hej är det väldigt svårt att koda en inloggning så att först måste man registrera sig :)
inloggning med registrering
70 svar · 2 087 visningar · startad av Emil W
Nej, men allting är relativt. Du behöver iallafall en databas, förslagsvis mysql.
ok för jag har tänkt så att man inte behöver aktivera konto innan man använder den
ska jag göra en mall vart fotot ska sitta och vart ålder ska visas först ?
Du får spara e-post adressen, namnet och lösenordet i databasen tillsammans med default inställningar för andra saker.
Du får spara e-post adressen, namnet och lösenordet i databasen tillsammans med default inställningar för andra saker.
vad använder man default till ?
vart någon stans hittar man default inställningar ?
Default betyder standard. Om användarna ska kunna ställa in några grejer på din sida så måste dom inställningarna ha något standardvärde.
Edit: Om användarna inte ska kunna ändra några inställningar behöver du inte dom fälten.
standard inställningar.
T.ex om användarna ska kunna lägga upp en avatar kanske du vill använda en standard bild för alla som inte har laddat upp någon.
/red
drew hann visst före :)
för jag vill ha en standard bild för dom som inte laddat upp något foto
vad ska jag ha för fält i tabellen ? för dom ska kunna ändra under inställningar där dom kan ändra stad och län och sen välja intresse -favoritmat- söker - och sen kunna ändra sin email
den kanske kan va bra att kunna ändra lösenord också
vad tycker du ?
pedda
ska man börja med inloggningen först vilka fält ska finnas i tabellen ?
1. Sätt dig ner med papper och penna och skriv ner databasstrukturen.
2. Gör inställningarna i databasen med dom tabeller mm som du behöver.
3. Skapa inloggning mm
Har du tänkt ha alla län och städer i en egen tabell? Isf bör du ju även ha ett fält för referens till länet och en referens till staden.
är det bättre ha en egen tabell för län och städer ?
Behövs väl inte egentligen, det måste du själv avgöra hur du vill ha det, hårdkodat i filerna eller i databasen.
vad menar du med hårdkodat i filerna eller i databasen ?
Hårdkodat i filerna = att du t.ex skriver in alla län manuellt i en dropdownlista där användaren får välja vilket län han bor i. Detta medför att om du har flera filer med samma dropdown så måste du uppdatera alla filerna manuellt om något ska ändras.
jag har gjort hur tabellen ska se ut nu
+-----------+---------+---------+---------+-----------+---------+--------+--------+----+
| id |smeknamn |losenord |fornamn |efternamn |email | kon | ar |manad |dag |stad | lan
+-----------+---------+---------+---------+-----------+---------+--------+--------+----+
och sen ska län och stad finnas med
Där har du en bra början iallafall.
Jag brukar ha ett par fält till. Men se dessa bara som förslag, du bestämmer själv hur du vill ha det.
Aktiverad (true/false) - i de fall jag skickar ut aktiveringsmail vid registrering/mailbyte
TempLosen - fält för att hålla ett temporärt lösenord om man begär nytt.
RegDatum (timestamp) - registrerings datum, kan vara bra att ha.
Synlig (true/false) - Standard true, används om jag som administratör vill kunna stänga ner ett konto utan att radera kontot.
kunna stänga ner var ett bra förslag tycker jag och regdatum kan jag ha
men aktiverings mail struntar jag i
ska man ha någon checkbox som man bockar i så stängs dens konto ner så står det på deras profil som här på webforum Avstängd