crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Tjena grabs!
Håller på att lära mig php... har nu "gjort" ett skript där mysql koppling är inblandad. Men får inte gång grabben, kör win xp home, apache 2, mysql och odbc 3.51 eller så.. får inget felmess eller nåt när jag ska se om det ens funkar å ansluta mot mysql, det blir bara blankt när jag skrivit in:
<?
$conn =@mysql_connect()
or die ("Ej ansluten");
print ("Ansluten");
?>
Vad kan vara fel guys?
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg jag tror att du kan tänkas behöva lite anslutningsdata också. typ
$conn = @mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord") or die(mysql_error());
Ändrade också så att mysql nu skriver ut vad det kan vara för fel som skett. Inte så bra att skriva ut detta på en server som ligger uppe och servar folk (det kanju tänkas bli fel nångång och då kan en liten jäkel vara framme och använda datan i felmeddelandet mot database) men himla smidigt att ha de där felmeddelandena medans man utvecklar koden så att man får ett hum om vari felet ligger.
(Och jag hoppas att det var uppenbart att du byter ut "användarnamn" och "lösenord" mot ett användarnamn / lösenord som finns som användare i mysql.
MVH Patrik
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg eftersom du använder dig av @ så får du inget errormeddelande. pröva ta bort det vetja =)
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Tjena... Testar jag den koden får jag fortfarande blank sida. Tar jag bort @ så får jag:
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in x:\www\index.php on line 2
väldigt skumt detta...
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Något mysql-stöd verkar inte finnas i din php-installation.
Skapa ett php-dokument med följande kod:
<?php
echo phpinfo();
?>
Om du inte hittar något om mysql här så finns inget sådan stöd.
Kolla i din php.ini efter
;extension=php_mysql.dll
Och se till att ta bort ;-tecknet i början av raden.
Kan vara en lösning...
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg hmm... tog bort ; framför den, men då får jag felmess när jag restartar Apache "Det går inte att hitta den angivna modulen." What the?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Har du installerat mysql?
Fick du några felmeddelanden under installationen?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Kolla i php.ini efter
extension_dir =
Kontrollera att sökvägen verkligen innehåller php_mysql.dll
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg gjorde en sökning på datorn om den fanns, den fanns i x:/php/ext/php_mysql.dll så jag angav x:\php\ext\ där i extension dir, men får samma felmess att det går inte å ladda den modulen!
Å ja, jag har installerat mysql.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Finns det en libmysql.dll? Du kan prova lägga dom i system32-katalogen.
Google hittade någon som hade liknande problem
bzktMedlem sedan juli 200431 inlägg Jag löste det genom att lägga php_mysql.dll & libmysql.dll i ext/, system32/ samt apache/bin/
Sen fungerade det.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Wooooooooooooooooooooooooooooooooho! Tack guys, funkade med det sista!! Skitbra!
bzktMedlem sedan juli 200431 inlägg No problemo, satt faktiskt och pulade med det där igår när jag skulle fixa det på en polares webbserver :)
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg typiskt... nytt felmess... på sidan som ska visa en fil i browsern...
koden ser ut så här:
<?php
if (isset($_GET['fid'])) {
$dbh=@mysql_connect("localhost","root","");
or die ("Gick inte att ansluta databasen!");
mysql_select_db("filer");
$fid=$_GET['fid'];
$result = mysql_query("SELECT fildata, filtyp FROM t_filer Where fid = $fid");
$fildata = mysql_result($result($result, 0, "fildata");
$filtyp = mysql_result($result, 0, "filtyp");
Header("Content-Type: $filtyp");
echo $fildata;
}
?>
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Och vad säger felmeddelandet?
Btw, undvik att sätta @ framför dina databaskopplingar. Speciellt under utveckling. Får man fel så vill man gärna upptäcka dem ;)
r/
Du har missat att stänga paranteserna på de två sista raderna:
$fildata = mysql_result($result($result, 0, "fildata"));
$filtyp = mysql_result($result, 0, "filtyp"));
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg okej... ändrat. men det är ju längre upp som du säkert vet :) så här ser messet ut:
Parse error: parse error, unexpected T_LOGICAL_OR in x:\www\uppladdning\download.php on line 4
bzktMedlem sedan juli 200431 inlägg $dbh=@mysql_connect("localhost","root","");
or die ("Gick inte att ansluta databasen!");
Kan man ha de på olika rader skiljda av ; ? Testa det här istället:
$dbh=@mysql_connect("localhost","root","") or die ("Gick inte att ansluta databasen!");
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Du kan ha det på två olika rader, men det är rätt att det första ;-tecknet också ska väck.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Gut killar! Ni jobbar på bra ;)
Nu funkar det om man säger så... men när jag vill visa te x en .gif bild som e uppladdad, då vill MSIE ladda ner själva php dokumentet, why?
bzktMedlem sedan juli 200431 inlägg
crisse6 skrev:
Nu funkar det om man säger så... men när jag vill visa te x en .gif bild som e uppladdad, då vill MSIE ladda ner själva php dokumentet, why?
Förstår inte riktigt vad du menar. Har du en länk typ bilder.php?bild=xyz.gif ? Eller vad?