Dreamweaver Spry

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danny
    Medlem
    • 2004-07-04
    • 8477

Dreamweaver Spry

Behövde uppdatera hemsidan med några magiska trick för att få mycket innehåll på liten plats. Eftersom jag inte har några större kunskaper inom området så tänkte jag ge de färdigsnickrade Spry-grejjerna en chans, även om jag brukar undvika sådant. Tyckte dock att stängbara paneler verkade rätt bra och enkelt att implementera.

Enkelt var det, ett klick och sedan flytta datan till panelen istället! Rätt mycket handpåläggning för att sedan få dem snygga eftersom sådant är viktigt för mig

Frågan är ju bara om det är bra med sådana här Spry-applets i javascript? De verkar ju funka bra och jag testade i IE utan att aktivera aktivt innehåll och då var de öppna hela tiden och "döda" men det gör väl inget, informationen är ju där fast allt på en gång, de få (?) som stängt av javascript får väl leva med det.

Jag kunde då inte komma på bättre idé att trycka in sådär mycket innehåll på sidan (mer är på gång) än de där. Iframe känns ju inte så smidigt, inte öppna nya sidor heller om jag skulle dela upp det på något vis.

Det där känns rätt bra, tror jag? Kolla:

Den gamla ser ut såhär, allt på en låååång sida:

dannesholk.se
  • Danne V
    Medlem
    • 2006-08-02
    • 7685

Originally posted by Danny
    Frågan är ju bara om det är bra med sådana här Spry-applets i javascript?
    Det som Adobe kallar för "Spry" i DW är inga "applets" utan bara vanlig ajax http://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programming) och hur vanligt och "bra" som helst.

Enda nackdelen är väl att dom inte fungerar om användaren råkar ha javascriptstödet avslaget, vilket ca 1% av användarna har.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Comment

• Danny
      Medlem
      • 2004-07-04
      • 8477

ja, precis, men det verkar som de kodat smart och gjort så att om javascriptstödet är avslaget så blir panelerna öppna allihopa. Eller rättare sagt, de ÄR öppna egentligen men javascriptet stänger dem.

Då borde det ju vara ganska safe, DW känns lite tryggt på nåt vis också.
      dannesholk.se

Comment

• voigtann1
        Forumvärd
        • 2001-06-14
        • 8810

Koden du använder just nu, använder sig inte av AJAX för sina anrop, den döljer blocken om JS är aktiverat och binder click event på header elementen.

Det du kan göra om du vill är att om JS inte är aktiverad så döljs informationen om hur man skall göra för att se innehållet, för man ser ju det redan
        "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• Danny
          Medlem
          • 2004-07-04
          • 8477

Aha. Tack för tips voigtann1, det vore ju inte så dumt nä. För att inte förvirra de stackarna som inte har javascript.

Har just lagt in "previews" för att få lite mer tilltalande sida, det ser lite tomt ut om man kommer dit och inga paneler är öppna, nu hoppas jag användarna ska känna sig lite mer inspirerande att öppna paneler! (sedan när innehållet är klart ska det såklart vara fyra olika). Det är ju visserligen så att de användare som eventuellt hamnar på den där sidan är redan lite insatta i vad det är som döljer sig, kanske.

Last edited by Danny; 2011-09-22, 14:52.
          dannesholk.se

Comment

• voigtann1
            Forumvärd
            • 2001-06-14
            • 8810

En liten check bara, java är inte javascript
            "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• Danny
              Medlem
              • 2004-07-04
              • 8477

Om man har js aktiverat, laddas innehållet i panelerna när sidan laddas eller när panelen öppnas?

/edit: voigtann1, orkade inte skriva hela det långa komplicerade ordet
              dannesholk.se

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Originally posted by Danny
                Aha. Tack för tips voigtann1, det vore ju inte så dumt nä. För att inte förvirra de stackarna som inte har javascript.
                Dom är inte så många. Lite drygt en procent. Och då är det som regel antingen farbror Göte, 85, som av misstag stängt av javascriptstödet (eller har en gammal webbläsare där stödet inte automatiskt sätts på vid installation) eller så är det envisa geeks som testar webbsidor utan js, eller så är det bots som utger sig för att vara vanliga användare.

Så nuförtiden kan man nog lugnt använda både javascript och flash utan att få usability-talibanerna på halsen.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• onkelborg
                  Medlem
                  • 2003-07-31
                  • 582

Och folk som dödar javascript får väl skylla sig själva, deras problem om saker inte ser ut och fungerar som det är tänkt. Viss funktionalitet ska väl finnas kvar, men man ska nog inte vänta sig mycket mer heller - man har ju medvetet valt en fattigare webb.

Comment

• Danny
                    Medlem
                    • 2004-07-04
                    • 8477

Nu är det uppdaterat och klart! Så gott som exakt samma layout jag gjorde ovan där. Nya previews och lite mer innehåll.
                    dannesholk.se

Comment

Working...