webForumDet fria alternativet

Varför ska jag välja PHP?

PHPur PHP

30 svar · 1 184 visningar · startad av Compusa · sida 2 av 2

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
mysql_close (); // Alternativt mysql_close ( $databasPekare );

:)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Man behöver inte stänga kopplingen, även om det hör till "god ton" att göra det. :)

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

SPIN eller någon annan som har vana av ASP finns det några vanliga tabbar som ni har erfarenhet av, som man lätt gör som tidigare ASP programerare?

------------------
Nytt nickname, tidigare "känd" under namnet iceM2

En till fråga, installerade först PHP som en ISAPI modul och då strulade PHP ganska mycket, bytte till cgi biblioteket(?) och körde php via php.exe och då fungerade det mycket bättre.

Kör med XP prof...

Vad är skillnaden mellan dessa två?

------------------

Glömmer semikolon efter varje sats. Det är väl det vanligaste felet om man övergått från ASP, och då funkar ju inte sidorna alls. :)

If-satserna kanske är en vanlig tabbe också, att man sätter dit Then eller liknande efter. Glömmer måsvingar är nog rätt vanligt också.

Men semikolon var det jag hade problem med. :)

Red.} Skillnaden är att du inte kan installera moduler ( Har jag för mig ), plus lite annat som jag inte kommer på nu. :l

Hursomhelst tycker jag att du ska försöka lösa problemet, för ISAPI är det som man ska göra. Punkt. ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

[Redigerat av SPiN den 17 jan 2002]

Problemet med ISAPI är att servern bara står och tuggar då jag tillexempel använd formulär, om jag tillexempel har följande kod:

If (isset($submit)) {
echo "$namn och $age";
}

Jag använder ett formulär som jag kör mot detta script.
Ett fält som har namnet name och ett med age.
Submit knappen har namnet submit...
I övrigt fungerar det med ISAPI modulen (so far)...

------------------

Du har följt oel's guide till punkt och pricka? Då vet jag inte vad som kan vara fel.

Ja, kanske var min IIS som strulade, ska se om det fungerar bättre idag ;)

------------------

Man behöver inte stänga kopplingen, även om det hör till "god ton" att göra det.

Vad menar du med att man inte behöver stänga? Kan du förklara lite utförligare? :)

------------------

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad menar du med att man inte behöver stänga? Kan du förklara lite utförligare?
Det fixas automagiskt av PHP:s skräphanterare (den mäktiga trolldom som gör att man slipper sköta minnesallokering och liknande själv). Men man ska aldrig hogga en resurs längre än man behöver, oavsett om man avslutar den själv eller om någon annan kan göra det åt en.

finns det några vanliga tabbar som ni har erfarenhet av, som man lätt gör som tidigare ASP programerare?
Jag lärde mig C-syntax innan Basic så jag hade egentligen aldrig några problem... men jag kan tänka mig att man lätt glömmer bort att likhetsjämförelser görs med == och inte med =, även om = är tillåtet att använda i villkor... typ sådant här:

if($gorg = "sheol"){
echo "\$gorg har värdet '$gorg'";
} else {
echo "Icke.";
}

I det här exemplet kommer "$gorg har värdet 'sheol'" alltid att skrivas ut...

------------------
Before you criticize someone, walk a mile in his shoes. That way, if he gets angry, he'll be a mile away - and barefoot.

[Redigerat av spango den 17 jan 2002]

fel

[Redigerat av Compusa den 18 jan 2002]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)