MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Jag har ingen aning om vilken kod du använder, men på sidan du länkade till som exempel fungerade det när du inte gav något andra argument, alltså lokal tid.
Innan dess hade du ett antal rader där det inte fungerade.
Jag förmodade då att du stoppade in något annat än ett unix_timestamp som andra argument, men vad har jag ingen som helst aning om.
Kodexemplet var bara ett exempel på hur/att det fungerade med ett unix_timestamp som andra argument.
Vad har du för format på den tid som ska formatteras ?
Hur tar du fram denna tid i ditt skript ?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Matte skrev:
Vad har du för format på den tid som ska formatteras ?
Hur tar du fram denna tid i ditt skript ?
Jag önskar jag visste det själv! Förstår ju inte php så jag vet inte... http://www.silfver.se/nyheter/sources.php men ta en titt där så kanske du förstår?
Det bästa vore ju om någon annan kunde testa att installera nyhetsscriptet från Squidfingers och försöka själv. Kanske jag som gör nåt simpelt fel...
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg setlocale() behöver du endast ha i de filer där du ska skriva ut.
Inkluderar du configure.php i dina filer, räcker det med att du har det där.
I din config:
$config["date_format"] = "%A %B %d, %Y - %H:%M";
I de SQL-frågor där du hämtar för utskrift:
$query = "SELECT *, UNIX_TIMESTAMP(add_date) AS udate FROM ...";
Och sedan när du ska skriva ut:
$date = strftime($config["date_format"], $row['udate']);
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Okay, den översta php-frågan förstår jag. Men hur menar du att jag ska göra med SQL-frågrorna för utskrift? Jag hittade dessa i news.php
$query .= "AND date_format(add_date, '%Y%m') = '$archive' ORDER BY id_number DESC";
$query = "SELECT date_format(add_date, '%Y%m') AS date, date_format(add_date, '$config[archive_format]') AS name FROM $config[db_tablename] WHERE active = '$active' GROUP BY date ORDER BY date DESC";
Men hur sjutton vill du att jag ska ändra dom? :)
$date = date ($config["date_format"], strtotime ($row["add_date"]));
Där är $date-raden jag antar att du menar. Men förstår inte ett skvatt...
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Då du tagit bort din kod har jag ingen aning om hur dina SQL-frågor används, men t.ex. kan du göra så här:
$query = "
SELECT date_format(add_date, '%Y%m') AS date, UNIX_TIMESTAMP(add_date) AS udate
FROM $config[db_tablename]
WHERE active = '$active'
GROUP BY date
ORDER BY date DESC";
";
.
.
.
$date = strftime($config["date_format"], $row['udate']);
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag förstår liksom ingenting av koderna som jag ska ändra, eller hur jag ska göra. :l Det bästa vore ju om någon bara kunde vara så snäll och själv tanka scriptet från Squidfingers och sedan ändra lite i den och skicka vidare till mig. Jag förstår om det är för mycket begärt, men i annat fall ger jag upp, för jag förstår verkligen ingenting...
Matte skrev:
Testa kod i bifogad fil.
Datumen funkade nu! Fast det blev lite lustigt i Arkiv-drop-down-menyn. Åäö verkar inte funka heller, inte i meddelandena i alla fall, men det funkar i veckodagarna. Men datumen funkar! :p Se efter själv.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Om du körde som i originalvarianten, händer detta med åäö i dina inlägg då ?
Annars kan det ha med den setlocale() som kom med som använde 'sv_SE.ISO8859-1'.
Tag isåfall bort den.
Matte skrev:
Om du körde som i originalvarianten, händer detta med åäö i dina inlägg då ?
Annars kan det ha med den setlocale() som kom med som använde 'sv_SE.ISO8859-1'.
Tag isåfall bort den.
När man använder originalfilen så blir det å ä ö i meddelandena. Men inte i veckodagarna. Och ändrar jag så blir det tvärtom.
Jag testade att ta bort setlocale() med det gjorde ingen skillnad.
r/ Om man tog bort:
"sv_SE.ISO8859-1"
så blev det engelska datum igen.
Men om man skriver ut å ä ö med html & aring; & auml; & ouml; så funkar det ju...
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det verkar som om din text i databasen är sparad som UTF-8, för ändrar jag visning i webbläsaren till UTF-8 så blir texten rätt, men datumet blir fel.
Matte skrev:
Det verkar som om din text i databasen är sparad som UTF-8, för ändrar jag visning i webbläsaren till UTF-8 så blir texten rätt, men datumet blir fel.
Vad kan man göra åt detta då? :)
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg En kanske dum fråga: Fungerar "å" i måndag, eller blir det ett tecken?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Måndag funkar i datumraden, men inte i meddelanderaden.
http://www.silfver.se/nyheter/ :x
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Vet inte vad det är som spökar, det hela fungerar utmärkt när jag testar hos mig.
Tror inte det har någon betydelse för detta, men jag konstaterar att du har <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> på sidan för att visa nyheterna, men du har <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" /> på adminsidan där du lägger till nyheter.
Testa med att ändra till iso-8859-1 för bägge.
Matte skrev:
Vet inte vad det är som spökar, det hela fungerar utmärkt när jag testar hos mig.
Tror inte det har någon betydelse för detta, men jag konstaterar att du har <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> på sidan för att visa nyheterna, men du har <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" /> på adminsidan där du lägger till nyheter.
Testa med att ändra till iso-8859-1 för bägge.
Du är inte dum du Matte! Det är fixat nu. Tack! Nu är det bara en sak... ;) Arkiv-drop-down-menyn. Det räcker med Månad och Årtal där. Men jag kollade lite i koden, och försökte själv tyda ut något. Och det verkar som att det inte går att göra något åt, eller har jag fel?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Lägg till följande i configure.php:
$config["date_format_option"] = "%B %Y";
Ändra i news.php där du skriver ut din select:
while ($row = @mysql_fetch_array ($result)) {
// $date = strftime($config["date_format"], strtotime ($row["add_date"])); // Ny <-- tar vi bort
$date = strftime($config["date_format_option"], strtotime ($row["add_date"])); // Ersätter med denna
$selected = ($archive == $row["date"]) ? " selected=\"selected\"" : "";
//echo "<option value=\"$row[date]\"$selected>$row[name]</option>\n";
echo "<option value=\"$row[date]\"$selected>$date</option>\n";
}
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Matte, du ska ha ett stort tack! Nu funkar allting galant. Nu har jag bara lite html och css att gå igenom, men det förstår jag ju i alla fall. Tack så jättemycket! :f *smack* :bire