webForumDet fria alternativet

Skydda source code och hemsida?

45 svar · 2 180 visningar · startad av Kvarner · sida 2 av 3

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Förresten, en fråga till Kvarner, skulle du möjligtvis kunna tala om i detalj vad det är du vill skydda?

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

nitro2k01 skrev:

Metoden går ut på att man länkar till en javascript-fil, och om man inte använder nåt bättre än IE går det inte att spara ner javascript-filen med hjälp av arkiv/spara som. Det är också allt den skyddar mot. Detta sker med hjälp av cache-direktiv och referrer-checking.

Ok.

nitro2k01 skrev:

Ang att kolla den renderade källkoden: Har jag påstått att det inte går? :e

Nej, det var mer ett tillägg till tråden. Om det nu mot förmodan fortfarande finns folk som tror det går att kryptera källkoden. :)

KvarnerMedlem sedan sep. 2004180 inlägg

nitro2k01 skrev:

Förresten, en fråga till Kvarner, skulle du möjligtvis kunna tala om i detalj vad det är du vill skydda?

Kan man få hjälp här eller inte, det är min fråga, vad det nu utvecklats till för diskussion berör mig inte.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

@nders skrev:

Ok, det var ett fantastiskt ofullständigt svar.

Jag ber om ursäkt. Man kompilerar förslagsvis för de vanligaste OS:n/cpu:erna och så får besökaren välja vilken binär han ska ta hem. Inte konstigare än SourceForge eller liknande.

Naturligtvis är det inte på något vis lämpligt att göra så för en vanlig publik hemsida, eller för html-innehåll över huvud taget, men om man önskar de egenskaper Kvarner efterfrågar (inte högerklicka, inte kolla koden, inte ladda ner sidan, inte spara sidan) så är det ju bara den tekniken som återstår.

SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Kvarner skrev:

Kan man få hjälp här eller inte, det är min fråga, vad det nu utvecklats till för diskussion berör mig inte.

ÖDMJUKT !!!

Kvarner skrev:

Kan man få hjälp här eller inte, det är min fråga,

Det du efterfrågar kan inte göras i html. Du måste välja ett annat språk. Detta eftersom html fungerar så rent tekniskt att du måste skicka källkoden ("source code") till besökaren för att han/hon ska kunna se sidan. Det finns inget annat sätt. HTML är gjort för att man ska kunna se koden och spara sidan.

Däremot kompilerade språk, som C exempelvis, fungerar så att man inte behöver skicka med källkoden. Besökaren kan se sidan ändå, utan att få källkoden.

antipentAMedlem sedan maj 2006296 inlägg

Fast vad han frågar efter är nog inte riktigt vad du svarar på.
Han har sett en viss form av "skydd" användas, och han frågar hur de har gjort det skyddet. Han vill inte veta om det går eller inte, eftersom det han vill ha uppenbarligen GÅR att göra.

Gällande högerklicks-"skyddet" så har jag redan svarat på hur man gör det. Gällande det där med att spara sida så svarade nån annan på hur det i teorin funkar.

KvarnerMedlem sedan sep. 2004180 inlägg

Tack för all försök till hjälp hittills.

Sidan http://www.forum.skalman.nu verkar vara väldigt väl skyddad, den verkar inte ens finnas. ;) http://forum.skalman.nu verkar däremot inte alls vara skyddad på något sätt, det vara bara att högerklicka och kolla.
/Edit Kollade även på https://www.skalman.nu, och där verkade det gå att bara högerklicka och kolla. Ursäkta om jag låter hård, men det känns som du svamlar.

Kvarner skrev:

Jag högerklickar där och försöker se källkoden, men det går inte.

När jag högerklickar och tittar på källkoden så är inte det några problem. Jag märker inget konstigt. Men jag kan ju titta igenom koden och se om jag hittar någon förklaring till varför det inte funkar i din webbläsare/dator.

Kvarner skrev:

Då jag försöker ladda ner sidan och spara den så går det inte. Hur har man gjort?

Det är inga som helst problem för mig att ladda ner sidan och spara den. Jag behöver inte göra något särskilt, utan jag upplever inga spärrar.

HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg

Kvarner skrev:

Kolla t ex på denna fina sida: http://forum.skalman.nu

Jag högerklickar där och försöker se källkoden, men det går inte. Då jag försöker ladda ner sidan och spara den så går det inte. Hur har man gjort?

Det går väl alldeles utmärkt att högerklicka och visa källkoden. I alla fall med Firefox.

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Har skummat igenom källkoden lite snabbt och hittade inget på den sidan som försöker försvåra att man kan visa källa.

antipentAMedlem sedan maj 2006296 inlägg

Jag upprepar, ang högerklicksskydd:

du kan ju lägga till lite javascript i body-taggen:

oncontextmenu="return false" ondragstart="return false" onselectstart="return false"

och sånt... men som övriga här redan har sagt så är det lätt att kringgå och väldigt irriterande.

ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg

HakanS skrev:

Det går väl alldeles utmärkt att högerklicka och visa källkoden. I alla fall med Firefox.

Med IE också...funkar utan problem.

Zpookey skrev:

Med IE också...funkar utan problem.

Jo vi är en bunt personer som vi det här laget har insett att den sidan inte är skyddad på något sätt.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Kvarner skrev:

Jag hoppas du återkommer när du lyckats.
Lycka till :)

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg
JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag förstår inte de som vill skydda sin kod. Samma sak med bilder.
Vill man inte att det ska bli "snott", lägger man helt enkelt inte upp det på nätet.

Vill man att nån särkild person ska få läsa eller vad det nu är, kunna ta koden får man vel göra en comunity....

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Jerpa skrev:

Vill man att nån särkild person ska få läsa eller vad det nu är, kunna ta koden får man vel göra en comunity....

Vad har en community med saken att göra?

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Ähh, inte vet jag var jag fick det ifrån men det var säkert med att låta sina vänner eller kunde logga in o ge dem vad de ska ha, så att inte koden kommer till vem som helst...

250 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
130 ms — hämta forumlista (db)
118 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)