webForumDet fria alternativet

Angående en hemsida.

Webbutveckling

37 svar · 1 564 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Det är så här att jag är scout och i mitt seniorscoutlag (där vi är 14 personer eller så) så har det tagits upp att vi borde ha en hemsida. Sagt och gjort, sista veckan innan julafton satte jag mig ner framför datorn och påbörjade hemsidebygget som skulle bli Fiskpinnarnas hemsida. (Mitt seniorlag heter så.. :)..)
Jag var klar efter kanske 60 timmar totalt, och resultatet som är hemligt ser ni här: https://www.valhall.cx/dileno/fipi
(Det är bara 4-5 andra personer som vet om adressen än, men er kan jag nog lita på..)

/R - ...sajten finns nu under https://www.dileno.hel.nu/_fipi

Nu är det så att en av mina ledare tycker att jag är egoistisk vad gäller sajten och följande:

- jag har gjort hela sajten i ASP och vill ha den under valhall.cx-domän eftersom jag har mycket bra stöd för ASP där.
Min ledare som är väl insatt i webbteknik och datorer vill att sidan ska ligga på scoutkårens Roxen-server där de inte har ASP installerat och inte vill installera en ASP-motor. Jag försöker förklara att jag vill att sajten ska vara under valhall.cx-domänen eftersom ASP-stöd finns under domänen.

- Min ledare tycker att jag kan lära mig PHP eller dylikt för att köra allt på Roxen-servern men jag tycker det är bättre att vara spjutspets i ASP än medelmåttig i både ASP och PHP/något annat språk. Ledaren tycker att jag är egoistisk i mitt resonemang när jag tycker att sajten ska vara under valhall.cx eftersom stöd för ASP finns där och inte någon annanstans.

Nu undrar jag - ska jag avsäga mig ansvaret för sajten och skita i den och låta ledaren göra en egen sajt åt Fiskpinnarna, eller ska jag fortsätta och fråga de andra i laget någon gång i mars när hemsidan ska tas upp på ett möte? Vad tycker ni?

Några citat ur ett mejl:

jag skrev:

> Slutligen - orsaken till att jag inte vill att vår sajt ska finnas
> under GVB.nu-servern är att den inte stödjer ASP och att det för mig
> skulle ta ganska lång tid att lära mig något helt på nytt nu när jag
> ändå kan ASP.Visst är det kul att vidga sina vyer men i detta fall
> vill jag inte göra det.. :(

ledaren skrev:

Väldigt tråkig och trångsynt inställning. Du kommer inte att få för
många konsultuppdrag om du inte låter kunniga/kompetenta kunder komma
till tals. Ensam är *inte* stark.

ledaren (angående mitt forum o dyl.) skrev:

Visst ser den bra ut med tanke på att det är en (1) person bakom
utveckligen. Men att använda sig av en-person-lösningar kan ofta bli en
dyr och jobbig lösning. Den ende som kan rätta fel och lägga till nya
funktioner är du - ingen annan. För du har väl inte gjort någon
dokumentation på vare sig forumet eller själva utvecklingsmiljön? Finns
inte du att tillgå kommer inget att hända.Lösningen står och faller
(och dör) med dig. Vi är alltså helt beroende på den tid *du* har att
avsätta. Ingen annan har någon reell chans på rimlig tid att sätta sig
in i och rätta/lägga till det som behövs.

Att använda sig av andra lösningar som är mer spridda än sk.
proprietarylösningar är däremot en mycket enklare och smärtfriare väg.
Vi kan redan idag få mycket mer funktioner (som dessutom är utprovade)
än vad du faktiskt har att erbjuda. Detta gäller även i morgon, i
övermorgon och en bra tid framöver. Varför ska vi bli hindrade att få
tillgång till detta? Ser man det så kan ditt resonemang rent av ses
lite egoistiskt ut.

Jag kan tillägga att jag är lite småsur på ledaren för tillfället..

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

säg att antingen gör du sidan på ditt sätt eller så skiter du i resten. han kanske kan göra det själv, han verkar ju vara insatt och måste ju definitivt kunna avsätta tiden (särskilt till dokumentationen).

jag förstår att du är sur.

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

ledaren skrev:

Väldigt tråkig och trångsynt inställning. Du kommer inte att få för många konsultuppdrag om du inte låter kunniga/kompetenta kunder komma till tals. Ensam är *inte* stark.

Är det han som är kompetent eller kunnig? Isf borde han veta att om man vill ha en sida i PHP då går man inte till en ASP-programmerare.

Lägg ner sidan och låt han göra en egen variant...

P.S. PHP kan du lära dig för din skull, inte för att ledaren vill det.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Hej! :)

Intressant detta.

Tycker tränaren har delvis fel där, man kan satsa enbart på ASP eller PHP, de kompletterar ju inte varandra utan sustituerar snarare varandra. Nu drar han/laget ju inte nytta av en glödande kraft för en sida som ni verkar behöva.. Förstår inte varför han är så skeptisk.

Vilken sida är för övrig så enkel att sätta sig in i av någon som inte jobbat med den innan, förstår inte riktigt det resonemanget. Kanske räknar tränaren med att ta över sidan om några år, och han kan inte ASP, men PHP ?

Angående forumet, så har tränaren rätt på sitt vis tycker jag, det finns ju en del gratisforum man kan ladda ner, (tex detta som WF är baserat på väl?). (och för dem finns förmodligen färdig dokumentation, även om det tar sin tid att läsa och förstå den)

Om jag vore dig, så om han inte går med att ha sidan där du vill med ASP (det är kanske bara tränarens utgångsbud?, han kanske ger med sig), så låt någon annan ta över från din design, och implementra/ byta till PHP till sidan. Om ingen är intresserad, erbjud dig inte ändå. Det är ju lite väl magstarkt att be dig lära PHP när du har en klar lösning och verklingen inte vill lägga ner tid på att lära dig PHP bara för en sida. (Smidigt hade ju iofs att ni pratat om detta innan sidan påbörjades)

Förslag:

Erbjud dig att göra fullständig dokumentation för sidan, forumet och utvecklingsmiljön (& handledning för uppdateringar, ändringar), du kan ju poängtera att dessa då dessutom blir på svenska. ;-) ) Samt föreslå att ni ska vara 3 intresserade motiverade personer ur laget som administrerar sidan. (Om tränaren är intresserad så får han ju här ett gyllene tillfälle att lära sig ASP, för en så väldigt tråkig och trångsynt inställning att missa det kan han ju inte ha. ;-) Därmed slipper ni problemet med att en persons tid av insats, intresse är beroende för sidans välbefinnande.

Lägg gärna in någon relevant bild på framsidan.

Berätta hur det går. :)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Säg att antingen ska sidan vara i ASP eller så blir det inget, då får han göra en själv!
Han verkade ju så kunnig så det ska väl inte vara några problem.....

Helt ärligt Pellefant.. det är en scoutklubb... lite overkill med massa dokumentation å så..
för det mesta är ASP kod ganska självförklarande också..

Jymdis skrev:

Helt ärligt Pellefant.. det är en scoutklubb... lite overkill med massa dokumentation å så..

Säg det till tränaren. :)

Ok....men iallafall dokumentation så att andra kan uppdatera och göra mindre ändringar på sidan.(För en redan ASP, HTML kunnig) Så att den inte bara rinner ut i sanden om admin tröttnar. Samt är bra att ha om flera ska admina sidan.

Jymdis skrev:

Det skulle jag inte vilja påstå... §jr

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

men er kan jag nog lita på..

§e

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

konstig installning ... kanske är rädd att bli lämnad "out i the cold" själv? Tycker du ska erbjuda din "tjänst" som en paketlösning vill killen inte ha hela paketet får han göra allt själv eller anlita någon annan till att göra sidan ...

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Flyttad från Café.

Tengblad
Moderator, webForum

Darren:
så när nån postar asp kod här i forumet så är det egentligen slöseri med tid för man kan inte förstå nån annans kod?

Det var ju inte så jag menade förstår du väl... Det var sagt med glimtet i ögat.

Det jag ville få fram är att jag själv inte uppfattar ASP som självförklarande. För mig känns det som att läsa kinesiska typ...

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Vilket stolpskott den där ledaren verkar vara, Låt han göra en egen variant av sidan och låt han fixa alla skripts och dylikt.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Allt är relativt tycker jag.
Ser man Scoutledaren som kund, vilket på sätt och vis han är, så givetvis ska han kunna komma med både önskemål och krav. Dock så måste ju prislappen bli satt där efter.
Jag anar att "prislappen" i detta fall inte är så högt satt? Eller?

Om du inte kan få, om inte annat, en ekonomisk kompensation som kan försvara för dig själv att du lär dig php eller vad som nu krävs tycker jag inte du ska godta några villkor han ställer.
Mao låt honom svälja att sidan är uppbyggd på så sätt som passar dig (och därmed är placerad där du anser bäst.)

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

Din kund, i det här fallet "ledaren", verkar ha en väldigt tråkig och nedvärderande attityd. Det är vad jag kan utläsa av de små mail du bifogat. En sådan person skulle jag absolut inte vilja arbeta med.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

davids skrev:

Din kund, i det här fallet "ledaren", verkar ha en väldigt tråkig och nedvärderande attityd. Det är vad jag kan utläsa av de små mail du bifogat. En sådan person skulle jag absolut inte vilja arbeta med.

Tror inte att nån skulle vilja jobba med en sådan 'typ'

davids skrev:

Eller ha som tränare..... :OO

Medlem sedan juli 200173 inlägg

Nu har vi ju bara hört din sida av saken. Visserligen har vi sett vad ledaren har skrivit men då bara de delar du valt ut. Därför kan i alla fall inte jag döma eller fördöma någon.

Jag kan förstå din frustration över att här lägger du ned tid och energi och att du känner dig taskigt bemött. Samtidigt kan jag förstå ledaren som inte vill släppa hela kontrollen och låta sidan bli din, tillspetsat formulerat, "lekstuga".

Jag har stött på några liknande situationer genom åren och kan bara konstatera att det inte alltid är helt lyckat om en sida för en förening blir för beroende av en enstaka person, må vara dig eller av din ledare. Ett exempel är en där ingen i föreningen hade, eller fick ha, tillgång till koden och allt fick göras om när personen tröttnade och stack. Samtidigt kan det ju vara svårt i en sådan här liten krets att finna fler hemsidesintresserade personer.

Jag har också varit med om att plocka bort en lysande programmerare från ett uppdrag eftersom han inte kunde lyssna till kunden än mindre kommunicera med denne. I ditt fall är väl "kunden" scoutlaget och inte ledaren, så vad säger de övriga?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Menar du att du lade ner sextio timmar på att svänga ihop en webbplats utan att höra dig för om vad det fanns för tillgångar, eller ens snacka med "beställaren" om att göra avsteg från det mest naturliga valet, d.v.s. ha sidan hos scoutkåren?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)