Någon vänlig själ som kan visa lite hur code-behind kod ser ut och hur det funkar. hur det hänger ihop med aspx sidan, och vad det behövs för filer etc etc.
Code-behind
7 svar · 428 visningar · startad av Prästen
Quickstart är ett bra ställe att börja på.
hmm ok . coolt.
1. men när man gör en codebehind. ska man göra en konstruktormetod inne i klassen då också eller? , eller behövs det?, såg på quickstart sidan att det inte behövdes?.
2. kan man göra codebehind i Webmatrix enkelt, så man inte behöver tjafsa med nåt :)
Prästen skrev:
2. kan man göra codebehind i Webmatrix enkelt, så man inte behöver tjafsa med nåt :)
http://www.asp101.com/articles/john/codebehindnovs/default.asp#separatefiles
skönt!. så det enda man behöver skriva då är:Src="WebForm2.aspx.cs så kompilerar den automatiskt. hmmm, så all codebehind är alltså en .dll fil då eller?.
hur funkar det nu med codebehinden:
1. kompileras den till en .dll fil och läggs i min bin katalog?.
2. Så all codebehind är .dll:er eller?.
3. om jag lägger till ett namespace {} . på min codebehind klass, kan jag då sen använda min codebehindklass i andra typer av projekt bara genom att skriva "using mincodebehindclass" ?.
hmm det verkar inte som den gjorde någon kompilering till .dll fil, eftersom jag sökte efter den men hittade inget, men koden funkade ändå , skumt. nån som kan förklara hur?.
Code Behind handlar om att dela upp presentationslagret med affärslagret, dvs design/layout (html, javascript, asp.net etc) skiljs från programmeringen (c#, vb eller vilket programmeringsspråk du nu använder). Du får en betydligt bättre struktur i din applikation på det sättet.
All kod kompileras till dll:er (assemblys). Ett "projekt", en assembly. Naturligtvis kan en assembly användas i flera projekt, du kan alltså importera och använda en assembly i ett projekt till en annan. Så det är mycket enkelt att dela klasser mellan olika projekt för att slippa ha samma kod på olika ställen!
3. om jag lägger till ett namespace {} . på min codebehind klass, kan jag då sen använda min codebehindklass i andra typer av projekt bara genom att skriva "using mincodebehindclass" ?.
Du använder namespace ja, men du måste även lägga till en referens till en "utomstående" assembly så kopieras dll:en in i binkatalogen för ditt aktuella projekt när du ska använda denna. Och uppdaterar du sedan en andra dll:en så får du automatiskt över den nya versionen i de projekt som använder sig av den assemblyn (annars får du göra det manuellt varje gång).