webForumDet fria alternativet

underligt fel med relationstabeller

.NET

2 svar · 243 visningar · startad av Prästen

Medlem sedan dec. 2000537 inlägg
Frågan#1

Så fort jag gör en relation i mitt dataset, så får jag följande meddelande :

Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------

Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar. 
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code. 

Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar.

Source Error: 

Line 41:          OleDbConnection dbConnection = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Ole DB Services=-4; Data Source=C:\\Documents and Settings\\olle\\Mina dokument\\WebMatrixServer\\questionNY\\newquiz.mdb");
Line 42:          OleDbDataAdapter myDataAdapter = new OleDbDataAdapter(sqlstring, dbConnection);
Line 43:          myDataAdapter.Fill(mittDataSet, "svar");   <----denna raden pekar den på
Line 44:          return mittDataSet;
Line 45:          }

Det är så underligt, och den pekar då på raden myDataAdapter.Fill. ska man lägga till flera tabeller som såhär eller nåt? myDataAdapter.Fill(mittDataSet, "svar,relation");

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Varför har du dubbla snedsträck i databasanslutningen?
Annars kan du kolla i .NET framework SDK:n online, så kanske du hittar vad du söker?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Felmeddelandet Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar brukar betyda att man i en SQL-fråga angett ett namn på en tabell eller ett fält, som inte existerar.

Det borde alltså vara strängen sqlstring som skall kontrolleras.

Mvh

297 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
150 ms — ändringar (db)