webForumDet fria alternativet

Server för webbradio?

12 svar · 1 742 visningar · startad av Timmpann

TimmpannMedlem sedan feb. 201019 inlägg

Hej! Jag har planer på att starta en webbradio och behöver hjälp med att hitta en server som klarar många lyssnare på samma gång (ca 500).

Skulle också behöva veta om man kan ha en hemsida på samma server som man sänder musiken från. Annars hade jag tänkt ha hemsidan på ett webbhotell.

OBS. Jag har det mesta planerat med kostnader osv så säg inget som t ex "Det kommer aldrig fungera, det blir för dyrt."

MVH / Tim

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Gildebrand skrev:

http://www.masternewmedia.org/audio_music_publishing/internet-radio/how-to-create-your-own-web-radio-station-guide-20070314.htm

Alltid något att kolla på :)

Det var den första sidan jag kollade på när jag fick intresset för webbradio, jag har haft en del små webbradio sändningar där jag hade min egen dator som server. Men nu ska jag starta något stort och då räcker det inte med en dator som inte klarar att stå på dygnet runt. Det ska ju sändas musik automatiskt när det inte är någon onair.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Letar du efter en färdig lösning, eller en dedikerad server där du själv kan sätta upp mjukvara? Om du hyr en dedikerad server kan du enkelt sätta up en webbserver på samma server.

Ett alternativ för dedikerade servrar är LeaseWeb med priser från €32/månad. Då får man 100 MBit/s-uppkoppling, några TB trafik samt en server. Men då måste man confa allt själv, förstås.

nitro2k01 skrev:

Letar du efter en färdig lösning, eller en dedikerad server där du själv kan sätta upp mjukvara? Om du hyr en dedikerad server kan du enkelt sätta up en webbserver på samma server.

Ett alternativ för dedikerade servrar är LeaseWeb med priser från €32/månad. Då får man 100 MBit/s-uppkoppling, några TB trafik samt en server. Men då måste man confa allt själv, förstås.

Jag vill inte hyra en server, jag vill ha en som jag köper med ett fast pris och inga avbetalningar. Det finns väl en del gratis server operativsystem som går att lägga in på ett USB och installera på servern?

Hmmm... Du måste dock ändå betala för serverplats+lina, om du inte lyckas få spons nånstans ifrån. Jag vet inte om det finns företag som både säljer servrar och tillhandahåller colocation. Det du troligen får göra är att köpa en server på ett håll och sedan hitta ett lämpligt colocation-företag, och köra ut servern dit. Det du ska leta efter, hårdvarumässigt, är en rackmonterad server.

Men frågan är om detta är vad du faktiskt är ute efter. Att hyra en server är nog billigare, och det uppfyller nog dina krav åtminstone inledningsvis.

nitro2k01 skrev:

Hmmm... Du måste dock ändå betala för serverplats+lina, om du inte lyckas få spons nånstans ifrån. Jag vet inte om det finns företag som både säljer servrar och tillhandahåller colocation. Det du troligen får göra är att köpa en server på ett håll och sedan hitta ett lämpligt colocation-företag, och köra ut servern dit. Det du ska leta efter, hårdvarumässigt, är en rackmonterad server.

Men frågan är om detta är vad du faktiskt är ute efter. Att hyra en server är nog billigare, och det uppfyller nog dina krav åtminstone inledningsvis.

Men det jag inte kan förstå är varför man inte kan ha det via sin egen internet uppkoppling och ha servern hemma.

Timmpann skrev:

Men det jag inte kan förstå är varför man inte kan ha det via sin egen internet uppkoppling och ha servern hemma.

Jaha... Jag läste fel! Jag läste det som att det var det du inte ville göra.

Jo, visst kan du sända hemifrån. Då kan du i princip använda vilken måttligt snabb dator som helst, med hjälp av rätt mjukvara. Dock bör du absolut ha en 100 MBit/s-uppkoppling. Notera att en del leverantörer som erbjuder 100 MBit/s bara har 10 MBit/s i uppladdningshastighet, vilket är den viktiga siffran vid sändning. Det räcker visserligen en bra bit, men inte till 300 lyssnare.

En annan sak bu bör tänka på att är att inte använda skräpiga hemmaroutrar, typ D-Link eller Netgear, vid sådan hög last. Om du har problem att sända till många personer på en gång nu, kanske detta är orsaken.

Hemsida kan du ha på samma server.

Sen bör du kolla i avtalet om servertjänster tillåts. Annars finns det en reell risk att din internetleverantör blir sur på dig.

Tack för svaret! Ska leta upp en ganska billig men bra stationär dator att ha hemsida och radio på. Har lite ont om pengar så det tar en stund innan jag köper något.

Timmpann skrev:

OBS. Jag har det mesta planerat med kostnader osv så säg inget som t ex "Det kommer aldrig fungera, det blir för dyrt.

Timmpann skrev:

Har lite ont om pengar så det tar en stund innan jag köper något.

Hmmm... :OO

nitro2k01 skrev:

Hmmm... :OO

Hehe, jag menade att jag visste att det kommer kosta kosta en del. Ska spara, Jag känar 100kr i veckan men jag kan nog låna av föräldrarna. xD

Har hittat en server på blocket, tror du att den funkar? http://www.blocket.se/malmo/HP_Proliant_Server___3_HD__ML350__29167138.htm?ca=23_11&w=0

Köp en "vanlig" dator istället. Den där är stor, tung, låter mycket och drar mycket el.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Timmpann skrev:

Har hittat en server på blocket, tror du att den funkar? http://www.blocket.se/malmo/HP_Proliant_Server___3_HD__ML350__29167138.htm?ca=23_11&w=0

Håller med nitro2k01 där, en rackmonterad server är gjorda att stå i ett serverrum där ljudnivån inte spelar något roll så dom låter en hel del!

Inget man hemma i vardagsrummet/sovrummet!

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
124 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)