webForumDet fria alternativet

Spara cookie på server

6 svar · 387 visningar · startad av soggy

soggyMedlem sedan nov. 200617 inlägg

Hallå!
Jag är i behov av lite hjälp och hoppas på att nån kan hjälpa till.
Jag har fått grymt mycket hjälp här innan av The Hulk *tack*

Den tråd som där informationen om det som jag behöver hittar ni här:

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=150643
Lite kort kan jag beskriva det så att jag har ett formulär kan man kan bocka i en massa rutor (typ ja/nej frågor). Längst ner på sidan finns det ett Spara/Ladda alternativ som idagläget gör att en cookie fil sparas på den lokala datorn men jag skulle behöva få den cookie filen att sparas ner på servern istället så att jag kan ändra om och sprara ner de valda alternativen på vilken dator som helst!

Tacksam för hjälp!
Mvh
Matte

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Du behöver som sagt antingen ha tillgång till en databas eller spara det i ett eget format i filer.

Har du tillgång till webbserver? (förmodligen har du det i och med att du postade i PHP-forumet).

Vad jag vet kan man inte spara själva cookie filen på servern.
Du måste ha något sätt att identifiera varje användare, antingen att de registrerar någon användarnamn eller gör det m.h.a. sin epost adress.

Idagläget är det bara jag som använder min lilla "tjänst", dvs endast 1 användare, men det som vore mest klockrent vore ju om man kunde göra så att flera användare kunde utnyjttja tjänsten. Men det är kanske för svårt att genomföra (för mig)
Finns det nåt enkelt sätt att genomföra detta?

(Jag har tillgång till webserver )
Tack
/Matte

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Har du även tillgång till någon databas?
Kör du webbservern på din egen dator eller hyr du utrymme hos något webbhotell? De många webbhotell ingår tillgång till databas medan det kostar extra hos andra.

Om du kör det på din egen dator, har du även PHP installerat?
Om du hyr plats hos webbhotell, har du kollat så du har tillgång till PHP hos dem?

/r
Har du någon kunskap om programmering i PHP eller annat språk?
Har du ingen kunskap sedan tidigare så kanske det blir för mycket på en gång at göra så att mer än en person kan använda den, speciellt om du inte har intresse för programmering.

Jag har ingen kunskap om programmering i PHP dessvärre. Men jag är jättenöjd om man kan göra så att JAG (en användare) kan komma åt och ändra om filen från vilken dator som helst (dvs inte lokalt).
Jag hyr plats hos ett webbhotell...
/M

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Då behöver du en databas eller XML-fil som håller reda på din information och som du kan spara i när du gör ändringar!

Alright, hur går jag tillväga för fixa en XML fil och lägga upp den på servern då? Plus att hur blir det då med cookie filen som jag numera använder?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)