Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hårddisken är död.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hårddisken är död.

Jaha, så har det inträffat som man bara hör händer andra...
    Jag skaffade en extern hårddisk på 400 GB från Packard Bell. Körs med USB-kabel.
    Installationen gick smärtfritt, bara att plugga i kabeln så kom disken upp i utforskaren. Skickade över alla sparade bilder (ca: 19 GB) och tänkte ta backup även på DVD. Tänkte alltså...
    Raderade bilderna från den interna hårddisken. (Jag vet att det var korkat men så blev det.) Idag skulle jag fixa till backup även till DVD men då hittar jag inte den nya externa hårddisken. Drar ur strömkabeln och kör in den igen. Disken ger ifrån sig lite knaster i några sekunder, sedan tystnar den. Fläkten går fint, inget verkar vara knas förutom att disken inte syns i utforskaren.
    Startar om datorn utan disk, kör sedan in USB-kabeln för att slutligen sätta på strömmen till disken. Fortfarande syns inget i utforskaren, och XP "plingar" inte till så som det brukar när det upptäcker att man stoppar i en USB-kabel.
    Nu till frågorna.

1. Kan det vara så att disken inte mår bra av att alltid vara kopplad? Är det meningen att man ska koppla in disken bara ibland och inte konstant som jag hade den?

2. Finns det något sätt att få XP att hitta den igen?

3. Om det visar sig att den är kass, är det någon idé att försöka få fram de gamla bilderna? Disken i sig lär jag få en ny eftersom den bara är några veckor gammal men jag vill givetvis helst rädda mina bilder från -98 och framåt.
    Mitt företag

Jag har haft ungefär samma problem med att datorn inte hittar hårddisken även fast "hårddisken" arbetar. Jag lycakde lösa det genom att köpa ett nytt "fodral" till det. Alltså plocka ut själva hårddisken ur själva lådan eller skalet för att sedan köpa ett nytt skal och sätta i disken där. Något att testa då du kanske kan hitta ett nytt fodral för 300sek medan det är riktigt dyrt att läman in hårddisken för att ett företag skall försöka rädda dina bilder. Det kan vara glapp eller liknande i någon kontakt.

Problemet är ju att garantin slutar gälla om du gör så här, men det var så¨jag lyckades rädda mina filer.

Kommentera

Annars kan du ju ta ut disken och sätta den direkt på moderkortet.
      Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
      söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Kommentera

rundberg skrev:
        Jag har haft ungefär samma problem med att datorn inte hittar hårddisken även fast "hårddisken" arbetar. Jag lycakde lösa det genom att köpa ett nytt "fodral" till det. Alltså plocka ut själva hårddisken ur själva lådan eller skalet för att sedan köpa ett nytt skal och sätta i disken där. Något att testa då du kanske kan hitta ett nytt fodral för 300sek medan det är riktigt dyrt att läman in hårddisken för att ett företag skall försöka rädda dina bilder. Det kan vara glapp eller liknande i någon kontakt.

Problemet är ju att garantin slutar gälla om du gör så här, men det var så¨jag lyckades rädda mina filer.
        Bra förslag, jag har tänkt på det också. Det kan ju vara något fel i själva USB-delen så att säga, kanske är själva disken hel. Är det en vanlig hårddisk innanför skalet? I så fall chansar jag på att plocka ur den och stoppa i den i min dator istället.
        Om det funkar så pillar jag tillbaka den i sitt gamla skal igen (om det går) och lämnar in skiten.
        Mitt företag

Kommentera

jo det är en vanlig hårddisk som sítter i den. Så att sätta den direkt i datorn skall funka

Kommentera

Poteta skrev:
            Om det funkar så pillar jag tillbaka den i sitt gamla skal igen (om det går) och lämnar in skiten.
            Ta backup innan isf.

Kommentera

VictorY skrev:
              Ta backup innan isf.
              Jodå, jag har lärt mig min läxa.
              Mitt företag

Kommentera

Den måste troligen formateras i Datorhanteringen för att synas i utforskaren.
                Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Diskhantering . Nu borde du hitta det. Eller... My computer - Manage - Storage - Disk management
                Disken försöker antagligen använda en bokstav som någon annan drive redan har, kanske därför den inte syns? Om det inte funkar kan du formatera hdd'n i en annan dator, tyvärr så försvinner antagligen bilderna då.
                Nåja, hoppas det går bra. (:

Kommentera

LoLo skrev:
                  Den måste troligen formateras i Datorhanteringen för att synas i utforskaren.
                  Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Diskhantering . Nu borde du hitta det. Eller... My computer - Manage - Storage - Disk management
                  Disken försöker antagligen använda en bokstav som någon annan drive redan har, kanske därför den inte syns? Om det inte funkar kan du formatera hdd'n i en annan dator, tyvärr så försvinner antagligen bilderna då.
                  Nåja, hoppas det går bra. (:
                  Nja, jag har testat den i en annan dator men den dyker inte upp där heller. Går jag in på Diskhantering så är den lika borta där...
                  Fast jag ska ändå testa att koppla bort min kortläsare, då försvinner det fyra drive-bokstäver. Tack för tipset!
                  Mitt företag

Kommentera

Lite uppdatering...
                    Det var inga problem att ta isär fodralet och mycket riktigt så fanns det en "vanlig" hårddisk innanför skalet. Problemet är att det är en SATA-disk, jag har ingen kabel som passar till mitt moderkort... Har för mig att mitt moderkort bara klarar IDE eller nåt sånt...
                    Finns det någon adapter eller liknande så jag kan köra SATA-disk i min "gamla" dator?
                    Mitt företag

Kommentera

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098486
                      Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                      söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Kommentera

Tackar!
                        Fast jag ringde brorsan, han har två lediga platser i sin burk så jag sticker till honom i morgon och testar. Återkommer med resultatet.
                        Mitt företag

Kommentera

Jag har haft liknande strul med en extern disk. Första gången var det att kabinettet ( skalet) inte klarade att förse disken med tillräckligt med ström (disken var för stor), fick ett nytt kabinett. Andra gången var det själva transformatorn som var kass.
                          // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Fan vad surt! Man har lärt sig den hårda vägen att alltid ha grejjerna på två ställen. Men men. Du kan ju alltid prova rescue-program på din dators hårddisk. Med lite tur kan du få tillbaka några foton där. Skulle din brors dator hitta den där disken och inget annat funkar där så skulle ett sådant program kunna fungera där med.

Den kan ju även vara kontrollern. Kortet som sitter på själva hårddisken. Om du råkar komma över en exakt likadan disk kan du byta kort och se om det fungerar.
                            dannesholk.se

Kommentera

Det verkar vara kört...
                              Tog ur disken ur skalet och körde in den i brorsans dator, inte ett skit hände. Disken snurrar igång och ger ifrån sig ett litet rytmiskt knäppande i några sekunder, sedan är den tyst.
                              Den syns varken i BIOS eller i utforskaren. Skruvade tillbaka höljet igen, får väl lämna in den på garanti i morgon.
                              Faaan vad jag ångrar att jag inte tog backup på fler ställen... Vi hade t.ex. en hund i två år, inte ett kort kvar från den tiden mer än någon enstaka på hemsidan, i kass upplösning...
                              Hoppas mitt misstag kan hjälpa någon annan i alla fall.
                              Mitt företag

Kommentera

Working...
                              X