Läste inte det sista du skrev.. Det namnet du döper tabellen till får du placera där det står "tabell" i SELECT, UPDATE och INSERT INTO...
inloggningssystem
73 svar · 1 309 visningar · startad av silfver · sida 2 av 4
filipbh skrev:
Lösenord och användare behöver du inte ge ut. Men jag tänkte på tabellnamnet. Det är ju namnet på tabellen där du har lösenordet och användarnamnet sparat. Ska kolla länken som du skickade...
Är ledsen för det lustiga svaret. En kompis förklarade vad du menade. :r
Jag har inte skapat några tabeller för lösenord och användare. Men om du säger vad dom ska heta, så gör jag det. Och hur många kolumner dom skall innehålla.
Kollade lite på sidan och det verkar okej. Känns lite onödigt att ha allt på samma sida bara. Vad för databas har du?
Tabellnamnet kan du ju döpa till users eller liknande. Antalet kolumner beror helt på hur många saker du vill spara för varje användare. Minst fyra är rimligt iaf; id, username, password och namn.
Jag använder mySQL.
Jag har skapat ett tabellnamn med fyra kolumner. Men jag spar alla fälten toma, orkar inte fylla i dom i kväll. Jag kan inte fylla i dom heller. Vet ju inte vad det ska stå där! :D Återkommer i morgon.
Koda inte när du är trött..
Det låter klokt. Sov gott. :)
För att lägga in en rad i tabellen skriver du; INSERT INTO users (username,password,namn) VALUES('silfver','test','Pelle Persson');
Nu skrev jag inte med id. Men har du lagt in en sk "auto increment" på id så ökas den automatiskt varje gång.
filipbh skrev:
För att lägga in en rad i tabellen skriver du; INSERT INTO users (username,password,namn) VALUES('silfver','test','Pelle Persson');
Nu skrev jag inte med id. Men har du lagt in en sk "auto increment" på id så ökas den automatiskt varje gång.
Jag skapade en tabell i phpMyAdmin. :D Så jag vet inte hur jag ska göra för att fixa ditt alternativ.
Tryck på den ikonen som är för att redigera databasen. När den kommer upp kan du ändra id:s typ. Se till att den står på "mediumint" och "Primary" är vald. I ena rullmenyn (kommer inte ihåg vad den heter just nu) så väljer du "auto increment"...
Okay, har fyllt i så mycket jag kan. Se min bifogade fil. Vad ska jag fylla i dom andra?
Översta raden var rätt.. Du kan inte ha auto increment på fler än en. Den översta döper du till id. Sen är den klar...
Rad 2: Field = username, Type = char, Length = 30, Extra = tomt och "---" ska vara ifylld.
Rad 3: Field = password, Type = char, Length = 40 (beror på om du ska kryptera dina lösenord eller inte) Du kan förlänga och förkorta det efteråt... Extra = tomt och "---" ska vara ifylld.
Rad 4: Field = namn, Type = char, Length = 30, Extra = tomt och "---" ska vara ifylld.
Fixa det så har du den tabellen klar!
filipbh skrev:
Fixa det så har du den tabellen klar!
Tack, då vart det fixat. :)
CREATE TABLE `users` (
`id` MEDIUMINT NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
`username` CHAR( 30 ) NOT NULL ,
`password` CHAR( 40 ) NOT NULL ,
`namn` CHAR( 30 ) NOT NULL ,
PRIMARY KEY ( `id` )
);
Nu då? :)
Perfekt!
filipbh skrev:
Perfekt!
Nice. :) Så vad ska jag göra nu? Vänta på att du klurat ut något script? :OO :f
Vad vill du göra då? Antingen kan du lägga in dina uppgifter manuellt eller så gör du en sida som skapar en rad i databasen med den information du skrev i formuläret. Hänger du med?
filipbh skrev:
Vad vill du göra då? Antingen kan du lägga in dina uppgifter manuellt eller så gör du en sida som skapar en rad i databasen med den information du skrev i formuläret. Hänger du med?
Det smidigaste för mig skulle vara om man kan ha en sida där man skriver in namn så det skapas automatiskt i databasen. Jag är tyvärr inte så haj på sql än. Hade tänkt läsa en bok. :) Är det krångligt eller? Att skapa en sida som gör det alltså.
Nej, det är inte alls svårt..
Kan skicka en kod.
if(isset($_POST['spara']))
{
$lank = mysql_connect ("localhost", "användare","lösen");
$databas = mysql_select_db("databas");
$sql = "INSERT INTO users (username,password,namn) VALUES('$_POST[user]','$_POST[pass]','$_POST[namn]'";
mysql_query($sql);
mysql_close ($lank);
}
Koden ovanför sparar informationen i databasen. Det du ska göra är att skapa en sida med formulär. Send-knappen skall heta "spara", användarnamn-fältet heter "user", lösenordsfältet heter "pass" och namn-fältet heter "namn". OM du inte vill ändra i koden förstås.. Variablerna måste inte heta som jag skrev. Men de är ändå bara tillfälliga för att skapa medlemmen så det spelar ingen roll vad dem heter. Bara det är lika i formuläret och PHP-koden...
filipbh skrev:
Koden ovanför sparar informationen i databasen. Det du ska göra är att skapa en sida med formulär. Send-knappen skall heta "spara", användarnamn-fältet heter "user", lösenordsfältet heter "pass" och namn-fältet heter "namn". OM du inte vill ändra i koden förstås.. Variablerna måste inte heta som jag skrev. Men de är ändå bara tillfälliga för att skapa medlemmen så det spelar ingen roll vad dem heter. Bara det är lika i formuläret och PHP-koden...
Tack. Då ska vi se, jag är lite osäker på hur jag löser det här. Men jag har försökt så får du säga om jag har gjort helt åt skogen eller ej...
<form>
<input type="text" name="user" size="20"><br>
<input type="text" name="pass" size="20"><br>
<input type="text" name="namn" size="20"><br>
<input type="submit" value="spara" name="spara">
</form>
Något i den stilen?
Ja, fast i <form> måste du skriva "action="fil.php" method="post" " för att det ska fungera. fil.php byter du naturligtvis ut mot vad filen med formuläret heter..
filipbh skrev:
Ja, fast i <form> måste du skriva "action="fil.php" method="post" " för att det ska fungera. fil.php byter du naturligtvis ut mot vad filen med formuläret heter..
<form action="fil.php" method="post">
Ja såhär. :) När kommer inloggningsscriptet då?
Så ja... Testa om det fungerar att skapa en medlem.
Om mitt inloggningsscript finns kvar så kan du testa det...
filipbh skrev:
Så ja... Testa om det fungerar att skapa en medlem.
Om mitt inloggningsscript finns kvar så kan du testa det...
Det spelar ingen roll vart på servern jag lagrar filen? :)