webForumDet fria alternativet

Hjälp med design

Webbutveckling

1 svar · 276 visningar · startad av Poi

Medlem sedan mars 20071 inlägg
Frågan#1

Kanske fel forum för tråden men flytta den gärna isåfall ;-)

Då ska vi se är ganska ny på det hela med webdesign etc.
Har en sida jag har skrivit men som jag inte är nöjd med.

Beskrivning:

Hela sidan är gjord och designat i ett stycke där jag i början av sidan läser in ett stylesheet jag gjort och en extern fil med diverse javascript.

Sidan består av diverse bilder och en knapp meny. Under detta har jag placerat en tabell med text och grafik.
På knappmenyn kan man välja diverse underavdelningar, och när man trycker på en knapp så kommer man till den sidan som är länkad.

So far and so good.

Nu till problemet:

Jag har idagsläget gjort så att när man trycker på en av knapparna kopierade jag helt enkelt index.html döpte om den till om.html.
Ändrade min text och bilder i tabellen.
Så har jag gjort för varje länk efter att man trycker på knapparna.
Jag insåg ganska snart att detta är ett korkat sätt att ladda om en helt ny sida varje gång när jag endast vill ändra lite text och några bilder men behålla själva designen på sidan. (Läser aven om stylesheets och andra filer varje gång. Ett annat minus är att det är ganska uppenbart att ajg laddar om till en helt ny sida då det i webläsaren står om.html, kontakt.html etc istället för index.html. Jag har börjat få svårt att hålla isär allt som ska ändras då jag måste ändra på 7st olika sidor för varje ändring i designen jag vill göra.

Hur kan jag göra så att det endast är texten och bilderna i tabellen som ändras?
Alla tips emottages tacksamt.

Mvh Andreas

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)