webForumDet fria alternativet

Varför ska jag välja PHP?

30 svar · 1 184 visningar · startad av Compusa

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har hållit på med ASP under en längre tid nu. Många hävdar att PHP är bättre och vise versa. Är lite intresserad av att lära mig PHP men vill fråga er PHP-programmerare varför jag ska välja PHP istället för ASP?

------------------
Nytt nickname, tidigare "känd" under namnet iceM2

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du hade ju tydligen varit i tråden i ASP-forumet, läs den. :)

Supermanual, enkelt, utvecklas hela tiden, osv.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Jovisst har jag det :r Men trodde att man kanske kunde få ännu mer kött på benen här :q

------------------

Det ända som känns avskräckande för tillfället är installationen av PHP min dator, har testat det en gång tidigare (2 år sedan) och det var en jobbig historia...

Jag använder IIS som medföljer XP pro. Vad jag vill kunna göra är:
använda php tillsammans med en mySQL databas (wow). Kunna administera databaser och tabeller i mySQL med ett administrativt gränssnitt.

Jag har inte tänkt lämna ASP :e utan vill även lära mig mer om PHP för att kunna få en rättvis jämförelse, samt bedöma vilket språk som passar min behov bäst.

------------------

[Redigerat av Compusa den 14 jan 2002]

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

PHP installationen på en IIS är hur lätt som helst.
Installationsfil finns, sedan är det bara att ändra på 1 eller 2 ställen i IIS konfigurationen.

MySQL installationen är lite mer att göra i, men även det är superlätt.

------------------
ICC needs you! Join Darkspace @ http://www.darkspace.net/en/

Papa DeooMedlem sedan sep. 200141 inlägg

Tja, kan väl formulera det på detta viset, ASP är ju gjort av Microsoft och man vet ju hur deras saker brukar funka *ler*

------------------
My CPU is a neural net processor, a learning computer! Arnold Schwarzenegger

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Installationen är så busenkel den kan bli. Dock avser min beskrivning Windows 2000, hur det fungerar på XP har jag ingen jävla aning om, men antar att det inte kan vara allt för stor skillnad...

Att installera PHP som ISAPI-modul under IIS/W2K är riktigt enkelt, och för att undvika vidare tristess så gör man så här:

1)
                               Ladda ned <http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip>  och zippa upp innehållet till
                               förslagsvis C:\\php.

2)
                               Kopiera php.ini-dist från din PHP-mapp och klistra in den i din Windows-mapp. Byt namn på filen till endast php.ini.

3)
                               Kolla i din system32-mapp. Om inte msvcrt.dll existerar så klistra in den från din PHP-mapp. Kopiera och klistra även
                               in php4ts.dll i din system32-mapp.

4)
                               Starta Microsoft Management Console (Internet Service Manager). Högerklicka på ikonen som representerar din
                               websida, välj properties. Klicka på ISAPI-filter-knappen. Välj nytt filter och ge det namnet "PHP" och sätt "location" till
                               C:\\PHP\\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen).

5)
                               Klicka "Home Directory" och kolla så att knappen "execute permissions" är vald. Klicka på "configuration". Tryck på
                               Add under Application Mappings. Skriv dit C:\\PHP\\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen) i "Executable box" och skriv
                               ".php" i "Extension box". Lämna "method exculsions" blank och kryssa för "Script engine" boxen.

6)
                               Stanna och starta WWW-servicen genom Start Menu-\>Settings-\>Control Panel-\>Services. Scrolla ner till "IIS Admin
                               Service" och välj den och tryck sedan stop. Sen så väljer du bara "World Wide Web Publishing Service" och startar
                               den.

7)
                               Testa om php fungerar, typ genom att bara skapa en fil, test.php och skriv dit lite tjafs i den...

*hrm*

Dessutom, precis som SPiN säger så har PHP sin egen "supermanual". Det som inte finns där är egentligen inte värt att veta ;)
http://www.php.net/manual/en/

Det som inte står där, existerar inte i PHP. :)

Om man inte utvecklat egna moduler, såklart.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Det som inte står där, existerar inte i PHP.

Det var det jag ville komma till... ;)

Japp, förstod det. :)

Stort tack för installationsguiden Oebal! Nu ska jag ge det en chans minsan!

I ASP kan man ju dela in programeringsflödet i tex subbar, finns denna möjlighet i PHP oxå? Har sett funktioner, men vad finns det mer för möjligheter?

------------------

[Redigerat av Compusa den 15 jan 2002]

[Redigerat av Compusa den 15 jan 2002]

Funktioner är enda sättet, eller klasser. Du får precis samma resultat, det är bara låta funktionen vara returlös ( Kan man säga så? ).

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Jag förstår vad du menar, en riktigt kodad funktion i ASP ska ge ett värde i retur annars är det ingen funktion...

ASP PHP
SUB = Funktion (utan return)
Funktion = Funktion (med return)

Antar att jag har fattat det hela rätt?

------------------

Japp, totally rätt. :)

Tack för hjälpen, fick PHP att fungera utan några som helst problem! Nu återstår att bara läsa igenom manualen ;)

------------------

iceM2Medlem sedan mars 2001243 inlägg

Ännu en fråga men väl så viktig, har skaffat mySQL nu, finnas alla nödvändig information om PHP och mySQL tillsammans i den eminenta manualen? Om inte var ska jag då söka mig för mer information.

------------------
Webforum, min startsida på Internet.

Lite förvirrande, har bytt användarnamn så avsändaren ovan ska vara Compusa och inget annat ;)

------------------

Nej, MySQL har sin egen manual.

Här finner du den: http://www.mysql.com/doc/

Tänkte att jag lika gärna kan bygga på min tråd med frågor. Har fått både mySQL och PHP att fungera nu :)

En fråga som jag har är: Stänger man aldrig kopplingen till en mySQL databasserver, dvs behövs det inte?

Man öppnar ju den när man ska använda den...

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)