Meddelande

Minska
No announcement yet.

Intel vs. AMD

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Intel vs. AMD

    Hur man eldar upp en AMD på fyra sekunder..

    http://www6.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip (9Mbyte)

    /j

  • #2
    hmm, undra om det kommer en video på hur lätt man kan skadas i trafikolycka om man tar bort bilens bromsar...

    ------------------
    weeee!
    das überslyna

    Kommentera


    • #3
      [citat]hmm, undra om det kommer en video på hur lätt man kan skadas i trafikolycka om man tar bort bilens bromsar[/citat]

      Din jämförelse haltar.. kraftigt. Isåfall skulle ju Intelprocessorerna brinna upp oxå?

      /j

      Kommentera


      • #4
        då märker man ju vilken målgrupp intel koncentrerar sig på...de som är dumma nog att ta bort bromsklossarna från sina bilar...

        ------------------
        weeee!
        das überslyna

        Kommentera


        • #5
          Fv02
          Johan Norberg, webbutvecklare.

          @GitHub

          Läs min blogg

          Kommentera


          • #6
            Tyvärr, du jämför fortfarande äpplen med päron..

            Du tycker med andra ord det är helt acceptabelt att fyra sekunder utan kylning ska innebära döden för processor och moderkort?

            Lek med tanken att din CPU-fläkt havererar, tar det 20 skunder innan processorn brinner? 30sekunder? Hinner du stänga av datorn (under förutsättning att du ens märker att fläkten slutat fungera)?


            /j

            [Redigerat av Batboy den 22 sep 2001]

            Kommentera


            • #7
              utan fläkt..ja, då bör de gå en bra stund eftersom en del datortillverkare faktiskt kör passiv kylning...dvs med endast fläns....

              men att ta av flänsen åxå...ja...när händer det?

              tomshardware gjorde ju självklart detta test med medvetenhet om att vissa komponenter kunde skadas...men plockar man bort flänsen/kylningen under körning och kör medvetet utan detta har man inte nog med kunskap för att vara behörig och pilla med prylar som dessa...

              moderna cpur kräver faktiskt kylning idag...bara att acceptera...


              ------------------
              weeee!

              [Redigerat av Fv02 den 22 sep 2001]
              das überslyna

              Kommentera


              • #8
                Batboy: Sen har vissa moderkort, som mitt KT7, funktionen att det kan stänga av datorn om den inte får signal från cpufläkten på 10s...

                ------------------
                Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

                ewenson.se - själlöst

                Kommentera


                • #9
                  Sen har man ju dessutom råd till 2-3 omgångar processor/moderkort om man kör Athlon jämfört med P4

                  Men att även ta av flänsen är till att provocera lite väl mycket. Tror inte det händer så ofta att fläkt och fläns försvinner medans cpun står på 100%...

                  ------------------
                  MvH
                  /Bengan
                  www.bengan.com | Brossans Räjser
                  "Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
                  www.bengan.com

                  Kommentera


                  • #10
                    dessutom kan man ju gålla på rätt länge när det gäller saker som dessa...hur länge klarar sig p4:ans moderkort utan fläns på chipset?

                    det gäller att ha bra kvalité rakt igenom i hela burken...inte nåt skräpigt moderkort där kylaren trillar av...

                    ------------------
                    weeee!
                    das überslyna

                    Kommentera


                    • #11
                      P4'an klarar sig i evigheter utan kylfläns och fläkt, eftersom den "går ner" vid hög temperatur. När tempen sjunker, ökar den igen...

                      /T

                      ------------------
                      Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
                      Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                      Kommentera


                      • #12
                        jag återgår till min otroligt gulliga jämförelse med bilen/bromsarna

                        tänk dig att bilen e en otroligt fet cpu...sen har vi då "kring utrustning" till bilen som dock är ganska nödvändiga...(gissa vad bromsklossar! hihi (i detta fallet jämförtbart med kylningsanordning)

                        om jag nu skaffar feta bilen med airbags som ploppar upp typ...ÖVERALLT när den är påväg att krocka....visst bra, men då ser jag nog till att skaffa bromsar i förebyggande syfte!....

                        är bilen dyr och fin skaffar jag nog fina bromsar i god kvalité istället för skumma lågprisvarianter som kan falla av...vid detta tillfälle tycker jag då att det är rätt brutalt onödigt med feta airbags och saker som gör att bilen kommer studsa mot alla håll efter en krock, mina 4 otroligt påkostade bromsar kommer förmodligen klara det med störst sannolikhet.

                        läcker funktion att p4:an sänker hastigheten men jag tycker knappast att denna funktion är användbar när det gäller hem/arbetssdatorer....eventuellt servrar i extrema förhållanden där t.ex. rackventilationen kan strula eller liknande. men sålänge jag köper åt mig själv och skaffar högkvalitatig kylning som är slittålig så är detta inte nödvändigt för mig.

                        visst, fläkten kommer ju en dag sluta rotera...men har man inte bytt ut den innan den lägger av så klarar ju sig cpu:n med kylfläns ett rätt bra tag. (eventuellt inte i servrar , men här brukar man ha ett antal redudanta fläktar...några som är redo som reserv.)

                        ------------------
                        weeee!
                        das überslyna

                        Kommentera


                        • #13
                          Naturligtvis är det bra att P4'an inte brinner upp om något går fel, att påstå något annat är dumt!

                          I kommande AMD processorer kommer samma övertemperaturskydd att finnas.

                          /T

                          ------------------
                          Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
                          Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                          Kommentera


                          • #14
                            Det syns tydligt vilka som använder AMD i sina datorer..

                            /j

                            Kommentera


                            • #15
                              Batboy: jupp, de som fortfarande har pengar kvar till bromsar...

                              ------------------
                              Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

                              ewenson.se - själlöst

                              Kommentera

                              Working...
                              X