PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg System.Data.DataSet mittDataset2=new System.Data.DataSet();
MyQueryMethod(mittDataset2, "SELECT * FROM svarsalt WHERE svarsalt.fragaID=5");
DropDownList1.DataSource=mittDataset2;
DropDownList1.DataBind();
försöker lägga lite stuff i en dropdownlist men vad som läggs i dropdownlisten är inte resultatet från SQL frågan utan texten "System.Data.DataRowView" ????. nån som vet vad som är fel?.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg lyckades klura ut, det var ju så att man måste visst namnge kolumnnamnet också:
DropDownList1.DataTextField = "alternativ";
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg SELECT ID,alternativ FROM svarsalt WHERE svarsalt.fragaID=5
"alternativ" är ju det som visas i dropdownlisten.
men hur får jag fram det ID nummer som dom klickade på i dropdownlisten?. ID numret ligger ju gömt, hur får man fram det? Alltså det ID:et(alternativ) som dom klickade på.
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg DropDownList1.DataValueField = "id" :)
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Prästen: I framtiden kan du kanske försöka vara lite mer beskrivande av problem när du skriver din rubrik, "ASCH!" är inte det bästa att skriva :)
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg ne det är klart. men jag var trött och slut igår natt efter ett hårt arbetspass så kom inte på nåt i all hast :)
men får inte det att funka ändå.
den här:
DropDownList1.DataValueField = "id"
jag fick ju inte fram ID:et med den.
förresten, kan man bygga upp en webcontrol utan skriva:
<asp:DropDownList id="DropDownList1" runat="server" Width="339px" AutoPostBack="True" OnSelectedIndexChanged="DropDownList1_SelectedIndexChanged"></asp:DropDownList>
utan istället instansiera ett objekt?:
System.Web.UI.WebControls.DropDownList droppen=new System.Web.UI.WebControls.DropDownList();
droppen.Visible=true;
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg Det är bara att ändra "id" till vad nu ditt fält heter:
DropDownList1.DataValueField = "fältnamn"
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg kan du förklara lite närmare.
jag vill att "alternativ" ska visas i dropdownlisten. men jag vill kunna få ur ID:et och lägga tex i en variabel. hur gör jag det?.
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg Aaah. tror jag hittade det jag sökte:
DropDownList1.SelectedItem.Text
Men!, jag vill ha fram ID:et som dom klickade på, inte texten i sig. nån som vet?
celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg DropDownList1.SelectedItem.Value heter det väl?
PrästenMedlem sedan dec. 2000537 inlägg funka ju inte. får bara fram texten dom valt men inte ID:et som hängde med från SQL frågan. :(
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Är precis som celia skriver
DropDownList1.DataSource=mittDataset2;
DropDownList1.DataTextField = "alternativ";
DropDownList1.DataValueField = "ID";
DropDownList1.DataBind();
Så blir alltså "alternativ" dropdownlistens text värde (det synliga) och "id" dropdownlistens value värde (det osynliga). Och om när du skall ta fram det så använder du
'Ta fram text värdet ("alternativ" )
DropDownList1.SelectedItem.Text
'Ta fram value värdet ("ID")
DropDownList1.SelectedItem.Value