Två Apache servrar - lyssna på samma port (80)?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guldstrand
    Medlem
    • 2004-07-22
    • 1274

Två Apache servrar - lyssna på samma port (80)?

Hej på er...
    Jag har två servrar (men bara ett IP) som jag vill ska lyssna på port 80.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.
    Har hört något om en proxy-module till Apache, som ev. kan fungera?

Är oerhört tacksam för om någon kunde förklara hur mod_proxy fungerar, och hur man konfigurerar detta?
    (Har redan en server som är online och lyssnar på port 80, och jag behöver alltså nu konfigurera och starta ytterligare en server, som ska använda samma port.)

Vet att det enkelt går att fixa med att lägga till en port i slutet av adressen (på server 2), men jag vill gärna slippa detta.
    Det jag inte redan vet vill jag gärna lära mig...
  • Jojoxx
    Moderator
    • 2000-06-18
    • 4306

Använd VirtualHost.
    / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Comment

• Guldstrand
      Medlem
      • 2004-07-22
      • 1274

Originally posted by Jojoxx
      Använd VirtualHost.
      Jag använder redan "virtualhosts", men förstår inte riktigt hur jag lägger till proxy-direktiven, samt på vilken server direktiven ska finnas. :/

Comment

• casca
        Medlem
        • 2000-02-11
        • 3262

Originally posted by Guldstrand
        Jag använder redan "virtualhosts", men förstår inte riktigt hur jag lägger till proxy-direktiven, samt på vilken server direktiven ska finnas. :/
        Men frågan är väl om du verkligen ska köra två servrar eller om du bara ska använda dig av VirtualHosts för att konfigurera två websiter på en och samma server?
        Johan Norberg, webbutvecklare.

@GitHub

Läs min blogg

Comment

• Guldstrand
          Medlem
          • 2004-07-22
          • 1274

Originally posted by casca
          Men frågan är väl om du verkligen ska köra två servrar eller om du bara ska använda dig av VirtualHosts för att konfigurera två websiter på en och samma server?
          Jag vill helst ha det så att jag kan köra tunga webbplatser på en stabilare server, och andra webbplatser på en annan server.
          Har som sagt läst att det ska gå att lösa med proxy för Apache, men förstår inte hur.

Comment

• Jojoxx
            Moderator
            • 2000-06-18
            • 4306

Ok. Jag har inte testat det själv, men detta konfigurationsexempel verkar göra exakt det du skriver:

Det skall då alltså ligga på den maskinen som ligger "ytterst" iom att den komma att proxy'a (i.e. förmedla) anropen till den andra server. På server 2 borde konfigurationen vara helt normal. D.v.s. vanliga VirtualHosts-direktiv. Återigen, jag har inte testat det själv :/
            / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Comment

Working...