webForumDet fria alternativet

C# eller VB?

.NETur .NET

25 svar · 1 077 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

Frågan, av m_soderlund

Om man ska börja med ASP.NET, vilket av språken C# och VB ska man i så fall börja koda i? Jag själv har hållit på med ASP i cirka 18 månader nu och kodat VBScript. Jag har funnit VBScript mycket smidigt och lätthanterligt. Att börja med C# har ju sina fördelar, man kan ju exempelvis börja koda program också med hjälp av de kunskaper man får - men detsamma gäller ju egentligen för VB. Jscript är i

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

VB.NET är väl också objektorienterat? Var det inte det de lade till för att det skulle suga mindre?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

När jag började med .Net använde jag också VB.NET men har mer och mer gått över till C# av den enkla anledningen att det ser snyggare ut. Njae, så enkelt är det kanske inte men... ;)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

jag kör c#, tycker det är ett vackert språk att skriva, man kan göra det så... hmmm.. minimalistiskt

skämt åsido, vb.net är ju oxå oo nu, men vi valde som policy att köra c# för att det kändes som en säkrare platform att stå på i framtiden. Vi utvecklar ju både för win och webb och har kopplingar mot affärssystem etc så därav vårt val... rätt eller fel får tiden utvisa

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Många intressanta inlägg här. Man kanske skulle ta och lära sig C# trots allt?

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

vb7 är ett stort hopp från vb6 och som sagt, det ska mycket till innan det inte räcker. Så ska ni gå över till .net så tycker jag att man gott ska välja det språk man är mest hemma med, gamla vb-programmerare får naturligtvis mycket gratis om de väljer vb medan den med c++-bakgrund väljer c#. Jag, som knappt hade programmerat alls innan jag hoppade på .net, valde c# för att mina kära c++-kollegor gjorde det. Nu i efterhand tycker jag naturligtvis att det är mer logiskt och blir snyggare kod, men det är ju för att jag är van med c#.

Hittills har vi inte gjort något i c# som vi inte skulle kunna göra i vb.net. Och någon större språkbarriär finns det ju inte heller, skillnaderna är mest syntaktiska och det går ju alldeles utmärkt att använda en assemply skriven i vb.net med c#. :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Att C# skulle vara svårare än .Net har jag svårt att tro. Skillnaden är ju som nämnt i princip rent syntaktisk, och att C-syntaxen skulle vara svårare är väl en sak man kan diskutera. Den ser mer kryptisk ut för en person som inte kan den, och kan generera en hel del svårläst kod, men det beror bara på att den tillåter en att göra saker och ting på flera sätt (ett långt och utförligt, ett kort och... öh, koncist/grötigt). Jag har svårt att tro att det är syntaxen som blir en barriär. Dessutom får du en del gratis på vägen om du vill gå vidare till andra språk som C eller Java.

Personligen tycker jag iofs att VB har den absolut konstigaste och mest inkonsekventa syntaxen av alla språk jag stött på (Intercal, Malbolge och Brainfuck undantaget), men det är ju bara jag.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)