Hej jag håller på med en vertikal meny med undermenyer och har fått till att plocka ut huvudlänk och underlänk 1 men hur gör jag för att den skall fällas ut och fällas in när man klickar på huvud länk. Så här är min kod so far.
Hej menyn fälls ut genom att jag jämför id på huvudlänk med om jag har skickat med idet med $leftDoId så om dom är lika så har jag klickat på huvudlänk så då fälls den ut men sen vill jag att den fälls in om jag klickar på huvudlänk igen samt att om jag går runt på sidan och den laddas om ska menyn minnas att den skall vara utfälld eller inte.
Vad göra, det kanske inte behövs något javascript.
Man kanske kan använda session eller?
Jag brukar inkludera min menyfil och sätta en submenu-variabel i sidorna.
<%
Submenu = "somepage"
%>
I menyfilen bygger jag sedan upp strukturen för de olika huvudlänkarna.
<a href="/page/index.asp">Sidor</a><br />
<%
If SubMenu = "somepage" Then
%>
<a href="/page/page1.asp">sidan 1</a><br />
<a href="/page/page2.asp">sidan 2</a><br />
<a href="/page/page3.asp">sidan 3</a><br />
<a href="/page/page4.asp">sidan 4</a><br />
<a href="/page/page5.asp">sidan 5</a><br />
<a href="/page/page6.asp">sidan 6</a><br />
<a href="/page/page7.asp">sidan 7</a><br />
<a href="/page/page8.asp">sidan 8</a><br />
<%
End If
%>
<a href="/someotherpage/index.asp">Andra sidor</a><br />
<%
If SubMenu = "someotherpage" Then
%>
<a href="/someotherpage/page1.asp">Andra sidan 1</a><br />
<a href="/someotherpage/page2.asp">Andra sidan 2</a><br />
<%
End If
%>
Med denna variant visas endast underliggande länkar när man klickar på en huvudlänk.
Nu är detta visserligen i asp men det går ju att appliceras i php också.
Hej och tack för svaret jag undrar om jag har förstått rätt men om jag har det så fälls inte menyn in om man klickar en gång till på samma huvudlänk.
Och som jag har nu så har jag en indexsida som laddas om och då undrar jag om man klickar någon annanstans på sidan där man hänger på något annat komando på strängen då minns väl inte menyn med underlänkarna var den är.
Och som jag har nu så har jag en indexsida som laddas om och då undrar jag om man klickar någon annanstans på sidan där man hänger på något annat komando på strängen då minns väl inte menyn med underlänkarna var den är.
Är det jag som tänker helt fel?
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Submenu läses varje gång en ny sida laddas och visar "rätt" underlänkar för den huvudmenyn.
En fördel med en inkluderad meny är att det är enkelt att bygga ut siten utan att behöva mecka med menyerna annat än i menyfilen.
Sen så lägger jag in funktionen där jag vill att den skall vara på indexsidan så här
showLeftMeny($leftDoId,$catId);
då behöver man bara mecka i funktionen om man gör förändring och det är bra.
Nu till frågan jag kanske gör det svårare än vad det är men nu klickar jag på huvudlänk PRODUKTER då fälls undermenyn ut det fungerar i nuläget,
men när jag klickar på PRODUKTER igen vill jag att undermenyn fälls in. Som det fungerar nu så fälls undermenyn in när jag klickar i undermenyn..
MVH
141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17