ü vill inte synas i rubrik

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lisali
    Medlem
    • 2006-10-12
    • 100

ü vill inte synas i rubrik

Hej,

arbetar inte med asp och har googlat, nu återstår bara er proffs att fråga. Hoppas på tur att någon kan svara.

I rubriken syns inte "ü" i supermüsli. Har prövat med html-tecken och annat men den vill inte synas alls.

Jag har inte byggt sidan så jag vet inte hur det är kopplat.

Någon som vet om jag kan åtgärda detta på något sätt?

Länk: http://www.talenttalk.se/recept.aspx

Tack på förhand,
    Lisa
  • nitro2k01
    Forumvärd
    • 2003-08-26
    • 7630

Du verkar använda någon Flash-grej för att rendera texten i rubriken och länkarna. Kanske klarar den saken inte va ü, eller så saknas ü i det typsnittet du använder.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• Lisali
      Medlem
      • 2006-10-12
      • 100

Det konstiga är att üt syns i explorer/pc och iphone, men inte i chrome/pc och i mac syns det inte i någon browser.

Jag vet inte hur flashrubrikerna är uppbyggda och helst vill jag inte in och rota där. Någon som har tips på hur man kan kringgå felet och få dit ett "ü"?

Comment

• @nders
        Moderator
        Marsvin
        • 2000-06-30
        • 26914

Det har hur som helst ingenting med asp att göra (aspx är .NET) - men jag tvivlar på att det har med .NETt att göra också för den delen. Därför blir flytten från ASP till "Webbutveckling övrigt" - och hoppas att någon kan komma med glada tillrop.

Mitt förslag liknar nog andras: bort med flash-grejen... Eftersom inte Ios (dvs Iphone/Ipad/Ipod) stödjer flash så renderas alltså texten som just text för Iphone. Inte konstigt att ü syns alltså...
        @aviddevguy

Comment

• Lisali
          Medlem
          • 2006-10-12
          • 100

Tack för svar och flytt och förklaring till varför ü syns i iphone.

Jag kan/får inte ta bort flash.

Har fått höra att det är "cipher" - ett helt nytt ord för mig. Googlat mig till att det är någon slags encryptering? Att man måste programmera specialtecken?

Någon som vet?

Comment

• Nate.A
            Medlem
            • 2006-03-15
            • 280

Även om tecknet finns i det typsnittet som används så embeddar inte Flash alla tecken för att spara bandbredd, (gissar jag).
            http://wiki.novemberborn.net/sifr/How+to+use (se sista paragrafen)

Det ska gå att ställa in vilka tecken man vill ha och sedan exportera en ny swf men jag minns tyvärr hur man gör för det var ett tag sedan jag använde sifr.

Comment

• Lisali
              Medlem
              • 2006-10-12
              • 100

Tusen tack! "sifr" - då hittade jag betydligt mer att läsa än innan Stort tack Nate.A!
              Tack för länken också som förklarade vad det är.

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Originally posted by Lisali
                Tusen tack! "sifr" - då hittade jag betydligt mer att läsa än innan Stort tack Nate.A!
                Tack för länken också som förklarade vad det är.
                Kan ju vara på sin plats att berätta att sifr numer är överspelat, tack och lov.
                Vill du använda egna typsnitt så kan du nuförtiden göra det enklare och bättre med css. Funkar dessutom i alla moderna webbläsare på alla olika plattformar och kräver inga extra plugins (som flash).

Kolla t.ex. fontsquirrel.com där du kan plocka ner gratis, webbanpassade fonter med exempel på stilmall så att du ser hur du ska lägga in dom. Glöm bara inte att kolla fontkartorna så att du tar hem fonter som även innehåller svenska tecken (och ü).
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• Lisali
                  Medlem
                  • 2006-10-12
                  • 100

Tusen tack Danne V!

Comment

Working...