När jag kompilerar ett program där jag använt DX sdk för att utveckla saker och sen försöker använda det på en annan dator med dirextx så ballar det ur totalt. Varför?
dx i VB.net
15 svar · 340 visningar · startad av Jymdis
Hur ballar det ur då?
Ett undantag System.IO.FileNotFoundException har inträffat.
File or assembly name Microsoft.DirectX.DirectInput or one of its dependencies, was not found.
Har du 1.1-frameworket installerat?
DirectX 9.0b?
Jepps!
Är dll-filen med "Microsoft.DirectX" inlagt då?
Pace:
vilken är det?
är det nån som inte följer med i DX eller i min kompilering (när jag gör en release av den)?
Jag vet inte vilken det är, men den ingår väl inte i .Net-ramverket som standard, utan måste läggas in separat?
Felmeddelandet "File or assembly name Microsoft.DirectX.DirectInput or one of its dependencies, was not found." tyder ju på att filen inte finns. Kontrollera detta och lägg in den på datorn du försöker köra koden på.
Slog en sökning nu och man skulle inkludera Microsoft.DirectX.DirectInput.dll
I figured it out. Even though I had
references to all of the DLLs, I had to
include the
Microsoft.DirectX.DirectInput.dll file
to the project, then all worked
fine.
Räcker det inte med:
Imports Microsoft.DirectX.DirectInput
?
Hur gör jag för att få med DLL filen på ett korrekt sätt?
Jag vet inte om VS.NET har automatiska funktioner för det, men annars går det bra att kopiera den i Utforskaren och klistra in den där den hör hemma.
Imports-kommandot är ett kommando för att importera namespacet i applikationen. Om inte namespacet finns (rent fysiskt), går den ju inte heller att importera.
Lugn nu.... du behöver denna:
:bire
har haft det där problemet tidigare.
oki! spank u!
Prästen: jag får tyvärr det felet trots att jag installerat det paketet!
ok kolla i din DX mapp efter en mapp som heter
Developer Runtime
och låt din kompis installera "debug" och "retail" installationspaketen på sin dator. funkar det inte efter det så vettifan.
Men, om man vill släppa en version som är för en slutkund - det måste ju finnas nån buildmode som gör att man bara behöver DX9.
Man får det där felet för att managed directX inte är installerad.
När man installerar DX9 är det inte säkert att managed directx installeras om du inte valt rätt fil på microsofts hemsida, och den filen är mycket svår att hitta, för det står väldigt kryptiskt.
Därför är det bättre att du ber din kompis installera managed DirectX ovanpå den vanliga DirectX installationen, och dom filerna hittar du i "developer runtime"
och självklart måste din kompis ha .NET installerat först också. :e