mysql
11 svar · 174 visningar · startad av Prästen
1:
mysql_connect("localhost","loginid","password");
2: Kolla manualen till PHP.. Lätt att förstå.
------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)
Största skillnaden mellan access och mysql är att access är enskilda filer, de kan kopplas med ODBC men många kopplar direkt till filen.
MySQL fungerar ungefär som en server med massa databaser, varje databas har ett namn som man kopplar till, dvs inte filen...
Utifrån de erfarenheter jag har anser jag att PHP + mySQL är snabbare än ASP + Access
------------------
<A HREF="http://www.gaski.net" TARGET=_blank>Datorer är inte smarta, de bara tror att de är det.</A>
Följer Mysql med när man installerar php?
Nix.
Det får du ladda ner från www.mysql.com
Vilken dator har du? (win 98 gissar jag på.)
Det är tre program du behöver för att få mysql / php att fungera som access / asp.
PHP --> www.php.net - kolla efter win32 versionen
MySQL --> www.mysql.com - kolla efter win32 versionen.
phpWebAdmin --> http://phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/ - ett förbannat bra verktyg att underhålla din mysql databas. Är helt webbaserat och det räcker med att kopiera filerna till en underkatalog och sätta igång att redigera databasen!!
Det enda som man inte kan göra som jag saknar med access är att man kan inte ändra ordning på posterna, inte lika enkelt iallafall.
Det finns säkert fler hakar men den första och mest uppenbara. jag hittade flera tredjeparts editorer för mysql, myAccess97 som jag aldrig fick att fungera och mySQL Maker som fungerar sketadåligt. Det har taskigt interface och flummiga funktioner.
------------------
Never underestimate your opponents.
jag hittade ett bra gui för win32 mot mysql..
Mascon hette det.. download.com
------------------
-------
klasskamp - bey0nce
Vad ska jag skriva när den frågar efter servernamn och lösenord och användare, jah har ingen aning vad för lösenord den pratar om, jag har installerat MYSQL redan.
Är också rätt ny på PHP men för mig var det följande:
Server: localhost
Användare: root
Lösenord: root
------------------
Dont read beautiemagazine, they will only make you feel ugly.
Har för mig att man får skriva in lösen & användarnamn första gången man startar...Är du säker på att du har startat winmysqladmin.exe?
Om du inte fick skriva in det första gången det starta så testa att:
Gå in i katalogen mysql/bin och starta winmysqladmin.exe.
Nu bör du se en ny icon nere i högra hörnet. Klicka på den och välj "Show me" i menyn.
Klicka på fliken "my.ini Setup" och dra ner till botten av rullisten till höger.
Nu bör du se
user=någonting
password=någonting
Ändra "någongting" till ditt lösenord och användarnamn.
Klicka på knappen Save modification till vänster och starta om winmysqladmin.exe.
Använd localhost som servernamn.
Lycka till
den där phpMysqlen där man kan styra Mysql genom webben funkar ju fasligt dåligt , jag har php4 ovh vissa gånger står det "undefined variable", och sen står det ju .php3 som filförkortning och det fattar ju inte php4 eftersom den kör ju .php.. kan nån hjälpa mig?