webForumDet fria alternativet

Inkludera en självständig php-fil

7 svar · 536 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hej!

Jag sitter med en massa kod och försöker inkludera en php-fil som helt enkelt ska mata ut lite data. Men det verkar som en del variabler krockar för den fungerar inte riktigt som den ska.
När jag uppnar filen i webbläsaren och matar den med rätt querystring så blir det lysande bra, men när jag försöker inkludera den i sidan så försvinner vissa värden.
Kan man inkludera på något sätt så att den inkluderade php-filen är helt oberoende av vem som kör den. Den ska bara köras för sig själv och datan som skrivs ska matas tillbaks till php-filen som inkluderade.

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Normalt så ska det fungera.. kan du öppna den separat så kanske du inkluderar en config fil 2 ggr eller nåt.

definera ett värde i filerna som ska inkludera den typ

<?php
define('oskob', true);
include_once('extra.php');

och i extra.php

<?php
if (!defined('oskob'))
{
	die("I WILL FART ON YOU!");
}

då går det inte öppna den separat utan bara då den blir inkluderad

Det kan hända att den inkluderade filen i sin tur inkluderar saker som redan är inkluderade (puh). Jag har inte så mycket kontroll över den inkluderade filen så det kan jag inte göra något åt :/

Och en annan sak.
Vad är skillnaden mellan include och require?

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

jo..

..The two constructs are identical in every way except how they handle failure. include() produces a Warning while require() results in a Fatal Error. In other words, use require() if you want a missing file to halt processing of the page

och..

The require_once() statement includes and evaluates the specified file during the execution of the script. This is a behavior similar to the require() statement, with the only difference being that if the code from a file has already been included, it will not be included again

samma för include_once()

Tackar tackar!
Får knepa ut någon annan lösning på det här tror jag...

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

oskob: Det är include/require_once som du vill använda för att inkludera filer på flera ställen utan krockar.
Sen en sak ang. querystrings: Do bör alltid använda $_GET['id'] istället för bar $id för att komma åt querystrings.

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Om du använder hela URL:en vid inkludering körs php-skriptet där det ligger istället för på sidan du inkluderar till. Är det inte något sånt du är ute efter?

fiddler:
Yahoo! Precis så faktiskt!
Tack och bock!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
126 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)