Kan man ändra bildstorlek med PHP?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kluringen
    Medlem
    • 2011-07-16
    • 201

KUL! Jag hittade php.inifilen, ändrade upload_max_filesize till 4M och det fungerar. På den riktiga servern hos Loopia får jag väl be supporten om hjälp men först vill jag se att jag lyckas skala bilden också.

Ny fråga. Alla mina originalbilder har filändelsen "JPG". Kan jag ostraffat ändra till "jpg" i programmet? Det blir ju knas om det görs i utforskaren, jag brukar göra spara som i picturemanager.

Jag lär nog behöva återkomma med flera frågor under arbetets gång, men försöker själv så gott jag kan först. Tack för all hjälp så här långt.
    Mvh

Comment

• Pedda
      Forumvärd
      • 2000-06-28
      • 4880

Hade för mig att man kunde sätta upload_max_filesize med ini_set(), men tyvärr mindes jag fel.
      upload_max_filesize har PHP_INI_PERDIR mode vilket innebär att det bara kan sättas i php.ini, .htaccess eller httpd.conf
      Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
      ><((((º>

Comment

• kluringen
        Medlem
        • 2011-07-16
        • 201

Hej Alla!

Nu ger jag upp bildskalandet med PHP. Stupade reda på första statementet, nåt fattas. Det blev bra ändå nu när jag kan läsa upp originalbilder. På Loopia servern behöver jag inte ändra något, där har de satt max_size så att det räcker till.

Jag låter webbläsaren jobba istället, så slipper jag. Lade till width="230" i raden som lägger ut bilden. Lite trögare att lägga ut en oskalad bild, men det kan jag leva med. Det kommer inte att hända ofta att slutanvändaren lägger ut egna bilder.
        Mvh

Comment

Working...