webForumDet fria alternativet

Varför kan så få programmerare skriva ordentlig html?

Webbutveckling

35 svar · 1 517 visningar · startad av Tinwëlint · sida 2 av 2

Frågan, av Tinwëlint

En sak som jag har upptäckt letandes efter olika php-skript på hotscripts.com är vilken enormt stor andel som har stora brister på html-fronten. Många validerar inte. En del är faktiskt korrekt xhtml (inte för att det gör koden automatiskt bättre). Men en enormt stor andel använder tabelldesign. Då kan ju vissa hävda att tabelldesign är riktigt bra ibland, och visst, det kan det nog vara. Men att

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

@nders skrev:

OveRRidE: Det där jäkla scriptet kommer att förfölja oss i våra drömmar för all framtid. Det dök upp senast här.

Jag känner zlakker personligen och det är inte han som ska ta skulden för det, utan klantarslet till programmerare som har 'skrivit' (?) koden åt honom. Jag kikade på just den där koden när jag träffade zlakker senast och vi håller på att åtgärda det där. ;)

Men du har helt rätt, det är sjukt hur många som använder det.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

OveRRidE skrev:

Men du har helt rätt, det är sjukt hur många som använder det.

Jag vill hävda att IDG:s WebStudio har förstört många liv :e
Till och med jag som normalt inte ens sysslar med ASP känner till det där underbara lilla scriptet. Det bästa med det är ju att det inte bara är så säkert, utan också så himla effektivt också!

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag tänker ofelaktigt på ASP-koden som IDG's WebStudio presenterade som ett 'inloggningsscript', där man kunde ange rätt användarnamn eller vilket lösenord som helst i databasen för att logga in. Speciellt ASP-sidor och deras 'scriptsektioner' är nerlusade med styckad spaghettikod och säkerhetsluckor.

Jag satt och tänkte på HUR kan man göra i kod.
Dock fick jag se det på @nders länk )

Synd att sånna demon kommer ut.

Medlem sedan juli 2004144 inlägg

Att koda enligt "valid" xhtml är idag en självklarhet. Att strunta i det är att skjuta sig själv i foten rejält. Xhtml, CSS, DOM, ECMA, osv är framtiden!

Påfallande är också hur många kompetenta programmerare det finns som helt saknar potentialen att skapa snygga grafiska lösningar. I mina ögon är det oerhört mycket svårare att skapa riktigt bra design (interface) etc, än att programmera. Det kan ju alla lära sig men det grafiska... tja vad kan jag säga...: )

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

"Addera". :birp

LeonL skrev:

"Addera". :birp

Exakt. Bra namn på en String med ett SQL-statement i. ;)

walter groupius skrev:

Det kan ju alla lära sig

Efter ett antal år i forum som detta ställer jag mig tveksam till om det verkligen är så...

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

walter groupius skrev:

Påfallande är också hur många kompetenta programmerare det finns som helt saknar potentialen att skapa snygga grafiska lösningar.

Sen när blev en programmerare designer?

Medlem sedan juli 200431 inlägg

Brimba skrev:

walter groupius skrev:

Påfallande är också hur många kompetenta programmerare det finns som helt saknar potentialen att skapa snygga grafiska lösningar.

Man programmerar ju ofta GUI:s

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

bzkt skrev:

Brimba skrev:

walter groupius skrev:

Jo, men det behövs i alla fall speciella kunskaper i hur ett GUI ska se ut. Man måste ha klart för sig hur en användare tänker när han ser GUIet. På min arbetsplats har vi en med psykologi-utbildning som hjälper till med att utforma GUI. Hur många programmerare tror du har dessa kunskaper?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

walter groupius skrev:

Påfallande är också hur många kompetenta programmerare det finns som helt saknar potentialen att skapa snygga grafiska lösningar. I mina ögon är det oerhört mycket svårare att skapa riktigt bra design (interface) etc, än att programmera. Det kan ju alla lära sig men det grafiska... tja vad kan jag säga...: )

Så tycker inte jag man kan säga. Alla människor är olika och har olika talanger. Det finns absolut folk som inte kan lära sig programmera. Det handlar ju om så mycket mer än att veta hur några speciella loop-strukturer fungerar. Man måste också kunna se hur en idé ska kunna omsättas i kod.

För att ta ett annat exempel, lokalkännedom. Jag kommer ihåg en resa där jag och en kompis var i Warzawa. Ingen av oss hade varit där tidigare. Min kompis var därför förbluffad över hur jag tycktes kunna hitta i den staden som i min egen ficka. Förklaringen var den att jag helt enkelt förstår kartor lätt och snabbt. En som inte har så bra lokalkänsla, kan ha stora problem att hitta även med en karta. Jag vet inte varför andra kan ha svårt att läsa kartor när det är så enkelt för mig. Men alla har väl olika talanger, helt enkelt.

walter skrev:

I mina ögon är det oerhört mycket svårare att skapa riktigt bra design (interface) etc, än att programmera.

Vad menar du för typ av design / interface? Ett interface eller en design kan ju gälla för både 1) implementationen av t.ex. en komponent eller 2) design av ett GUI.

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Spango skrev:

Det jag syftade på är att många rätt populära system inte är vidare bra på att separera data/logik/presentation, vilket bland annat - men inte enbart - resulterar i taskig HTML som inte validerar. Jag vet inte vad det beror på (oerfarna alt. inkompetenta kodare? stilistiskt arv från åratal av grötig webbprogrammering?), men min erfarenhet är att många gratis webbscript är rätt bökiga att bygga ut själv, mest på grund av bristande objektorientering.

Ja, det är ju precis det jag irriterar mig på. Är det bättre ställt med de kommersiella skripten då?

Egentligen borde man göra ett skriptarkiv endast bestående av skript som genererar korrekt xhtml som är lätt att styla med css.

Tinwëlint skrev:

Ja, det är ju precis det jag irriterar mig på. Är det bättre ställt med de kommersiella skripten då?

Måste erkänna att jag har dålig pejl på det. Men man får väl hoppas...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

bzkt skrev:

Brimba skrev:

walter groupius skrev:

Jag får innerligt hoppas att det för det mesta är en interaktionsdesigner som lagt riktlinjerna till programmeraren. Det är så det bör gå till i varje fall. :)

RED: Ooops, det var ju en inte helt färsk tråd. :r

Medlem sedan apr. 2005254 inlägg

Att du bara vågar :o

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=126864

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)