Meddelande

Minska
No announcement yet.

Inget ljud med s-vhs/s-video

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Inget ljud med s-vhs/s-video

Hej alla och glad midsommar i förskott.

Jag har kopplat min vhs via en s-vhs-scart-adapter (tror ni vet vad jag menar) till mitt tv-kort i datorn.
    Tv-kortet är ett PCTV Rave från Pinnacle.

Jag får fram bilden utan problem i Pinnacle Studio Plus 9.4.2, men jag får inget ljud.
    Kan det vara så att jag inte har kopplat ljudet korrekt, eller kan det vara någon codec eller drivrutin som saknas!!?

Tacksam för snabbt svar!
    Det jag inte redan vet vill jag gärna lära mig...

Så som du beskriver saken, har du inte kopplat ljudet överhuvudtaget. S-video leder inget ljud. Den standarden är till för endast bild.
    "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Kommentera

UlfT skrev:
      Så som du beskriver saken, har du inte kopplat ljudet överhuvudtaget. S-video leder inget ljud. Den standarden är till för endast bild.
      Det kände jag till.

Men måste ljudkablarna gå ifrån tv-kortet, eller kan jag koppla dessa till en annat internt ljudkort som finns på datorn?
      Dum fråga kanske!!?

Det finns 3 kontakter bak på scart-adaptern (som sitter i videon).
      En för s-video kabeln, och två andra för ljudet.

Så jag har alltså kopplat en s-video kabel från tv-kortet till kontakten "s-video" på scart-adaptern.
      Sedan har jag kopplat 2 nya kablar till ljudet, men det fungerar inte.

Bilden får jag fram utan problem (rätt skaplig faktiskt), men får inte ljudet att fungera.

Kommentera

Jag har inget tv-kort själv, så jag vet inte hur du ska koppla kablarna. Hur har du kopplat dem för att få ljud ur datorhögtalarna? Får du ljud ur datorhögtalarna med den kopplingen? Om svaret är ja, borde du rimligen få ljud genom samma anslutningar om du kopplar till tv:n.

Jag googlade lite på kortet. Alla recensioner talar om ingångar. Alltså inte utgångar. Fast du får ju uppenbarligen bild till tv:n med hjälp av s-video-anslutningen, som recensionerna alltså kallar ingång. Du kanske måste ställa in något i drivrutinerna. Men lyckas du få upp bild och ljud i datorn, borde väl annars ljudkortets utgångar fungera, antar jag.
        "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Kommentera

Hmm, ok... så jag måste alltså INTE koppla ljudet direkt till tv-kortet?
          Har testat alla möjliga sätt (känns det som), men jag får f*n inget ljud.

Kommentera

Working...
          X