Hej! Laddade hem ett färdigt script för gästbok. Men jag har faktiskt inte en aning om hur man gör för att få in den på sidan?
Stog att man inte behövde en databas men det är i php lixom. Jag är inte så bra på detta. Var lägger man in php filerna?
gästbok
38 svar · 1 547 visningar · startad av axionman
Vilken gästbok har du laddat ner.
Lite enklare att hjälpa dig om man vet vad det är du har.
Databasen är förmodligen mysql. Har du tillgång till det på servern?
Gästboken verkar använda en vanlig textfil som databas.
Ladda upp filerna till servern och gör som det står i installationsanvisningen som är med i zip filen.
ReadMe.txt skrev:
Requirements
------------PHP 4.4 or higher
GD library (if the challenge-response test is enabled)\* It is strongly recommended that register_globals be set to off in your php.ini file.Installation
------------
Extract the ZIP file into the desired destination folder on your website.
Optionally, you may rename the "guestbook" folder to whatever name is
desired, as this folder will be part of the guestbook URL.Modify the settings in config.php to match your environment and desired
configuration. Descriptions of the settings are included in the
comments within that file.Minimally, you will need to modify the administrator password.
Optionally, you may customize strings.php to use different labels
than the default ones provided.Confirm that the /data subfolder and the files within it have write
permissions enabled.
mm men jag fattar faktiskt inte ndå.. hehe.. lite trög e man allt,,
Packa upp zip filen på din hårddisk
Öppna filen config.php med notepad, dreamweaver eller liknande.
Byt ut åtminstone lösenordet och spara. Är det något mer du vill ändra så gör du det också.
Ladda upp filerna till servern.
Kontrollera att mappen data och alla filer i mappen har skrivrättigheter.
Är det en linux server så sätter du chmod 777 t.ex för fulla rättigheter.
Är det en windows server så får har du förmodligen någonstans i kontrollpanelen där du kan sätta rättigheterna.
alltså jag testade lägga in ALLA filer på servern men de blev bara skit av de..
Vad är det som inte fungerar?
Felmeddelande?
fick fan de att fungera alltså. men de lägger sig på index sidan.. vill ha de på gästboksdelen.. hur gör jag de?
ja, filen heter ju index.php.
Du kan ju alltid testa att döpa om den till något annat. Som gastbok.php t.ex.
testade de men de gick ej ndå
Det är nog tänkt att du ska ha gästboksfilerna i en egen mapp så länken till gästboken blir typ... www.dindomän.se/gastbok/
kan du förklara lite mer? fattar inte riktigt har snart testat allt.. var ska jag ndra till den domänen?
Domänen jag skrev var bara ett exempel, jag vet ju inte vad du har för adress till din sida.
Skapa en mapp på servern.
Lägg alla filer som hör till gästboken i mappen.
När du länkar till gästboken så blir länken www.dindomän.se/namnetpåmappen/
Givetvis så är du tvungen att byta ut dindomän.se till rätt adress och namnetpåmappen till namnet på mappen som du har lagt alla filer i.
okok..
ska testa. stanna kvar lite..
alltså jag fattar ltie men inte tillräckligt :) var ska jag skriva den adressen? var e det jag ska länka? är det i config filen?
Tjena, läs det här ett par gånger till, tills du förstår vad det står. Ta't lugnt och stressa inte...
Pedda skrev:
Domänen jag skrev var bara ett exempel, jag vet ju inte vad du har för adress till din sida.
Skapa en mapp på servern.
Lägg alla filer som hör till gästboken i mappen.
När du länkar till gästboken så blir länken www.dindomän.se/namnetpåmappen/Givetvis så är du tvungen att byta ut dindomän.se till rätt adress och namnetpåmappen till namnet på mappen som du har lagt alla filer i.
Med "när du länkar till..." menar Pedda att på tex. menyn på din hemsida, där besökare ska trycka för att komma till gästboken, ska du använda dig utav "www.dindomän.se/namnetpåmappen/".
aha då förstår jag.. ska testa vidare.. tackar.
ni får skratta hur mycket ni vill men jag får fan inte de att funka.. måste vara trögast i världen men de går bara inte.. tack ndå
Vad är det du inte får att fungera? Visas inget överhuvudtaget eller blir det fel url till gästboken?