hmm det slår mig att det verkar som att man ska , att det är tänkt så att man bara ska hämta ur databasen 1 gång och sen göra alla ändringar i Dataset:et och sen uppdatera databasen med dataset:et och inte med en ny SQL insert eller update query. Men är verkligen detta så klokt. ska inte databasen hållas så fräsch som möjligt?, om man tex ska göra 5 ändringar under en 10 min period, om ändringarna sker bara i dataset:et och inte direkt i databasen per ändring. Då får ju andra surfare inte korrekt info om det bara är en annans surfare:s dataset som ändrats. Men om man istället använder SQL satser för VARJE ändringar, då hålls ju databasen mer fräsch?. för tänk om det är flera som använder databasen, en sajt har ju flera användare. dom måste ju ha fräsch info alltid?.
ang dataset och databaser
3 svar · 223 visningar · startad av Prästen
Beror ju på applikationen. Jag kör alltid med sql satser.
jo jag gillar inte iden med att man ska "uppdatera" dataset:et för att sen sätta in det uppdaterade dataset:et i databasen, tycker jag inte låter som någon bra ide. känns bättre att uppdatera direkt i databasen med SQL.
Allt beror ju på vad du har din data till. Är det kritisk data som måste uppdateras direkt är det ingen bra lösning.
Är det dock annan data som inte måste uppdateras direkt, som typ nya artiklar så kan man göra så.
Ta en shoplösning, du har 10 artiklar som måste uppdatera priset på. Antigen så uppdatera man priset och sätter vilket datum som priset skall gälla från, då behöver man inte gör 10 databasanrop för att uppdatera dem, eftersom de ändå inte kommer att gälla i samma stund som du updatera databasen.
Det hela blir mycket enklare för administratören som slipper att ladda om sin sida för varje artikel, alltså så får man 1 hämta och 1 skriva anrop till databasen, istället för 10 hämta och 10 skriva vilket tar både tid och kraft.
- M