ganska tättbefolkat område är nog 30 rätt ok....
            KOlla var alla grannars nät ligger.
            Kanske med WiFi Analyzer appen på din telefon.
            Och välj den minst trånga kanalen.

            det kan nog göra något.
            Men min erfarenhet säger mig att på 2,4GHz kommer du inte komma över 50 om det finns någon annat nät i närheten typ.

            Hemma ser jag 17 andra när på 2,4 och kommer upp i 35-55 hastighet.
            Och på 5GHz är jag själv, ingen av grannarna har köpt en ny dyr accesspunkt än tydligen och där kommer jag upp i lite drygt 100.

            Kommentera


            • #7
              Tack pebi, ska absolut kolla detta! Återkommer när jag testat detta ikväll.

              Kommentera


              • #8
                Har nu provat och tydligen finns det ungefär 10 nätverk som jag kan se från min lägenhet och 7 av dem kör på 2.4GHz. 3 av dem kör kanal 1 och någon kör på 3, någon på 6, någon på 11 och sen någon annan. Har testat olika kanaler men får aldrig ut mer än ca 25 Mbit ändå. Ska prova routern någon annanstans och se hur den fungerar då...

                Kommentera


                • #9
                  Nu har jag testat routern på jobbet och där får jag ut ca 45-50 trots att det verkar vara fler konkurrerande nät med 2.4GHz. Förklaring? Jag kommer nog köpa en lång kabel istället hursom...
                  Last edited by serious sam; 2013-11-13, 06:22.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kaklade väggar dämpar ganska mycket.
                    Så ett badrum mellan accesspunkt och dator sänker hastighet.
                    Bluetooth använder också 2,4 bandet så har du eller en granne väldigt nära igång Bluetooth högtalare t.ex. så stör det.
                    Någon av grannarnas accesspunkter kan vara dålig och läcka till intilliggande kanaler. Dvs det är inte så enkelt att ge ett svar. Verkligheten är troligen en kombination av många faktorer.
                    Men snabbast kommer det helt klart att gå med din sladd.
                    Och för det trådlösa
                    Välj den minst trånga kanalen.
                    Tänk efter vilka väggar som är i vägen.

                    Kommentera


                    • #11
                      serious sam skrev: Visa inlägg
                      Nu har jag testat routern på jobbet och där får jag ut ca 45-50 trots att det verkar vara fler konkurrerande nät med 2.4GHz. Förklaring? Jag kommer nog köpa en lång kabel istället hursom...
                      Det är fler saker än trådlösa nätverk som samsas på 2.4GHz. Se en lista på exempel här, men som Pebi skriver är det fler faktorer än så som kan påverka.
                      / Jojoxx

                      "Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag, personligen, kör bara trådlöst för bekvämligheten och förväntar mig i princip ingenting i prestandaväg. Gjorde en snabb test med luren hemma på skoj och kom upp i 48Mbps. Helt okej enligt mig, trots att både router och lur lirar med 11n. När jag vill ha prestanda kör jag alltid kablar, dvs till gaming och nedladdningar.

                        Kan också tillägga att det mest bisarra kan störa en trådlös anslutning. Under de år jag jobbade på en stor ISP i Sverige fick man höra en del. Minns väl ett problem med en mikrovågsugn som totalsabbade anslutningen när den var igång. Summa summarum, kör med kabel om prestanda är av vikt för dig.
                        Last edited by prplxr; 2013-11-13, 10:29.
                        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

                        Kommentera


                        • #13
                          Stort tack för alla svar. Har nu beställt en lång sladd.

                          Kommentera


                          • #14
                            prplxr skrev: Visa inlägg
                            Jag, personligen, kör bara trådlöst för bekvämligheten och förväntar mig i princip ingenting i prestandaväg. Gjorde en snabb test med luren hemma på skoj och kom upp i 48Mbps. Helt okej enligt mig, trots att både router och lur lirar med 11n. När jag vill ha prestanda kör jag alltid kablar, dvs till gaming och nedladdningar.

                            Kan också tillägga att det mest bisarra kan störa en trådlös anslutning. Under de år jag jobbade på en stor ISP i Sverige fick man höra en del. Minns väl ett problem med en mikrovågsugn som totalsabbade anslutningen när den var igång. Summa summarum, kör med kabel om prestanda är av vikt för dig.
                            Amen till det.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                            Våga Vägra
                            FaceBook

                            Kommentera

                            Working...
                            X