C# eller VB.NET?
25 svar · 917 visningar · startad av Smultron
Enkelt svar C#
Mycket bättre språk än VB.
Enkelt svar C#
Mycket bättre språk än VB.
...och exakt vad grundar du det på? Din personliga åsikt om vilken syntax som passar DIG bäst?
Nej men C# är helt och hållet objektorienterat. Det är ej VB.
C# bygger på en mer allmänsyntax som liknar många andra språk vilket gör det lättare att ta till sig om man proggat i något annat språk.
VB är för personer som inte kan programmera ordentligt.
Och jag tycker det är ett språk som MS ska lägga ner. IMO(hoppas alla fattar engelska förkortningar). :)
Och jag tycker det är ett språk som MS ska lägga ner
Det lär finnas fler VB programmerar än C/C++ programmerar i Windows världen.
VB.NET har fullt stöd för objektorientering. Att man tyvärr har tagit med visa saker för att det skall likna VB6 så mycket som möjligt är tråkigt.
C# bygger på en mer allmänsyntax som liknar många andra språk
Det beror ju på vilka språk som du menar. Pascal som är procedurorienterat precis som VB6 lär ju likna VB mer än C#. Eller du kanske menar hur man deklarerar variabler i VB.NET jämfört med C#.
Det lär ju få stå för dig, eftersom jag är av den fulla uppfattningen att kan man programmera så kan man lära sig vilket språkssyntax som helst. Eftersom programmering består av så otroligt mycket mer än bara just vilken syntax man väljer att skriva sitt program i.
Eller du kanske menar att det är betydligt mer avancerat att göra, vilkor och loopar i C# än i VB.NET.
- Magnus
asmodie skrev:
Nej men C# är helt och hållet objektorienterat. Det är ej VB.
Ja, du verkar ju vet vad du pratar om....INTE....eller exakt vad i VB.NET är inte OO?
Som Gladh skriver så är VB.NET till viss del bakåtkompatibelt med VB6, vilket gör att man KAN programmera det "felaktigt" om man inte kan OO.
asmodie skrev:
...Det var vågat skrivit...Känner du många VB programmerare personligen?
VS Magazine hade en artikel om VB.NET och C# utveckling för ett tag sen:
http://www.ftponline.com/vsm/2003_09/magazine/departments/guestop/default.aspx
Jag tycker det känns lite fel att säga att VB.NET som språk skulle vara bakåtkompatibelt med VBx. Lägger man till en referens till microsoft.visualbasic.dll i ett C#-projekt (eller C++) så kan man ju använda alla klassiska VB-funktioner (msgbox, instr ..) även där. Det handlar egentligen bara om vilka lib man väljer att inkludera (microsoft.visualbasic.dll inkluderas automatiskt i VB.NET).
C# är ju bara en javarip :OO §e
Ja jag känner en del VB programmerare.
Känner dock fler C/C++,C#, Java proggare.
Kan inte statistik över hur många som proggar vad men jag bygger inte mitt antagande på allmänheter utan på vad jag själv tycker om du missat det.
Men det är helt klar fler språk som liknar C# än som liknar VB i syntaxen. ex. C/C++, Java, PHP...listan kan göras lång.
C# är ju bara en javarip
Kan hålla med om att det är tråkigt av MS sno från SUN. Men att göra en rip på något bra brukar sluta med en bra produkt.
VB.NET har fullt stöd för objektorientering. Att man tyvärr har tagit med visa saker för att det skall likna VB6 så mycket som möjligt är tråkigt.
Fullt stöd är en sak, att man använder det en annan.
Eller du kanske menar att det är betydligt mer avancerat att göra, vilkor och loopar i C# än i VB.NET.
Eh? Avancerat = kontroll.
Det lär ju få stå för dig, eftersom jag är av den fulla uppfattningen att kan man programmera så kan man lära sig vilket språkssyntax som helst. Eftersom programmering består av så otroligt mycket mer än bara just vilken syntax man väljer att skriva sitt program i.
Ja, är du duktig programmerare så spelar inte syntaxen så stor roll. Men är man inte en duktig programmerare så väljer man ett språk som är lätt t.ex.
Min personlig erfarenhet säger att personer som är duktiga på att programmera aldrig använder sig av VB.
http://www.ftponline.com/vsm/2003_09/magazine/departments/guestop/default.aspx <--- LÄS!
Från artikeln:
Traditionally, Visual Basic 6 and its predecessors ruled the Rapid Application Development (RAD) market. Relatively unskilled developers could produce applications quickly and effectively.
Jag tror att några inte förstår IMO!
asmodie skrev:
Från artikeln:
Traditionally, Visual Basic 6 and its predecessors ruled the Rapid Application Development (RAD) market. Relatively unskilled developers could produce applications quickly and effectively.
Jag tror att några inte förstår IMO!
Nu vet jag inte om det är min engelska eller din handstil som gör att jag inte förstår, men att man kan arbeta snabbt och effektivt i en viss miljö trots relativt små kunskaper är alltså ett argument mot miljön?
Isåf känns det som om hela grundtanken med Windows rasar samman.
niko skrev:
Nu vet jag inte om det är min engelska eller din handstil som gör att jag inte förstår, men att man kan arbeta snabbt och effektivt i en viss miljö trots relativt små kunskaper är alltså ett argument mot miljön?
Isåf känns det som om hela grundtanken med Windows rasar samman.
Hehe...och du tycker att windows är ett snabbt och stabilt operativ system som inte tar upp enorma system resurser? :)
Det beror väl på hur man definierar "snabbt", "stabilt" och "enorma" och vad man jämför med? Fast annars var det mest din konstiga logik jag invände mot: Om A är lättare att lära/använda än B så är B bättre än A.
I övrigt så finns det väl inte så mycket nytt att säga:
- VB.NET är en Basic-syntax som ger tillgång till en viss del av funktionaliteten i IL-assembler.
- C# är en C-syntax som ger tillgång till en (delvis) annan del av funktionaliteten i IL-assembler.
- Vissa saker man kan göra i VB.NET kan man inte göra i C#.
- Vissa saker man kan göra i C# kan man inte göra i VB.NET.
- Vilket "språk" man väljer beror på personlig smak och vad man vill göra (uttjatad klyscha).
- Man behöver inte välja, man kan skriva olika delar av samma applikation i olika språk (ännu mera uttjatad klyscha).
Min personliga erfarenhet säger mig att personer som är duktiga på att programmera aldrig använder sig av C#. De skriver direkt i IL-assembler.
hallo, lägg av och bråka nu, jag behöver hjälp med mitt datagrid :p
Nöff skrev:
jag behöver hjälp med mitt datagrid
Isåf kunde du kanske logga ut Nöff och logga in som Prästen i stället och bumpa den tråden? Det har du ju gjort innan.
Vad har det med denna tråden att göra?
vadå, får man inte ha en sambo eller?
Min personlig erfarenhet säger att personer som är duktiga på att programmera aldrig använder sig av VB.
Min personliga erfarenhet säger mig att man programmerar det språk som man blir tillsagd att göra på företaget där man jobbar. Har de VB6 som offiellt utvecklingsspråk så lär man få sitta och jobba i det, varse man vill eller ej. Och ja jag har stött på många riktigt duktiga programmera som sitter och programmerar VB och C/C++ och assembler. Allt utifrån uppgift.
Fullt stöd är en sak, att man använder det en annan.
Okej så nu är det VB.NET's fel att programmeraren väljer att inte programmera korrekt. Så om jag sätter mig vid en C++ kompilator och endast skriver C-kod så är det kompilatorns fel att jag inte använder mig av ObjektOrienteradProgrammering. Låter logiskt.
Kan hålla med om att det är tråkigt av MS sno från SUN.
MS har nog inte snott något från SUN, de hade fått en fet stämning i så fal,l eftersom JAVA inte är ett öppet språk vilket C# är. När man valde att bygga C# så utgick man från det som var bra i Java och la till och ändrade saker som man inte var nöjd med.
Ungefär som när sun utvecklade JAVA, man utgick från vad som var bra med tidigare språk. Och utvecklade det som man inte var nöjd med.
Det kallas utveckling och jag är j-vligt glad för det.
Men är man inte en duktig programmerare så väljer man ett språk som är lätt
Man väljer det språk som passar för uppgiften. Jag skulle aldrig i mitt liv vilja skriva ett windows-program i assembler hur bra programmerar jag än blir.
När man börjar programmera så börja man oftas med att göra enkla program, och skillnaden mellan C/C++ och VB är att det går betydligt snabbare att få resultat i VB än i C/C++ eftersom det mesta redan är skrivit. Och man kan enkelt använda sig av drag 'n' drop.
Så enligt din fillosfi så är C# ett enklare språk än VB eftersom till C# har du .NETFrameWork som gör saker och ting riktigt enkelt för dig i en större utsträkning än vad VB har, många av de saker som finns i .NETFrameWork kräver API anrop i VB. Alltså är man en bättre programmerar om man programmera VB än C#!
Som sagt, jag håller inte med din resonemang!
Själv programmerar jag bara C# och tycker inte alls om VB.NET gillar C# syntax bättre. Men för den delen tror jag inte att VB.NET är ett sämre språk än C#.
- Magnus
vadå, får man inte ha en sambo eller?
Och vem av er är kvinnan i förhållandet? Eftersom man måste ha sexuelltumgäng om man skall räknas som sambo. Annars är man kombo eller har en inneboende.