webForumDet fria alternativet

C# eller VB?

25 svar · 1 077 visningar · startad av m_soderlund

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Om man ska börja med ASP.NET, vilket av språken C# och VB ska man i så fall börja koda i? Jag själv har hållit på med ASP i cirka 18 månader nu och kodat VBScript. Jag har funnit VBScript mycket smidigt och lätthanterligt.
Att börja med C# har ju sina fördelar, man kan ju exempelvis börja koda program också med hjälp av de kunskaper man får - men detsamma gäller ju egentligen för VB.

Jscript är inget alternativ för mig (gillar inte det som scriptspråk..), och C# är ju en smula mer syntaxberoende än VB. Men vad tycker ni och vilka fördelar samt nackdelar har respektive språk?

(Utifrån min synpunkt så kommer det troligtvis att vara bäst att koda i VB eftersom jag mest kommer att jobba med hemsidor.)

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Det är en smaksak, det kompileras ändå och prestanda skillnaderna är små enligt de flesta som testat det ordentligt. Men din synpunkt att VB skulle vara bättre för att koda hemsidor är väll lite fel, du kodar ju applikationer, gärna med tanke att de ska gå att göras till winforms samt webform, och då spelar språket ingen större roll, ta det som du är mest van i rent syntaxmässigt.

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Ämnet har varit uppe ett antal gånger. Sök. Skillnaderna mellan C# och VB.NET är marginella så välj det du känner dig mest bekväm med.
Att du skall koda hemsidor spelar ingen roll språkmässigt, en bra kod skall kunna funka för både winforms och webforms.

DanoMedlem sedan juni 200335 inlägg

Jag rekommenderar C# eftersom det är speciellt utformat för .NET.
Samt att i VB.NET har dom tagit bort vissa funktioner i .NET:s kodbibliotek för att VB.NET inte ska skilja för mycket från tidigare versioner.

Välkommen till webForum, Dano!

Tack för era åsikter hittils, *söker i forumet*. ;)

PS. Mitt 2000:e inlägg. ;) DS.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag sysslade med asp innan och var rätt bra på det.

Och jag valde C#, och det ångrar jag absolut inte.

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Dano skrev:

Jag rekommenderar C# eftersom det är speciellt utformat för .NET.
Samt att i VB.NET har dom tagit bort vissa funktioner i .NET:s kodbibliotek för att VB.NET inte ska skilja för mycket från tidigare versioner.

Hade för mig att de tog bort funktioner i VB.NET endast för att de var varit gamalmodiga och svaga, men MS har efter påtryckningar ifrån VB kodare varit tvugna att lägga till vissa av dessa "svaga" funktioner.

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Dano:

Har du några länkar som stödjer detta? Enligt mina erfarenheter finns det inga som helst skillnader mellan vb o c# mer än rena syntax mässiga.

Dino:

Söka är en bra idee. Tyvärr går det inta att söka på "c# vs vb" eftersom orden har mindre än två tecken och # försvinner. (hoppas bigbrother läser detta gör nått åt det ;) )

m_soderlund:

Kör på VB eftersom du redan känner dig familjär med syntaxen. När du lärt dig Frameworket kommer du väldigt lätt att kunna programmera och läsa C# kod osså.

För det som vill grotta i detaljer

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vsintro7/html/vxgrfLanguageEquivalents.asp

Tack Grynet, det där var en lite bättre utredning av vilket språk jag bör använda. :)

DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg

Oj oj oj, tack Dino! *skriver ut*

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Jag kör vb!

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Visst finns det skillnader mellan C# och VB.NET, inte speciellt stora och säkert så kommer 95% av alla programmerare aldrig märka dessa skillnader.

Den största av skillnaderna är att i C# kan du köra UnManaged kod, alltså använda sig av pekare, vilket du inte kan i VB.NET. Men som sagt, det är nog inte många som kommer att använda den funktionen.

- M

..och vad är unmanaged-kod och vad gör man med pekare?

Hört talas om pekare i C++ och så, men vet inte vad de gör..

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Unmanaged kod handlar väl enkelt uttryckt om att du har möjligheten att själv allokera minnet för dina referenser/objekt, precis som i c++ vilket är viktigt vid resurskritiska applikationer. En pekare är helt enkelt en referens till var ett objekt finns i minnet, normalt behöver du aldrig tänka på det själv eftersom .net hanterar allt detta åt dig (har precis som java en garbage collector som ser till att det inte samlas en massa skräp i minnet).

Rent användarmässigt så är det naturligtvis en enorm vinst att slippa arbeta med pekare, men det är samtidigt resurskrävande och fungerar mindre bra i applikationer där varje klockcykel är viktig. Precis som OO är otroligt smidigt så fungerar det mindre bra vid väldigt resurskrävande beräkningar eftersom det tar prestanda i anspråk (därför programmerar man väl inte gärna en grafikmotor i ett OO-språk utan pekare).

DanoMedlem sedan juni 200335 inlägg

Grynet: Har inga länkar jag har en bok framför mig.

Tacl för förklaringen Network! :D

trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg

Själv har jag bytat från VBScript til C# och ångrar mig inte det minsta. Språket är heller inte så svårt att lära sig... eller rättare sagt, allt är lätt förutom det objektorienterade som är ett rent h-elvete. Men jag antar att man lär sig det förr eller senare... :)

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

objektorientering har inget med språket att göra, det är bara en sätt att utveckla på. Sedan att C# stödjer OOP är ju en annan sak.

- M

trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg

Ok, då tycker jag att C#:s sätt att sköta objektorienterad programmering är klurigt. ;) Besserwisser. :p

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)