Tänkte starta en liten diskussion om vad som är bäst, WYSIWYG-verktyg eller HTML-editorer (Notepad, HomeSite m.m)?
Föredrar själv Homesite numera, även om DW3 är bra om man ska slänga ihop nåt snabbt, typ visa en flash-animation eller nåt. Det enda jag saknar i Homesite är bristen på "inbyggda" javascript.
Det mest skrämmande efter att ha använt DW i nåt år var hur mycket HTML man hade glömt! :r
Problemet med WYSIWYG-verktyg är att det ö.h.t. inte finns någonting som heter WYSIWYG på WWW. Där gäller WYSINWOG (What You See Is Not What Others Get).
HTML är inte (är i.a.f. inte tänkt att vara) ett språk som beskriver utseendet i klienten. Och inte ens med CSS är du helt säker eftersom CSS är rådgivande, inte tvingande (med CSS kan man ge förslag på visuellt utseende, men klienten kan alltid välja att förkasta det förslaget).
Att ha WYSIWYG på WWW är omöjligt med alla de olika klienter som finns. Det är inte som med MS Word, där alla tittar på resultatet i samma programvara (och ofta på samma plattform). WWW är ett myller av webläsarprogram och plattformar.
Och eftersom man inte vet vad besökaren har för förutsättningar så är det rent av dumt att ens försöka tvinga besökaren att acceptera en viss visuell framställning. Bättre att låta besökaren själv välja hur informationen skall presenteras. Det är ju bara besökaren som vet förutsättningarna.
Håller med Bire, det jobbigaste med DW3 och liknande prog. är att de spyr ut en sån himmla massa onödig/felplacerad kod.
Annars tycker jag att det är skönt att arbeta i DW3, börjar nog dock bli lite för slapp med kodningen och det är inte bra.
Jag kör med FP2000 och EditPlus (avancerad texteditor) just nu.
FP mest för att företag jag hjälpt innan använde det och sen fastnade man. Har testat DW3 lite men fan väl ingen större orsak för att överge FP, jag använder ändå mest källkods-läget i FP och sällan WYSIWYG. Fast ibland är det bekvämt som när man skall skapa många tabeller/celler, då brukar jag först köra i WYSIWYG och sen finjustera i källkoden.
Sen är det rätt bekvämt att den håller reda på uppdaterade filer med...
EditPlus använder jag till all ASP o Javascript, osv.
Tycker överlag att de som ser ner på användare av FP o liknande är lite löjliga. Huvudsaken är ju trots allt att slutresultatet blir bra...
Jag kör NortonCommander och i den finns en redigerare som heter QuickView, den är helt underbar.
Det har fler funktioner än NotePad, det ända jag saknar är att kunna markera flera rader och kunna tabba.
Håller med @nders - Visual Interdev....
Egentligen tycker jag att det är viktigast hur sidan ser ut när den publiceras, oavsett om det ligger massa skräpkod med eller inte. Det är trots allt inte koden som man vill visa upp utan sidan som sådan.
(yeye, jag vet att fireworks inte är ngt grafikprogram ;))
Visst genererar Dreamweaver / Frontpage / GoLive lite onödig kod men det sparar man på tiden.. Bengan har rätt, huvudsaken är att resultatet blir bra och inte vilken editor man använder.
Det roliga med "WYSISYG"-program är att man kan göra sidor så himla snabbt.. får man en sjuk idé i huvudet är det bara att rita upp några lager och kolla hur det skulle se ut. :D
Det är trots allt inte koden som man vill visa upp utan sidan som sådan.
Onödig kod = onödig laddningstid + onödig användning av resurser hos klienten...
Så jag håller mig till notepad! :)
Men en sådan där super-editor skulle inte vara fel.. Någon som har en länk till en GRATIS (freeware eller openosurce, inget annat) sådan?
Jag har nog frågat förr.. Glömsk som man är ;) :e