ASP.NET webserver FREE
23 svar · 1 245 visningar · startad av Prästen
Man måste väl ha iis 5.0 och den är ju inte så himla gratis. :stud
Där ser man. Visste jag faktiskt inte..
Eller, den kan inte användas till fler än 1 användare eller till något annat än http://localhost:port_number
Cassini är en enkel webserver som man kan "bygga in" i olika applikationer, som tex WebMatrix.
Men, att testa sina nyligen kodade ASP.NET Applikationer duger den till
cya,
/PatrikB
Tjenare, tänkte bara putta upp den här tråden lite för å undersöka ifall ni vet om det kommit ut någon ny annan server där man kan köra asp.net, och som kostar runt 1000 lappen eller så, eller ännu bättre helt gratis :) . och förresten , hur bra är cassini servern, går den överhuvudtaget å köra skarpt, och hur många användare klarar den av?.
????????
jag förstår du verkligen inte denna diskussion. ASP.NET kräver att man använder sig av ett Windows OS. (visst Mono finns men är inte helt färdigt och har inte totalt stöd för .NET FrameWork)
I de windows versioner som man kan använda som riktiga webserver och inte bara lek och test så ingår IIS5/IIS6 helt gratis. Alltså webserver kostar inte ett jota, däremot kostar serveros:et men det måste man ju ha ändå.
För lek och hemma bruk så ingår IIS5.1 till WinXP och IIS5 till Win2000Pro. Om du har något annat windowsOS så finns det en webserver med webMatrix. Kan du inte installera det på din maskin så blir det jobbigare.
För dem som inte har gott om pengar så har MS släppt en speciell webserver version av win2003 som kostar runt 5000. Det är alltså en riktig server vilket gör att du kan ha mer än 10 samtidiga connections till ditt OS.
- M
jag frågade om det hade kommit ut något NYTT (och det hade det ju), för att det var ett tag sen jag började tråden. Är det fel att fråga det eller?.
Vad är Mono för nåt, vad kostar den och var får man tag i den?.
Du skrev att IIS5-IIS6 ingår helt gratis?, Serveros:et?, vad är det för nåt?, kostar?.
Vad är det för speciell webserver version av Win2003 dom släppt, vad heter den , var kan man köpa den?.
Serveros:et: Serveroperativsystemet eller t.ex. Windows 2000 Pro, 2000 Server, 2003 Server. Kan köpas lite här och var ;)
Mono är en framework som gör att du kan köra .NET på FreeBSD.
IIS5/IIS6 ingår i Windows2000/Windows2003 som kostar från 10.000 och uppåt.
Windows2003 WebEdition kostar runt 5000 och kan köpas av vilken återförsäljare som helst.
Tror att du blandar ihop WebServer med Server operativsystem. Det finns ingen WebServer som kan köras helt självstående, utan den behöver ett operativsystem i botten och i .NET fall så bör man (än så länge) använd sig av Windows OperativSystem. Här kan man välja mellan Windows 2000 och Windows 2003 och man kan välja mellan Standard, Advanced och DataCenter och till 2003 så finns även WebEdition.
Windows 2003 WebEdition är ett Server OS som har bantats lite och fokuserar på att endast ha tjänster som har med weben att göra, vilket gör att den är lite billigare.
p.s Windows 2000 Pro är inget ServerOperativsystem utan ett klientoperativsystem :)
- M
Mono är en framework som gör att du kan köra .NET på FreeBSD.
Med lite trix och fix går det nog på FreeBSD (det är ju open source), men Mono riktar sig till Linux. Du kanske tänker på Shared Source CLI från Microsoft, som riktar sig till FreeBSD.
Windows2003 WebEdition kostar runt 5000 och kan köpas av vilken återförsäljare som helst.
Tyvärr måste man ha Select-avtal för att köpa Web Edition, alternativt köpa den tillsammans med en dator, i OEM-version.
Ooops.. Blandade ihop Mono och SS CLI. Men vem orkar hålla reda på allt i Open Source världen.
Måste man ha Select avtal. Som jag förstod det så skall vem som helst kunna köpa den, eftersom man inte vill tappa fler webserver till Linux och Apache
- M
<ot>
emission skrev:
men Mono riktar sig till Linux
Nja .. Visst sker väl antagligen mycket av utvecklingen/testningen i praktiken på Linux. Men av deras egen FAQ så är det svårt att utläsa att den skulle rikta sig mot någon specifik *NIX. Det är en open source-version av .NET-plattformen, kort och gott.
The Mono Project is an open development initiative sponsored by Ximian that is working to develop an open source, Unix version of the Microsoft .NET development platform.
Mono currently runs on Linux, Windows, Solaris and FreeBSD.
</ot>
Det var SS CLI som jag tänkte på, eftersom MS skall ha varit med och gett sitt stöd. Så känns det som om det är den som är mest kompatible med .NET för Windows.
Som jag förstod det så skall vem som helst kunna köpa den, eftersom man inte vill tappa fler webserver till Linux och Apache
...det var så jag förstod det också, tills jag ringde Dustin och försökte köpa..
Vet inte vem som får köpa men för att få använda den för webbhosting så krävs SPLA-avtal, det gäller alla versioner av windows! Har man SPLA-avtal så kostar det inte mycket, jag köpte Windows 2003 Server standard med 1 SAL i fredags, betalade 236,74 kronor för CD:n samt 37,72 kr/mån för klienten(ska bara köra SQL på den)
Hur är det med .NET stöd i PHP?
Jag har för mig att jag snubblade över något som såg spännande ut på PHP´s sajt, men har glömt bort vad det var.